Het is nu za 04 mei 2024, 20:28


Uitlijnen Tussenlager.

Alle onderwerpen en vragen over de aandrijving (schakelbak en automaat)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Gert 735

Nieuw

  • Berichten: 91
  • Geregistreerd: za 20 okt 2012, 19:14
  • Woonplaats: Leeuwarden

Uitlijnen Tussenlager.

Berichtza 11 apr 2015, 18:55

Ik heb een week geleden het tussenlager van de cardanas vervangen.
Nu trilt de cardanas vanaf ongeveer 80 km/h tot 100 km/h.
Het tussenlager moet volgens mij nog wat preciezer uitgelijnd worden.
Nu is mijn vraag, kan ik dit zelf doen, en waar moet ik op letten ?

Afbeelding
Offline

riemer

Professional

  • Berichten: 1518
  • Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 21:14
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Uitlijnen Tussenlager.

Berichtza 11 apr 2015, 19:05

Ik heb al een aantal keer de cardanas vervangen incl. tussenlager, maar nog nooit dit probleem gehad. Ik zette het tussenlager wel weer altijd op precies dezelfde plek als waar ie vandaan kwam, dat kon ik zien aan de indrukken van de ringen.
[O o [][] o O] BMW E23 745i 1984
Offline

Paul

Professional

  • Berichten: 1166
  • Geregistreerd: wo 25 feb 2009, 21:53
  • Woonplaats: Gemert

Re: Uitlijnen Tussenlager.

Berichtza 11 apr 2015, 19:18

volgens mijn geheugen , na montage 2 mm op spanning vastzetten
Offline

Gert 735

Nieuw

  • Berichten: 91
  • Geregistreerd: za 20 okt 2012, 19:14
  • Woonplaats: Leeuwarden

Re: Uitlijnen Tussenlager.

Berichtza 11 apr 2015, 19:23

Spanning in welke richting ?
Offline

Paul

Professional

  • Berichten: 1166
  • Geregistreerd: wo 25 feb 2009, 21:53
  • Woonplaats: Gemert

Re: Uitlijnen Tussenlager.

Berichtza 11 apr 2015, 19:29

volgens mij naar voren , richting blok.
Offline

Gert 735

Nieuw

  • Berichten: 91
  • Geregistreerd: za 20 okt 2012, 19:14
  • Woonplaats: Leeuwarden

Re: Uitlijnen Tussenlager.

Berichtza 11 apr 2015, 20:03

Dank U wel , ik zal beide opties uitproberen.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4163
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Uitlijnen Tussenlager.

Berichtza 11 apr 2015, 23:23

Hij moet duidelijker stijver aanvoelen als je hem voorspanning geeft. Je duwt hem tegen de bolling van het rubber in, die hoort idd naar voren te zitten. Heb ze echter ook andersom gemonteerd gezien. Kan opzich ook alleen moet je dan de andere kant op duwen ;)
Freude am Fahren
Offline

weinsberg

Nieuw

  • Berichten: 89
  • Geregistreerd: zo 20 feb 2011, 15:28
  • Woonplaats: Gelderland

Re: Uitlijnen Tussenlager.

Berichtzo 12 apr 2015, 14:15

Om het lager te vervangen moet de as uit elkaar. Het is een gebalanceerde as. Heb je hem wel gemerkt en exact het zelfde weer in elkaar gezet?
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4163
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Uitlijnen Tussenlager.

Berichtzo 12 apr 2015, 16:55

Elk deel is afzonderlijk gebalanceerd, het is onmogelijk de as met het tussenlager (en 2 kruiskoppelingen !) in zijn geheel te balanceren.
Freude am Fahren
Offline

Peter E12 525

Master

  • Berichten: 731
  • Geregistreerd: zo 22 dec 2013, 10:49

Re: Uitlijnen Tussenlager.

Berichtzo 12 apr 2015, 17:23

maar er staat mij wel iets bij dat ze af fabriek als geheel zijn gebalanceerd. Dus het is altijd zaak markeer tekens te zetten voordat je de as uit elkaar haalt.!
Ford Mustang 289Ci coupe 1965
BMW 525 E12 Kashmir metallic 1979
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4163
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Uitlijnen Tussenlager.

Berichtzo 12 apr 2015, 18:07

Dat verhaal hoorde ik ook van diverse kanten.
Bij mij om de zoek zit Vortex, die balanceren allerlei industriele en automotive objecten. Volgens hun is dat niet mogelijk, na het tussenlager zit een kruiskoppeling. Je kan de assen wel los laten balanceren (zit vaak ook op allebei gewichtjes) maar nooit in elkaar gestoken, en ik denk dat dat ook wel klopt, als je de complete as zou opspannen gaat dat never nooit werken.
Freude am Fahren
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Uitlijnen Tussenlager.

Berichtzo 12 apr 2015, 18:31

Doe maar 5mm voorspanning richting voorzijde zoals Cees het zegt het moet duidelijk stugger worden
viewtopic.php?f=13&t=2877&start=100
Offline

Peter E12 525

Master

  • Berichten: 731
  • Geregistreerd: zo 22 dec 2013, 10:49

Re: Uitlijnen Tussenlager.

Berichtma 13 apr 2015, 07:54

ik zal nog ff navragen hoe wij het ook alweer doen als we een as inkorten als we een E12 ombouwen naar 5 bak. Heb er nu al zo veel gedaan dat ik het niet meer weet :-)
Ford Mustang 289Ci coupe 1965
BMW 525 E12 Kashmir metallic 1979
Offline

weinsberg

Nieuw

  • Berichten: 89
  • Geregistreerd: zo 20 feb 2011, 15:28
  • Woonplaats: Gelderland

Re: Uitlijnen Tussenlager.

Berichtma 13 apr 2015, 09:42

Zover ik weet staat er in de BMW werkplaats boeken wel degelijk omschreven dat de as voor het uit elkaar halen gemerkt dienst te worden omdat hij als geheel is gebalanceerd.
Net nog even gekeken in de handleiding van de E30 en ook daar staat het duidelijk omschreven. De tijd dat ik bij de dealer werkte heb ik het ook zo geleerd.
Het is trouwens redelijk eenvoudig te controleren of de balans goed goed of niet goed is. Achterwielen vrij laten draaien op de snelheid dat de trilling plaatsvindt. Met een een schroevendraaier o.i.d. leunen op een vast punt van de bodem en langzaam richting aandrijfas bewegen. Als er onbalans is dan slingert de as en gaat af en deze tegen de schroevendraaier aan tikken. Als hij in balans is dan word het een eentonig krassend geluid.
Onderstaande tekst staat in de repair manual van de E30 en geld zover mij bekend voor alle types van deze periode.

Important: Propeller shaft was balancad in assembled state and must not be turned in slide. Punch mark an unmarked propeller shaft.
Offline

Gert 735

Nieuw

  • Berichten: 91
  • Geregistreerd: za 20 okt 2012, 19:14
  • Woonplaats: Leeuwarden

Re: Uitlijnen Tussenlager.

Berichtma 13 apr 2015, 16:34

Zal nog wat stugger proberen zoals Robert voorstelde.
Het trillen is wel minder geworden met 2 mm, maar is nog niet weg.

Keer terug naar Aandrijving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten