Het is nu zo 28 apr 2024, 23:41


Probleem met remreservoir?

Alle vragen en tips over de remmen van een e23 plaats je hier
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Edrieentwintig

Nieuw

  • Berichten: 39
  • Geregistreerd: di 20 maart 2012, 17:41
  • Woonplaats: Tienen

Probleem met remreservoir?

Berichtvr 18 mei 2012, 15:57

Na het bekijken van de verschillende topics rond remmen vermoed ik toch dat ik een ander probleem heb.
Had eerst het vermoeden dat de rembol het probleem was maar denk intussen dat ik de oorzaak gevonden heb.

Maar de oplossing is een andere zaak natuurlijk. Met mijn gebrek aan ervaring wil ik hierbij enkele fotos posten zodanig ik jullie expertise kan aanspreken :)

Aan de fotos kan je zien dat mijn reservoir langsboven overloopt en dit uit de spleet op foto 2.
Telkens als ik op de rempedaal duw komt hier olie uitgelopen en dit niet druppelgewijs maar met aanzienlijke loop.
Naar mijn vermoeden moet ik er voor zorgen dat ik hier een nieuwe dichting voorzie?
Of moet ik de oplossing elders zoeken? Kan ik zo een nieuw afsluitingskapje ergens kopen?

Image

Image

Image


Alvast bedankt,

Mvg,

Kevin
Offline

oldie

Professional

  • Berichten: 1691
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 12:53
  • Woonplaats: veghel

Re: Probleem met remreservoir?

Berichtvr 18 mei 2012, 16:15

Hoi Kevin.
Heb je je rembol los gehad?
Als je reservoir zo omhoog komt tijdens het bedienen van het rempedaal ,lijkt mij dat er lucht in het systeem zit.
Het reservoir bedient volgens mij ook je stuurbekrachtiging en het abs systeem.
Probeer is motor starten en je stuur een paar keer naar links en naar rechts te draaien,daarna je nivo in de voorraadpot bijvullen.
Daarna kijken als je je rem gebruikt met de pot open wat er dan gebeurt,het ,het niveau moet dan volgens mij gelijk blijven.
Zo niet langzaam blijven drukken op je rem misschien dat er dan wat luchtbellen vrij komen.
Gr.Hennie
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Probleem met remreservoir?

Berichtvr 18 mei 2012, 16:33

heb je verhaal nog niet goed gelezen, maar blijf je op de rem trappen met de motor uit? zo ja dan loopt hij wel over, is heel normaal.
Er zit gewoon teveel in en je hoort niet te remmen als de motor uit staat!

Is dat het enige probleem of remt ie slecht, zacht pedaal of iets anders. overtollig gooid ie er wel uit, geeft wel een bende, dus wat aftappen kan
ook geen kwaad.
Offline

Edrieentwintig

Nieuw

  • Berichten: 39
  • Geregistreerd: di 20 maart 2012, 17:41
  • Woonplaats: Tienen

Re: Probleem met remreservoir?

Berichtza 19 mei 2012, 03:32

Ik heb de rembol niet losgehad.

Stelde plots vast dat wanneer ik op een helling stond mijn rempedaal stilaan wegzakte.
En plots met het afrijden naar huis moest ik af en toe bijpompen om te kunnen remmen.

Tot ik op een gegeven moment de pedaal helemaal moest afduwen om dan een klein beetje rem te hebben.
Tevens trok de wagen dan naar rechts.

Dus helemaal afgereden tot thuis met combi handrem en rempedaal.
Eenmaal thuis kwam ik tot de vaststelling dat het reservoir was overgelopen.

Nu ik lees dat het vrij normaal is dat dit gebeurt met overtollige olie zal het probleem elders liggen mss dan toch de rembol of eventueel en remleiding die stuk is?

Ik zoals geadviseerd morgen eens de wagen starten en meerdere keren draaien met het stuur alsook met mate de rempedaal induwen.

alvast bedankt voor de tips.
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Probleem met remreservoir?

Berichtza 19 mei 2012, 16:26

Je hebt eigenlijk 2 afzonderlijke systemen, volg de leidingen en maak er bijv een tekening van.
de overgang tussen atf dexron 2d olie en remolie dot4 zit tussen de hrc en de rembekrachtiger.

atf- reservoir- bekrachtiger-stuurpomp-stuurhuis
dot4 -reservoir-remleidingen- hoofdremcilinder

atf reservoir is een expansie vat, daarom niet vullen tot de rand maar na een dag stilstand vullen tot 5 cm , dan mag die niet overlopen bij veelvuldig remmen met draaiende motor.
remolie reservoir is geen expansie, gewoon afvullen tot max.

geen lekkage betekend dus een lek inwendig, remolie verlies? dan komt dat mogelijk in je atf systeem, en betekend hoogstwaarschijnlijk een defecte hrc
geen lekkages, en geen remolie verlies/atf veerlies maar wel een inzakkeend pedaal is een defecte rembol of bekrachtiger.
rembol is makkelijk te vervangen en uit te sluiten. Of je hebt toch ergens lucht in je systeem, stuur meerdere malen van links naar rechts draaien met draaiende motor, remleidingen ontluchten moet je bij een e23 meerdere malen uitvoeren, is moeilijker dan bij andere auto's, is ook mij gebleken!

Met allees wat je aan dit probleem doet, laat de motor draaien!


bij vervangen zou ik eerst dee rembol vernieuwen, daarna de hrc.

Maar zeker stellen dat je nergens lekkage hebt, bij de wielremcilinders achter bijv of de remklauwen!
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Probleem met remreservoir?

Berichtza 19 mei 2012, 16:27

O ja, er zijn hier legio mensen die hier ook verstand van hebben, dus gaarne correcties als ik het mis heb. Wat meer uitleg over de bekrachtiger
is ook niet weg!
Offline

Edrieentwintig

Nieuw

  • Berichten: 39
  • Geregistreerd: di 20 maart 2012, 17:41
  • Woonplaats: Tienen

Re: Probleem met remreservoir?

Berichtma 18 jun 2012, 19:51

Het probleem is opgelost.

Allereerst de remslangen vervangen maar nadien zakte de rempedaal terug weg.
Na nader onderzoek bleek dat de remleiding van voor tot achter in slechte staat was en hij daar een kleine lek vertoonde.

Dus alles van voor tot achter laten vervangen en het hij remt als nieuw :)

Allen bedankt om mij wegwijs te maken.

Mvg,

Kevin

Keer terug naar Remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron