Het is nu vr 03 mei 2024, 00:21


Ruitensop pompje ?

  • Auteur
  • Bericht
Offline

fred728

Nieuw

  • Berichten: 45
  • Geregistreerd: za 25 jan 2014, 20:36
  • Woonplaats: Rotterdam

Ruitensop pompje ?

Berichtzo 12 okt 2014, 14:30

Betreft : Bmw 728i jan 1985

Ruitensop pompje deed niets meer , bleek zo te zien en te voelen vast te zitten, pompje werd zeer warm.

Ander pompje gemonteerd ook gewoon 12v etc.

Andere pompje eerst rechtstreeks op accu gedaan , werkt goed.
Pompje gemonteerd op tankje en weer even 12v via accu erop , sop komt uit de sproeiers , dus dat doet het ook .

De draden die normaal op pompje gaan eerst gekeken of er 12 volt op komt bij aanzetten schakelaar voor ruitensop op de wisserhandel, hoor ook dan geen relais klikken, nr K10 die lange, ook dan komt er iets van bijna 12 v uit.

NU het vreemde als ik pompje daarna op deze draden aansluit , doet pompje niets , hoor ook geen relais klikken.

Waarom dan wel 12v op de aansluitingdraden bij pompje en op moment dat ik de draden op pompje aansluit gebeurt er niets ???

Relais wat er in met nr 1374613.2 met nog een nummer op zijkant 44604

Is dan toch het relais kapot , is het relais ook te omzeilen(dus misschien 2 aansluiting doorverbinden ) om te kijken of pompje het dan wel doet via de wisser/pomp schakelaar.

Is dit relais een algemeen relais of specifiek voor dit model bmw en is dit relais nog normaal te koop ?

En wat zouden de juiste kleuren van de aansluitdraden moeten zijn op dit pompje , zit nu een zwarte draad op en 2 paarse die bij elkaar gezet zijn, de zwarte zit op de min aansluiting pomp en de 2 paarse op de plus aansluiting pomp.


Fred (regio Rotterdam)
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Ruitensop pompje ?

Berichtzo 12 okt 2014, 19:25

Kijken of je spanning hebt op het relais op 30 hoofdstroom en 86 ingang relaisspoeltje
Je kunt de stroomtoevoer wel even met een draad doorverbinden 30 en 87. Is je zekering wel heel?
Offline

fred728

Nieuw

  • Berichten: 45
  • Geregistreerd: za 25 jan 2014, 20:36
  • Woonplaats: Rotterdam

Re: Ruitensop pompje ?

Berichtma 13 okt 2014, 15:52

@Robert op mijn wisserrelais zit geen nr 30 en ook geen nr 86

Op relais zitten de volgende nummers, relias onderste boven voor me , dus de pootjes omhoog:


............................................15b

53b............. 15.......................FII

53...............31.......................FI.
...........................................85

Volgende vreemde :

Doe ik de -/- aansluiting van de pomp op aarde/carroserie loopt de pomp met of zonder K10 relais erin , maakt niet uit?

Op de plusdraad naar de pomp staat bij contact aan ook normaal 12V

Meet ik de spanning op de -/- aansluiting op de pomp , dus geen draad zit er dan op , rechtstreeks op de -/- van de pomp gemeten , meet ik ook `12v. en andere draad van multimeter op carroserie .


Snap er niet veel meer van ????







53
Offline

fred728

Nieuw

  • Berichten: 45
  • Geregistreerd: za 25 jan 2014, 20:36
  • Woonplaats: Rotterdam

Re: Ruitensop pompje ?

Berichtwo 26 nov 2014, 12:04

Oude pompje bleek vast te zitten en werd daardoor behoorlijk warm, pompje vervangen door een uit een Volvo .
Alleen een aparte schakelaar op de massa draad gezet anders deed pompje niets met de normale handel aan het stuur (massaprobleem)
Vandaag ook maar gelijk APK gedaan , verliep vandaag .

En ja er mankeerde wel wat aan de bijna 30 jarige.(jan 1985)

De linkerkoplamp moest afgesteld worden , dat was alles , ook de co2 was behoorlijk laag 0.15-0.18 %
.
Dus weer tot 26 11 2015 Apk , wel in 2015 wat eerder laten keuren , is dan 2 jaar geldig.
Gaat wel 30 november even aan de winterslaap beginnen.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4163
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Ruitensop pompje ?

Berichtwo 26 nov 2014, 12:18

Zoals je hebt gemerkt is het pompje massagestuurd. Er staat permanent 12 volt plus op. Waarom dit is zo is gedaan snap ik ook niet :shock:
Freude am Fahren

Keer terug naar Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten