Plaats een reactie

anti roest behandeling.

do 30 jul 2009, 22:23

Ik heb de kunstoffen kapjes in de wielkasten van de voorwielen maar eens losgetrokken, en wat te verwachten was kwam ik daar roest tegen.
Na wat schuren kwamen er ook nog wat gaatjes tevoorschijn :( Nu wou ik daar eigenlijk wat dikke taaie rommel overheen smeren zodat de gaatjes meteen weer dicht zijn, en zodat er niet weer vocht bij komt en zeker niet in de kokers spetterd.
Maar nu zie ik zoveel materiaal op internet: tectyl, bitumen, smeerkit enz enz. Wat is nu het beste om te gebruiken in mijn situatie? andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

Alvast bedankt. Groeten Kier.

Re: anti roest behandeling.

vr 31 jul 2009, 03:19

ik denk roestomvormer of zoiets en dan tectyl.....

vr 31 jul 2009, 06:54

als ik jou was kier zou ik eerst roest omvormer er op smeren,
dan primeren met CWS ALLGRUND,dan de kleine gaatjes dichten met STRIJKKIT,
en dan TEERLAK van TENCO eroverheen(alles bij elkaar zoooooo""n 35 euro)
en werkt PERFECT en roest werend
nou aan de slag maar dan :mrgreen:
sucses

vr 31 jul 2009, 09:53

je kan ook vragen of Graad er een keer tegen aan zevert..hahaha is ook roestwerend :sneaky:

vr 31 jul 2009, 22:29

gewoon gekookte lijnzaadolie gebruiken........

het beste "oer oude" middel wat er is.

vrgr Len.

za 01 aug 2009, 21:34

Oke, dan zal ik nog wel ff een keertje moeten winkelen, Wat moet ik me bij tectiel voorstellen? is dat dun of dik, ik heb weinig verstand van die chemische rommel.
Enne, rover: zeveren mag hij op z'n eigen auto doen, ik denk zeker dat dat ook goed werkt.

Maar wat moet ik me bij die lijnzaadolie voorstellen, blijft dat vloeibaar of wordt het hard? groeten Kier.

za 01 aug 2009, 22:07

gekookte lijnzaadolie wordt op den duur (ca 1,5 week) een soort waslaag,ze gebruiken dit ondermeer
aan de binnenkant van het ruim bij zeeschepen.

bij een goede dhz is het te koop.

aanbrengen met kwast of spuit (niet verdunnen).

vrgr len.

ma 14 sep 2009, 17:00

Het beste is even het spatbord er helemaal afhalen kan je gelijk kijken of de stijl niet aangetast is, de stijl is erg dik maar kan goed roest door vuil van je parafan dat dan niet goed wegstroomt. Tevens kan je dan alles goed beschermen met de nodigde middelen die verkrijgbaar zijn. Om het spatbord eraf te halen wel uiteraard eerst de voorbumper eraf.

Succes Brian

do 17 feb 2011, 22:08

Bij mij zit ook veel vliegroest onder de bodem en aan onderzijde dorpels daar bij de velsrand bodem zeg maar. dit wil ik eerst ontroesten met de staalborstel en dan Owatrol olie erop smeren.

Maar binnenin de dorpels en andere holle ruimtes, wat zou je daar het beste in kunnen spuiten, iemand goede ervaringen ergens mee?

Mijn vader zegt, gewoon goedkope motorolie erin spuiten is het beste. Maar ik zat zelf ook aan gekookte lijnolie te denken.

do 17 feb 2011, 22:10

Lijnzaadolie, fluid-film of mike sanders roestwerend vet

za 19 feb 2011, 16:28

Mijn voorstel qua roestomvermer is Hydrate 80, te bestellen bij http://www.nuovatec.com/. Dit is blauw waterig spul, smeer je op de roest, reageert met roest tot een zwart achtige laag en is na 24 uur gereed voor verdere verwerking.

Ik probeer mijn auto zo schoon mogelijk te houden en smeer beginnende roest in met Hydrate 80. Ik heb het idee dat het dan niet meer verder roest.

Ik heb zo mijn twijfels betreffende gekookte lijnzaadolie, moet dat niet rauwe lijnzaadolie zijn? En blijft lijnzaadolie niet altijd een beetje nattig?

di 22 feb 2011, 19:02

Gekookte lijnolie droogt wel helemaal op, rauwe lijnolie blijft heel lang vloeibaar maar heeft als groot nadeel dat het ontzettend muf ruikt en die lucht ook niet meer wegkrijgt als je het in de kokerbalken of in de deuren spuit.
Als je er niet goed tegen kan krijg je er hoofdpijn van. voordeel is denk ik dat het goed in de naden kan trekken omdat het zo lang vloeibaar blijft.

Ik heb ook wel eens druppels rauwe lijnolie op de lak gekregen dat krijg je er bijna niet meer af.
Tenminste als je er te lang mee wacht en het al uitgehard is, ik heb toen net zolang moeten pulken totdat het een beetje weg was.

De plaatselijke schilder adviseerde mij om in holle ruimtes, gekookte lijnolie te mengen met 10% Owatrol olie.

Image

Image

Image

Ik heb net de achterwielen los gehad en alles wat roestig was goed ingesmeerd met Owatrololie.
Ook de draagarmen enz. en buitenkant handremtrommels, lijk nu weer als nieuw, nu even wachten tot het weer wat warmer word in mn schuur dan ga ik de voorkant ook zo behandelen. In het voorjaar echt alles goed in spuiten (kokers, deuren enz.)

zo 13 maart 2011, 18:04

Interessante test: http://www.amerikaanseautosite.nl/roest_test.htm

Anders: http://www.oldtimeropelforum.nl/forum/v ... =52&t=4895

do 17 maart 2011, 17:54

Grappig die bovenste link, hij heeft allemaal plaatjes gemaakt en buiten gelegd. Waar heb ik dat toch ook gezien.... :roll: ?

ma 21 maart 2011, 23:27

Ik vond het wel een leuk initiatief. Maar ik begrijp dat het al eerder is gedaan. Zijn daar ook resultaten van bekend?

di 22 maart 2011, 08:39

Bij K-A heeft Cees een soortgelijke aktie gezien.
Daar hebben we andere producten gebruikt.
O.a wasprimer, zinkspray, gewone primer, 2k autolak, bodyschutz, tectyl, etc etc
Plaat is bijna klaar en dan gaat ie naar buiten.

zo 22 jan 2012, 22:19

De oosterburen hebben ook e.e.a. getest: http://www.youngtimer-magazine.nl/?p=2723
Plaats een reactie