Het is nu vr 03 mei 2024, 07:38


Radio aansluiten, HELLUP

Alles over de radio's uit de tijd van de e23, BMW Bavaria, Becker, Blaupunkt etc
  • Auteur
  • Bericht
Offline

marvinleon

Nieuw

  • Berichten: 77
  • Geregistreerd: di 25 mei 2010, 22:13

Radio aansluiten, HELLUP

Berichtdi 15 jun 2010, 18:31

Hee mensen, issie weer.

Vandaag ging ik weer verder met mijn geluidssysteem aanpakken. Ik wil een modernere radio inbouwen aangezien de originele er toch al uit is.
Ik heb de radio er uit gehaald en zo ziet het er uit.
Image

Even losgemaakt en dan zien de kabels er zo uit.
Image

Dit zijn de stekkers die ik gekocht heb, volgens de verkoper moet ik deze aan de oude kabeltjes knopen/vastmaken op de juiste manier
Image

Dit zijn de aansluitingen van mijn nieuwe hirschmann antenne
Image

KROONSTEEN 1:
Bruine draad + paars-witte draad >>> blauwe draad + zwarte draad gaan dan naar de stekker
Image

KROONSTEEN 2:Rode draad + rood-grijze draad >>> rode draad gaat dan naar de stekker. Rode draad blijft rode draad. Rood-grijze draad gaat niet verder
Image

KROONSTEEN 3:
Blauwe draad + blauw-bruine draad + gele draad + geel+bruine draad >>> groene draad + witte draad + zwarte draad >>> gaan dan naar de stekker
Blauw-bruine draad + geel bruine draad worden in het kroonsteentje de zwarte draad.
Image


Mijn vraag is, u raadt het al, waar moet ik alles op aansluiten... ik kan het gaan doormeten ga ik ook zeker doen. alleen op de nieuwe stekkertjes zijn meer aansluitingen lijkt het dan op de kabels in mijn auto. Wie heeft dit probleem ook gehad?

Waar kan ik nu het beste mee beginnen? Kan ik de kroonsteentjes er beter helemaal afhalen en uit de originele kabelboom beginnen? of weet iemand toevallig waar alle kleuren voor staan?

Ik hoor het graag en alvast bedankt,

marv
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: RADIO AANSLUITEN, HELLUP (foto's zijn erbij komen zo)

Berichtdi 15 jun 2010, 19:04

Kroonsteentjes weghalen en dmv solderen en krimpkous in de orginele kabelboom verwerken. De 4 speakers worden aangestuurd door de Faderknop op jouw dashboard. Daar moet je de speakerdraden afhalen om op de moderne radio aan te sluiten. Hier een link naar het bedradingsschema van e23: http://shark.armchair.mb.ca/~dave/BMW/e23/e23_82.pdf
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Radio aansluiten, HELLUP

Berichtdi 15 jun 2010, 20:43

Die twee stekkers rood en zwart zijn blaupunkt aansluiting, de zwarte is stroomverzorging en elek. antenne de rode stekker zijn de speakers.
De rode stekker van achteren gezien (draadzijde) de bovenste rij is plus de onderste min van links naar rechts, RA, RV, LV, LA
Offline

marvinleon

Nieuw

  • Berichten: 77
  • Geregistreerd: di 25 mei 2010, 22:13

Re: Radio aansluiten, HELLUP

Berichtdi 15 jun 2010, 23:50

Hee mensen,

Het is gelukt hoor, alleen ik heb dus in plaats van 4 speakerdraden, 2 speakerdraden aangesloten.
Alles werkt helemaal perfect. de 4 boxen doen het gewoon.

De speakerdraden worden geregeld via links en via rechts en niet linksvoor-linksachter-rechtsvoor-rechtsachter.

het enige nadeel is dat als mijn radio 200 wat boxen kan verdelen over 4 boxen hij nu maar 100 wat kan geven over de 2 draden die aangesloten zijn. deze 100watt wordt dus nu verdeeld over 4 boxen zodat 25 watt mogelijk is. Wel vreemd vind ik dat er alsnog een best hard geluid uitkomt... stond niet eens op vol volume.

zeg ik dat zo goed?

voor de rest doet alles het, electrische antenne uit op radio aanzetten, in op radio uitzetten. radio onthoudt de zenders en nummers etc. helemaal goed....weet iemand anders nog nadelen op deze manier hoe ik het gedaan heb... de fader werkt ook gewoon prima.

bedankt allemaal
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Radio aansluiten, HELLUP

Berichtwo 16 jun 2010, 07:46

marvinleon schreef:zeg ik dat zo goed?


De ene Watt is de andere niet. Ze zetten er vaak niet echt duidelijk welk vermogen ze geven. Google maar eens op PMPO en RMS.

Even ter vergelijking. Kijk maar eens achter op je gewone radio. Stel, die is 2 * 50 watt. Draai die maar eens een beetje open en ga na een kwartier maar eens voelen hoe heet die aan de achterkant is. Zou je dat in je dashboardkastje stoppen?
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Radio aansluiten, HELLUP

Berichtwo 16 jun 2010, 17:02

Ja vermogens van radio's zijn vaak erg vreemd. 12 volt en 5 ampere gezekerd, en dan 100 watt leveren?
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Radio aansluiten, HELLUP

Berichtwo 16 jun 2010, 17:34

Het gaat om het RMS vermogen. PMPO zegt eigenlijk geen kont. En dan hangt het ook nog van de klasse van de versterker af hoeveel warmte het ding verstookt.
Offline

marvinleon

Nieuw

  • Berichten: 77
  • Geregistreerd: di 25 mei 2010, 22:13

Re: Radio aansluiten, HELLUP

Berichtwo 16 jun 2010, 19:09

hmmmz... nou ik ben al redelijk snel tevreden met het volume hoor muziek is voor mij, in de auto(en niet voor de hele straat, heb een hele slechte muzieksmaak 8-) ), en versterkers enzo daar doe ik niet aan.
Kwam gister gewoon een respectabel geluid uit. (met gescheurde standaard boxen)

toch bedankt, kga is zoeken op rms en pmpo...
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Radio aansluiten, HELLUP

Berichtwo 16 jun 2010, 19:19

Je hebt echt geen 200 Watt nodig, als jij maar tevreden bent toch?
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Radio aansluiten, HELLUP

Berichtwo 16 jun 2010, 20:47

Soms heb je wel 200 watt nodig om een zuiver geluid te krijgen. De meeste speakers gaan niet stuk van te veel vermogen maar van de vervorming.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Radio aansluiten, HELLUP

Berichtwo 16 jun 2010, 20:52

Dan vernagel je het signaal idd. Dan vlakt de sinus af en krijg je erg slecht geluid.
Offline

riemer

Professional

  • Berichten: 1518
  • Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 21:14
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Radio aansluiten, HELLUP

Berichtdo 17 jun 2010, 19:04

Als je van de versterker/radio te weinig terugkoppeling krijgt in de luidsprekers kunnen de boxen ploppen. "Vaak" gebeurt dit als de versterker/radio te weinig vermogen heeft. Het gaat echter niet altijd op natuurlijk, want je kan ook 1W luidsprekertjes op een 200W versterker aansluiten en dat gaat natuurlijk niet goed als je hem even ver opendraait.
[O o [][] o O] BMW E23 745i 1984

Keer terug naar Radio's

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron