Het is nu za 20 apr 2024, 02:04


Originele radio vervangen

Alles over de radio's uit de tijd van de e23, BMW Bavaria, Becker, Blaupunkt etc
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Frank7

Pro

  • Berichten: 177
  • Geregistreerd: zo 17 jun 2012, 19:39

Originele radio vervangen

Berichtza 14 jul 2012, 21:05

Mijn volgende ding op de planning is het vervangen van de radio door een iets nieuwer exemplaar. Dan zijn er dus een aantal zaken die gedaan moeten worden, namelijk:

    ISO stekkers maken
    Fader control uitschakelen

Om wijzer te worden uit de kabels heb ik de volgende pagina via dit forum gevonden: http://www.bimmerboard.com/members/vtbi ... stereo.htm

Hieronder mijn situatie:
Image

1. Rood/Groen (???)
2. Rood/Grijs (Headlights on (controls brightness of display))
3. Bruin (Ground (battery return))
4. Paars/Wit (12 volt power, switched with ignition key)
5. Geel (Speaker: Left +)
6. Geel/Bruin (Speaker Left -)
7. Blauw/Bruin (Speaker: Right -)
8. Blauw (Speaker: Right +)

Uiteraard zit aan de andere kant ook nog de antenne kabel. De stekker met kabels 1 en 2 zaten standaard niet aangesloten.
Ik heb verder dus geen idee waar de Rood/Witte "12 volt power, constant on" is.
Bovendien ook geen idee waar de Rood/Groene kabel voor is.
Wie kan mij daar mee helpen?

Verder wordt dus de - kabel voor links voor en links achter gedeeld evenals de - kabel voor de rechts voor en rechts achter. Moet ik nu 4 nieuwe kabels trekken die voor ieder van de 4 speakers als - kabel gaat fungeren of zou ik alleen 2 nieuwe - kabels voor de speakers voor moeten trekken zodat ik voor de achter speakers de geel/bruin kabels kan gebruiken?

Iemand die mij antwoord kan geven op bovenstaande vragen? Evt met behulp van het wiring diagram (wat overigens van een 735i is).
Image
Offline

johan728

Nieuw

  • Berichten: 70
  • Geregistreerd: di 23 aug 2011, 17:38
  • Woonplaats: Bladel

Re: Originele radio vervangen

Berichtza 14 jul 2012, 22:13

Hoi Frank,

Heb ik bij mijn 728 ('78) ook gedaan. Speakerkabels moet je opnieuw trekken (rood / zwart). Bij voorkeur solderen aan de iso stekker, dan heb je nooit meer gedoe. Let goed op de + en -, is belangrijk voor geluidskwaliteit dat je die goed hebt zitten. Massa kun je van het chassis halen als je die niet hebt. Geschakelde 12V zit er al, de andere (vaste 12V) heb ik onder het dasboard uitgehaald, zou effe moeten kijken waar precies vandaan. De 12V vand de antenne kun je meestal op de blauwe output van de isostekker aansluiten. De rest lekker laten zitten, zit niet in de weg.

grt, Johan
Offline

Frank7

Pro

  • Berichten: 177
  • Geregistreerd: zo 17 jun 2012, 19:39

Re: Originele radio vervangen

Berichtza 14 jul 2012, 22:57

Het begint me nu te dagen. Met een analoge radio als de Bavaria Cassette II heb je natuurlijk geen continue stroom voor nodig voor het geheugen. Kan jij laten zien waar je de vaste 12v vandaan heb gehaald? En de massa is bij gewoon de bruine aarde toch?

En wat bedoel je precies met de 12v van de antenne en de blauwe iso output? Want ik heb nog een reguliere, niet elektrische, antenne.
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Originele radio vervangen

Berichtzo 15 jul 2012, 10:46

Frank, heb je een multimeter?

Wat ik zo 1-2-3 nog kan herinneren van mijn kleuren.

Blauw is voor, geel is achter. Dat kun je zien als je een willekeurige speaker voor of achter lostrekt.

Als je een fader er tussen hebt gaan de stekkers uit de radio eerst door de fader, als je een ISO stekker aan de draden die nu in je radio zitten gaat alles alsnog via je fader. Zo'n fader is volgens mij niets anders dan een potmeter. Ik werd daar niet blij van en heb de draden van de fader afgeknipt.

De manier waarop ik normaalgesproken te werk ga:

Eerst de speaker aan de bijrijderskant loshalen om te zien wat voor kleur daar aan zit. Vervolgens ga ik naar die kleur zoeken in het dashboard. Dan weet je welke draad daarheen gaat. Vervolgens meet ik ter controle of ik inderdaad het begin en eind van de draad heb. Als dit het geval is soldeer ik die draad aan de ISO stekker (die namen op de draden heeft staan).

Dit trucje herhaal ik voor alle speakers. Vervolgens ga ik spanning zoeken wat de 12 volt en de geschakelde 12 volt is. Dan zet ik die aan de ISO sekker en klaar is Klara.

Over je schema.

Dat si een schema met een fader. Hier is te zien dat zowel de links voor als links achter aan dezelfde draad zitten. Geel / Bruin.
Hetzelfde geldt voor de rechterkant, die zitten op Blauw / Rood. Ik weet alleen niet of die ook zo doorgaan naar achter, daar staat me wel iets van bij bij mij. Ik kan voor en achter volgens mij ook niet op mijn radio schakelen. Je hebt dan niet 4 losse speakers maar 2 * 2.

De Rood / Groen zit aan "Hot all times". Dit lijkt mij de continue 12 volt. Die heb je dus voor je geheugen nodig.

Als ik thuis kom zal ik nog eens kijken hoe het bij mij zit.
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Originele radio vervangen

Berichtzo 15 jul 2012, 10:48

Oh, als je het echt goed wilt doen dan zou ik de raad van johan728 opvolgen, nieuwe draden trekken. Alleen had ik daar geen zin in...
Offline

jeffreypico

Master

  • Berichten: 800
  • Geregistreerd: di 28 sep 2010, 17:24
  • Woonplaats: Den haag

Re: Originele radio vervangen

Berichtzo 15 jul 2012, 13:18

Ben er ook pas meebezig geweest.

Rood/Groen is contact schakel aan draad verbinden met Geel
Bruin met zwart verbinden is aarde
Paars/wit is + draad dus rood verbinden
Blauw/bruin met blauw/zwart is 1 speaker achter
Geel/bruin met Geel/zwart is 1 speaker achter

1 draad Blauw/rood is volgens mij rechtvoor speaker
1 draad Rood/geel is linksvoor speaker

Dikke wittekabel is antenne verbinden met blauw

Zo zit het bij mijn in iedergeval.

Succes
Offline

jeffreypico

Master

  • Berichten: 800
  • Geregistreerd: di 28 sep 2010, 17:24
  • Woonplaats: Den haag

Re: Originele radio vervangen

Berichtzo 15 jul 2012, 13:23

Alleen bij mij is de diameter van het gaat te groot voor me radio,zijn daar speciale dingen voor te koop?
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Originele radio vervangen

Berichtzo 15 jul 2012, 14:50

Je kunt deze plastic inbouwschacht plaatsen en daarin de radio. de radio komt wel 3 mm verder uit de console te staan, maar dit is netter dan met vulplaatjes knoeien.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/3786 ... 0&ref=list
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

Frank7

Pro

  • Berichten: 177
  • Geregistreerd: zo 17 jun 2012, 19:39

Re: Originele radio vervangen

Berichtzo 15 jul 2012, 18:16

Ik heb nu in ieder geval nieuwe ISO-stekkers gekocht en van die klemmetjes voor speakerkabel. Ik ga waarschijnlijk nieuwe speakerkabels trekken, omdat dat toch het beste is (en ik ooit de speakers zelf ook nog wel van een upgrade ga voorzien).

Zijn er hier leden die een foto van hun ISO-stekkers kunnen maken (bvk 728i eigenaren), zodat ik kan vergelijken. Want ik heb dus nog tegenstrijdige bericht. De rood/groene kabel zou de constante 12v, maar ik zou die rood/witte constante 12v ook onder het dashboard ergens vandaan kunnen halen.
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Originele radio vervangen

Berichtzo 15 jul 2012, 20:39

Ik heb mijn radio er net uit gehad maar alles is ingetaped. Ik kan het zo niet zien dus. Maar als je een multimeter hebt kun je het nameten. Op de tekening lijkt mij rood / groen direct aan hot at all times. Alleen geeft Jeffrey de kleuren aan zoals hij ze gedaan heeft. Ga er maar van uit dat die het bij het rechte eind heeft. Die zal wel hebben gemeten. Heb ik destijds wel gedaan en dan weet je het zeker.
Laatst bijgewerkt door zerotolerance op zo 15 jul 2012, 21:03, in totaal 1 keer bewerkt.
Offline

Frank7

Pro

  • Berichten: 177
  • Geregistreerd: zo 17 jun 2012, 19:39

Re: Originele radio vervangen

Berichtzo 15 jul 2012, 20:44

Blijkt maar weer dat het enorm varieert tussen verschillende auto's van hetzelfde type ;)
Offline

ebuy

Pro

  • Berichten: 210
  • Geregistreerd: do 22 sep 2011, 21:24
  • Woonplaats: Klazienaveen.

Re: Originele radio vervangen

Berichtzo 15 jul 2012, 21:04

Een spanningzoeker werkt ook goed en een 9 volt blokbatterij.
Meten is weten !

Constante spanning 12v+ is voor het geheugen van de moderne radio's ( om bv de geprogrammeerde zenders vast te houden).
klem op chassis en meten als de sleutel uit je contactslot is.

Geschakelde spanning 12v+ is voor het spelen van de autoradio (geschakeld d.m.v. je contactsleutel)
klem op chassis en meten met auto op contact.

Je massa opzoeken door de spanningzoeker aan de constante spanning te zetten en dan kijken met de andere zijde wanneer hij oplicht. (Als het lampje oplicht je verlichting inschakelen , gaat hij uit dan heb je geen massa maar de verlichtingskabel welke gebruikt wordt voor bv het dimmen van de radio display , dus door zoeken :D .Deze werkt als massa als de lampen uit zijn :idea: , als je hier de massa op aansluit en brandt de verlichtingszekering door.)

Als je de bestaande speakerkabels gebruikt kun je het best een 9volt blokbatterij erbij gebruiken. Door de aders op + en - te zetten hoor je de speaker een plof geven ( speaker gaat hiervan niet kapot) dan weet je welke het is , vervolgens moet je er op letten dat bij de plof de speaker naar buiten uitslaat dan heb je namelijk de polariteit oftewel + en - goed (herhaal dit bij alle 4 speakers) Als je de + en - niet goed hebt zitten tussen links en rechts zul je merken in veel gevallen dat je lage tonen goed zijn als je de balans helemaal naar l of r draait maar als de balans in het midden staat je lage tonen minder worden.


Nieuwe kabels trekken is ook een optie maar niet nodig als het oude goed is.

* Monteer altijd een massa aan je autoradio , de radio trekt vaak voldoende massa via je antenne mantel maar als daar roest o.i.d. onder komt wordt je massa slechter met een kans dat je radio niet werkt (omdat hij dus geen massa meer heeft :wink: )
Laatst bijgewerkt door ebuy op zo 15 jul 2012, 21:08, in totaal 1 keer bewerkt.
Zolang het rammelt heb je het nog , als het rammelen stopt ben je iets kwijt......
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Originele radio vervangen

Berichtzo 15 jul 2012, 21:06

Frank7 schreef:Blijkt maar weer dat het enorm varieert tussen verschillende auto's van hetzelfde type ;)


Dat begrijp ik niet. Ik lees een schema en doe een aanname. Jeffrey heeft het aangesloten en dat werkt. Bovendien rijden wij het zelfde type auto.

Mijn eerste epistel is getypt op wat ik mij meende te herinneren van een jaar geleden. Na Jeffrey zijn bericht is het mij wat duidelijke geworden. Dat geel en blauw sluit aan bij het plaatje wat je hebt gepost.

Ik ga zelf niet blindelings af op kleuren en schema's. Je weet namelijk noot wat de vorige hibby Bob heeft gedaan. Meten is weten. Ik doe dit nooit zonder multimeter. Dan begin ik er niet aan.

Edit:

Ebuy was me net voor met "meten is weten". Een spanningszoeker heeft niet mijn voorkeur, maar dat is persoonlijk.
Offline

ebuy

Pro

  • Berichten: 210
  • Geregistreerd: do 22 sep 2011, 21:24
  • Woonplaats: Klazienaveen.

Re: Originele radio vervangen

Berichtzo 15 jul 2012, 21:09

Juist zero , meten is weten. Multimeter of spanningzoeker.
Ik heb er denk ik wel een kleine 1500 aangesloten bij mijn eerste werkgever en allemaal met blokbatterij en spanningzoeker in alle merken en typen auto's.
Laatst bijgewerkt door ebuy op zo 15 jul 2012, 21:10, in totaal 1 keer bewerkt.
Zolang het rammelt heb je het nog , als het rammelen stopt ben je iets kwijt......
Offline

Frank7

Pro

  • Berichten: 177
  • Geregistreerd: zo 17 jun 2012, 19:39

Re: Originele radio vervangen

Berichtzo 15 jul 2012, 21:10

Ik doelde er op dat ik de verbindingen die Jeffrey gelegd had niet helemaal begreep en dat die dan niet helemaal overeen kwamen met mijn bevindingen. Ik ga wel even een multimeter lenen, want die kan ik toch wel gebruiken :)

ebuy schreef:* Monteer altijd een massa aan je autoradio , de radio trekt vaak voldoende massa via je antenne mantel maar als daar roest o.i.d. onder komt wordt je massa slechter met een kans dat je radio niet werkt (omdat hij dus geen massa meer heeft :wink: )

Bedoel je de massa via de ISO-stekker of via zo'n losse massa aansluiting op de behuizing van je radio?


Thanks voor de info guys :)
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Originele radio vervangen

Berichtzo 15 jul 2012, 21:11

ebuy schreef:Nieuwe kabels trekken is ook een optie maar niet nodig als het oude goed is.


De oude kabels zijn gemaakt voor het vermogen van oude autoradio's en dito speakers. Als je betere speakers gaat monteren dan zou ik ook voor betere draden gaan.
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Originele radio vervangen

Berichtzo 15 jul 2012, 21:12

ebuy schreef:Juist zero , meten is weten.


Ik ben er op zowel de MTS als HTS mee doodgegooid :(
Offline

ebuy

Pro

  • Berichten: 210
  • Geregistreerd: do 22 sep 2011, 21:24
  • Woonplaats: Klazienaveen.

Re: Originele radio vervangen

Berichtzo 15 jul 2012, 21:12

Het beste is op dat schroefje achter op je radio en dan naar een massapunt. Ook kun je hem vanaf je iso stekker pakken. Als je maar de massa aansluit , vaak gezien dat radio's alleen op de antenne massa spelen omdat ze geen massa kunnen vinden...... :roll:
Zolang het rammelt heb je het nog , als het rammelen stopt ben je iets kwijt......
Offline

ebuy

Pro

  • Berichten: 210
  • Geregistreerd: do 22 sep 2011, 21:24
  • Woonplaats: Klazienaveen.

Re: Originele radio vervangen

Berichtzo 15 jul 2012, 21:14

zerotolerance schreef:
ebuy schreef:Nieuwe kabels trekken is ook een optie maar niet nodig als het oude goed is.


De oude kabels zijn gemaakt voor het vermogen van oude autoradio's en dito speakers. Als je betere speakers gaat monteren dan zou ik ook voor betere draden gaan.


Maakt bij een standaard radio niet veel uit hoor , als je met versterkers gaat werken wordt het een ander verhaal.
Zolang het rammelt heb je het nog , als het rammelen stopt ben je iets kwijt......
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Originele radio vervangen

Berichtzo 15 jul 2012, 21:16

Zou het? Die draadjes zijn erg dun en 30 jaar oud. Het koper doet het nog wel maar kunstof wordt wel minder.

Ik had geen zin om ze te vervangen, maar als ik ooit andere speakers wil trek ik wel nieuwe draden.
Offline

ebuy

Pro

  • Berichten: 210
  • Geregistreerd: do 22 sep 2011, 21:24
  • Woonplaats: Klazienaveen.

Re: Originele radio vervangen

Berichtzo 15 jul 2012, 21:16

Zolang er geen sluiting in zit naar elkaar of naar massa , gewoon aansluiten.
Zolang het rammelt heb je het nog , als het rammelen stopt ben je iets kwijt......
Offline

Frank7

Pro

  • Berichten: 177
  • Geregistreerd: zo 17 jun 2012, 19:39

Re: Originele radio vervangen

Berichtvr 20 jul 2012, 23:26

jeffreypico schreef:Ben er ook pas meebezig geweest.

Rood/Groen is contact schakel aan draad verbinden met Geel
Bruin met zwart verbinden is aarde
Paars/wit is + draad dus rood verbinden
Blauw/bruin met blauw/zwart is 1 speaker achter
Geel/bruin met Geel/zwart is 1 speaker achter

1 draad Blauw/rood is volgens mij rechtvoor speaker
1 draad Rood/geel is linksvoor speaker

Dikke wittekabel is antenne verbinden met blauw

Zo zit het bij mijn in iedergeval.

Succes


Het duurt even, maar ik begrijp nu (pas :p) dat je met de kleuren de kleuren van de ISO-stekker bedoelt ;) Daarmee is dit een erg informatieve post geworden aangezien je precies dezelfde stekkers hebt als ik! ;)
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: Originele radio vervangen

Berichtza 21 jul 2012, 20:35

Het enige wat volgens mij andersom moet is de gele en rode. De gele is de geheugenondersteuningsdraad en de rode de geschakelde plus...
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

jeffreypico

Master

  • Berichten: 800
  • Geregistreerd: di 28 sep 2010, 17:24
  • Woonplaats: Den haag

Re: Originele radio vervangen

Berichtza 21 jul 2012, 20:45

PayDay schreef:Het enige wat volgens mij andersom moet is de gele en rode. De gele is de geheugenondersteuningsdraad en de rode de geschakelde plus...


Nop bij mijn in ieder geval niet ,zo zit het goed met de geheugen van de radio. ;)

Met USB/IPOD aansluiting, gelukkig geen dashboardkastje vol CD
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Originele radio vervangen

Berichtzo 22 jul 2012, 10:14

Op de draden van de ISO stekker staat waar de draad voor is. Geel is voor het geheugen, rood is de geschakelde 12 volt.
Volgende

Keer terug naar Radio's

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron