Ik heb een week geleden het tussenlager van de cardanas vervangen. Nu trilt de cardanas vanaf ongeveer 80 km/h tot 100 km/h. Het tussenlager moet volgens mij nog wat preciezer uitgelijnd worden. Nu is mijn vraag, kan ik dit zelf doen, en waar moet ik op letten ?
Ik heb al een aantal keer de cardanas vervangen incl. tussenlager, maar nog nooit dit probleem gehad. Ik zette het tussenlager wel weer altijd op precies dezelfde plek als waar ie vandaan kwam, dat kon ik zien aan de indrukken van de ringen.
Hij moet duidelijker stijver aanvoelen als je hem voorspanning geeft. Je duwt hem tegen de bolling van het rubber in, die hoort idd naar voren te zitten. Heb ze echter ook andersom gemonteerd gezien. Kan opzich ook alleen moet je dan de andere kant op duwen
maar er staat mij wel iets bij dat ze af fabriek als geheel zijn gebalanceerd. Dus het is altijd zaak markeer tekens te zetten voordat je de as uit elkaar haalt.!
Ford Mustang 289Ci coupe 1965 BMW 525 E12 Kashmir metallic 1979
Dat verhaal hoorde ik ook van diverse kanten. Bij mij om de zoek zit Vortex, die balanceren allerlei industriele en automotive objecten. Volgens hun is dat niet mogelijk, na het tussenlager zit een kruiskoppeling. Je kan de assen wel los laten balanceren (zit vaak ook op allebei gewichtjes) maar nooit in elkaar gestoken, en ik denk dat dat ook wel klopt, als je de complete as zou opspannen gaat dat never nooit werken.
ik zal nog ff navragen hoe wij het ook alweer doen als we een as inkorten als we een E12 ombouwen naar 5 bak. Heb er nu al zo veel gedaan dat ik het niet meer weet
Ford Mustang 289Ci coupe 1965 BMW 525 E12 Kashmir metallic 1979
Zover ik weet staat er in de BMW werkplaats boeken wel degelijk omschreven dat de as voor het uit elkaar halen gemerkt dienst te worden omdat hij als geheel is gebalanceerd. Net nog even gekeken in de handleiding van de E30 en ook daar staat het duidelijk omschreven. De tijd dat ik bij de dealer werkte heb ik het ook zo geleerd. Het is trouwens redelijk eenvoudig te controleren of de balans goed goed of niet goed is. Achterwielen vrij laten draaien op de snelheid dat de trilling plaatsvindt. Met een een schroevendraaier o.i.d. leunen op een vast punt van de bodem en langzaam richting aandrijfas bewegen. Als er onbalans is dan slingert de as en gaat af en deze tegen de schroevendraaier aan tikken. Als hij in balans is dan word het een eentonig krassend geluid. Onderstaande tekst staat in de repair manual van de E30 en geld zover mij bekend voor alle types van deze periode.
Important: Propeller shaft was balancad in assembled state and must not be turned in slide. Punch mark an unmarked propeller shaft.