Pagina 1 van 1

Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

BerichtGeplaatst: do 26 nov 2009, 09:57
door Jeltuh
Ik las net wat over automaatbakken, en jullie hebben er verstand van zo te zien :D

Voor de ombouw [e28 520a=>535a] die ik doe komt er een andere automaat bak in de auto. Het zal van een 520a naar een 535iA zijn.
Bij de 520 hoort een 4HP22 (4HP22-WB ?)bij de 535iA de ZF4HP22 EH(sportbak). Nu hoort er een computer bij de automaatbak
Image

Mijn vraag is eigenlijk; wat moet allemaal mee vervangen voor de ombouw? De bak (met de computer er in) wordt verwisseld. Ik begrijp echter dat een sportbak nog iets met de aansturing heeft wat een gewone 4hp22 niet heeft. Als ik naar de aansluitingen in de auto kijk zijn er geen verschillen in de bedrading... Zal het werken wanneer ik de sportbak op de kabelboom van de 520 aansluit? De ECU van de M30 is dan al gemonteerd natuurlijk. Ik hoop dat jullie een antwoord weten. Ik stel de vraag hier omdat er in de E28 minder automaten geplaatst zijn als in de E23, dus jullie zouden er meer ervaren mee kunnen zijn...

Re: Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

BerichtGeplaatst: do 26 nov 2009, 10:38
door Tom 745i
Dus je wil een bak van een M30 naar een M20 bouwen als ik het goed begrijp.

De 4hp22eh is elektronisch gestuurd zoals je kickdown die werkt bij een EH niet met een kabel je zal wel hen een en ander moeten aanpassen.

en een automaat van een M30 naar een M20 weet niet of dat gaat passen
http://static.bmwfans.info/images/epc/MzE4NV90.png Dit is van een M20

http://static.bmwfans.info/images/epc/MzE4NV9w.png Dit is van een M30

ik denk dat je de behuizing van de M20 bak moet verwisselen naar de M30 bak.

De automaat zelf is het zelfde'.

groetjes Tom

Re: Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

BerichtGeplaatst: do 26 nov 2009, 10:48
door Jeltuh
Ik zet ook de M30 motor over. Dus de M20 met automaat er uit. De M30 met de sportautomaat er in.

De kick down switch is inderdaad anders volgens de onderdeelnummers. Ik zal dus toch de kabelboom moeten vervangen denk ik? (ik had in eerste instantie weinig zin om de vloerbedekking los te halen :( )

Re: Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

BerichtGeplaatst: do 26 nov 2009, 10:49
door Tom 745i
Ok

Re: Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

BerichtGeplaatst: do 26 nov 2009, 10:55
door Jeltuh
Tom 745i schreef:Dus je wil een bak van een M30 naar een M20 bouwen als ik het goed begrijp.

De 4hp22eh is elektronisch gestuurd zoals je kickdown die werkt bij een EH niet met een kabel je zal wel hen een en ander moeten aanpassen.

en een automaat van een M30 naar een M20 weet niet of dat gaat passen
http://static.bmwfans.info/images/epc/MzE4NV90.png Dit is van een M20

http://static.bmwfans.info/images/epc/MzE4NV9w.png Dit is van een M30

ik denk dat je de behuizing van de M20 bak moet verwisselen naar de M30 bak.

De automaat zelf is het zelfde'.

groetjes Tom


Dubbelpost, anders mis je het misschien:

De kick down switch is inderdaad anders volgens de onderdeelnummers. Ik zal dus toch de kabelboom moeten vervangen denk ik? (ik had in eerste instantie weinig zin om de vloerbedekking los te halen :( )


EDIT:
Toch is het vreemd dat de kabelboom hetzelfde is, ik zal het nog eens moeten bekijken. Doe ik vanavond even. Misschien is het vervangen van alleen de switch wel voldoende.

Re: Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

BerichtGeplaatst: do 26 nov 2009, 17:36
door CeesBMW
Jeltuh,

De EH bak heeft zijn computer in de Motronic erbij zitten. Je zal dus de hele kabelboom moeten vervangen. De kabelboom van een M20 met een hydrolische bak is toch echt anders, je mist het deel naar de EH bak en de switch onder het gaspedaal.

Re: Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

BerichtGeplaatst: vr 27 nov 2009, 08:15
door Jeltuh
Zelfde verhaal had Ivo (E28-goeroe) gister ook. Bedankt, weet ik waar ik aan toe ben.

Re: Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

BerichtGeplaatst: ma 30 nov 2009, 10:20
door Jeltuh
Er zit inderdaad een aparte computer bij voor de automaat (onder te tellerunit). Heb de hele kabelboom er uit. Motor doet echter niks, brandstofpomp ook niet. Heeft hier iemand een aansluitschema voor de sportautmaatbak?

Re: Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

BerichtGeplaatst: ma 30 nov 2009, 12:06
door Tom 745i
Jeltuh het is geen sport automaat

het is een automaat met een sport stand

Cees weet het haarfijn uit te leggen ;)

en zijn vaker discussies over geweest de ZF4HP22EH is geen SPORTBAK

Heb je er een keuze schakelaar op zitten voor sport of economisch

sport naar ECO en dus van 4 naar 3, want de overdrive valt weg bij de sport stand

groetjes Tom

Re: Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

BerichtGeplaatst: ma 30 nov 2009, 12:50
door Jeltuh
Dat maakt me niet uit, als het maar gaat werken. Kan inderdaad kiezen voor sport. Het grote verschil is wel dat er een ECU bij zit wat aangesloten moet worden. Daar zou ik graag een schema van willen vinden... Het komt uit een Engelse auto en mijn broer heeft de kabel er uit gehaald dus ik weet ff niet precies hoe alles nu zit.

Toch bedankt Tom

Re: Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

BerichtGeplaatst: ma 30 nov 2009, 15:28
door Tom 745i
Hey heel veel Suc6 ermee

groetjes tom

Re: Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

BerichtGeplaatst: di 01 dec 2009, 21:08
door Street legal
Misschien kan dit jou helpen?



http://www.bmwtechinfo.com/repair/main/137en/index.htm

Zowel van de motor als van de bak staan de connectorpennen met de draden erin beschreven (engine connector pin layout en aegs layout drawing)
aegs is automatic electronic etc etc

Re: Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

BerichtGeplaatst: wo 02 dec 2009, 08:04
door Jeltuh
De motor loopt, de kabelboom van de automaat vervangt het originele startrelais. Bedankt voor de link, zit wel een schema in!