Plaats een reactie

originele banden(!) en velgen onder e12

vr 11 maart 2011, 09:15

Begin deze week kwam er een bmw- liefhebber aan de deur en hij wilde de 'eigenaar van de auto spreken'. Ik vroeg met een grijns; "de Daewoo of de BMW?". Hij bedoelde de BMW bleek. Blijkbaar had ie 'm zien staan op de oprit terwijl ik bezig was met de kofferbakrubbers. Graag wilde hij de auto bezichtigen, wat ik geen probleem vond. De man bleek helemaal lyrisch te zijn over de sharknose-modellen uit dat tijdperk.. Toen attendeerde hij er me op dat ik nog de originele banden onder de auto had met de originele velgen en wieldoppen (verchroomd met bmw embleem). Hij smeekte me of ik ze er asjeblieft af wilde halen en er heeeel voorzichtig mee te zijn, inclusief de banden.

Allemaal leuk en aardig, maar zonder banden rijdt zo lastig.. Heeft deze kenner gelijk en moet ik deze exemplaren verwijderen en vervangen door andere velgen?? Het blijkt dat beide (de banden

Re: origenele banden(!) en velgen onder e12

vr 11 maart 2011, 10:49

Zijn idd redelijk uniek, maar niet onbetaalbaar,heb vorig jaar nog een setje verkocht voor iets van 150,-

vr 11 maart 2011, 16:37

Banden zullen dan wel trx-en zijn, die zijn nog wel leverbaar maar de prijs daar wordt je niet vrolijk van. Bij mijn vaste onderhoudsadres hebben ze er eens navraag naar gedaan en kwamen toen op 400 ex btw, dat was alleen niet voor 4 banden maar per stuk.

vr 11 maart 2011, 17:49

Nee hoor Pim, die zaten niet op de e12. Zijn gewoon 14", het gaat om de ringen en chromen doppen.
TRX werd pas geleverd vanaf de e28 en de 2e serie e23.

vr 11 maart 2011, 18:23

Wie moet ik nu gaan geloven? :mrgreen:

vr 11 maart 2011, 19:35

Dat is aan jouw.... ;)

vr 11 maart 2011, 21:55

Het zal wel op de band staan, dus als je ff kijkt weet je het meteen.

vr 11 maart 2011, 23:00

Misschien dat de balanceerloodjes de originaliteit kunnen bevestigen?

Bij VW's van begin jaren '80 is het VW-logo in de loodjes geslagen.

wo 16 maart 2011, 07:54

Het type band is: 185/70 SR 14 ZX Michelin

Re: originele banden(!) en velgen onder e12

wo 16 maart 2011, 10:49

14" inch dus. ALs de banden nog orgineel zijn (DOT code checken) dan zijn ze veel te oud om nog goed mee te kunnen rijden

wo 16 maart 2011, 14:24

Dan heb ik ook nog een vraagje over dit topic.

Ik heb van Graad destijds ook zo'n setje velgen met oude banden gehad.
Wieldoppen zaten er wel op, maar niet de chromen ringen. (Is niet erg voor die prijs, dus bedankt nogmaals Graad) :mrgreen:

Ik twijfel even over 4 nieuwe banden daarop zetten of nog twee nieuwe banden op mijn 16" velgen.
Nadeel van de huidige 16": de centreer ringen

Totale kosten voor de banden zijn ongeveer gelijk, lijkt het.
(16" ca. 100 euro per band en 14" ca 50 euro per band)

Iemand een suggestie voor goede en niet te dure banden?
ik neem even aan dat 185/70 R14 de juiste maat is.

Is het verstandig de banden t/m 190 km/h te nemen?
Officieel zou de E12 wel 205 km/h moeten kunnen halen, maar dat heeft hij zeker al 20 jaar niet gedaan en ik betwijfel of hij het nog kan.
7 jaar terug nog wel 175 km/h op de autobahn.

:biggrin: :biggrin:

wo 16 maart 2011, 14:50

@herman

Het blijkt dus inderdaad dat de stalen ringen ook steeds schaarser worden, wel zijn er replica's op de markt maar de kwaliteit van deze replica's zijn aanzienlijk minder.

Omdat ik mijn banden + wiel(doppen) wil behouden voor shows/meetings schaf ik 4 lichtmetalen velgen aan en 4 'niet al te prijzige' banden aan.

wo 16 maart 2011, 15:57

Ach, ik heb nog een derde optie.
Op marktplaats een setje kopen met goede banden.

Dan ziet alles er ook weer nieuw uit.
Ik sprak een tijdje terug een kerel die nooit nieuwe banden kocht. Altijd nieuwe velgen met banden vanmarktplaats. En de oude gingen dan weer marktplaats op.

Zo kan het natuurlijk ook. ;-)

Iemand nog interesse in mijn E39 16" velgen? :mrgreen: :mrgreen:

wo 16 maart 2011, 19:20

2e hands banden.. je moet maar durven!
Ik zou daar echt nooit aan beginnen. Sterker: tis niet dat ik teveel geld heb maar ik wil echt alleen maar A merken onder mijn autos die ik zelf nieuw koop.
Banden van een jaar 6-8 oud worden al lekker hard en dus ook fors onveiliger.
Ik rij regelmatig tegen de grens van grip, ik wil dan wel op het materiaal kunnen vertrouwen!
Dan daarbij kan je van 2e hands niet binnen in kijken..
Plaats een reactie