Gekookte lijnolie droogt wel helemaal op, rauwe lijnolie blijft heel lang vloeibaar maar heeft als groot nadeel dat het ontzettend muf ruikt en die lucht ook niet meer wegkrijgt als je het in de kokerbalken of in de deuren spuit.
Als je er niet goed tegen kan krijg je er hoofdpijn van. voordeel is denk ik dat het goed in de naden kan trekken omdat het zo lang vloeibaar blijft.
Ik heb ook wel eens druppels rauwe lijnolie op de lak gekregen dat krijg je er bijna niet meer af.
Tenminste als je er te lang mee wacht en het al uitgehard is, ik heb toen net zolang moeten pulken totdat het een beetje weg was.
De plaatselijke schilder adviseerde mij om in holle ruimtes, gekookte lijnolie te mengen met 10% Owatrol olie.

Ik heb net de achterwielen los gehad en alles wat roestig was goed ingesmeerd met Owatrololie.
Ook de draagarmen enz. en buitenkant handremtrommels, lijk nu weer als nieuw, nu even wachten tot het weer wat warmer word in mn schuur dan ga ik de voorkant ook zo behandelen. In het voorjaar echt alles goed in spuiten (kokers, deuren enz.)