Hallo daar,
Sinds ongeveer een maand ben ik de trotse eigenaar van ee BMW 732i uit 1983 (E23) met (viertraps) automaat. Ondanks een wat hoge kilomterstand (320.000) en twee jaar stilstand, verkeert de wagen zowel motorisch als optisch nog in een zeer goede staat. Wat kleine akkefietjes in het elektrische circuit (veroorzaakt door onprofessionele inbouw van een alarmistallatie in het verleden) zijn inmiddels onder controle.
Tijdens het accellereren in de eerste paar trappen en bij constante snelheden boven de ca 110 km/uur is echter een sterke trilling voelbaar. In het verleden had de 630cs (E24) van mijn vader een soortgelijk probleem. Dit werd destijds veroorzaakt door een defect rubber van het steunlager van de aandrijfas. Ik heb deze rubber bij mijn 7 serie gecheckt en geen defect kunnen bespeuren. Ook heb ik het oliepijl van de automaat (wat enigszins onder het mininum niveau stond) bijgevuld en heb ik de wielen uitgewisseld om er zeker van te zijn dat er niet een in onbelans is. Dit alles zonder resultaat.
Verder onderzoek op diverse forums op het internet lieten doorschemeren dat het probleem ook veroorzaakt kan worden door de koppelomvormer of de automaatbak zelf. Nou schakelt de autotmaat zowel op als af geruisloos en als een zonnetje, dus vermoed ik niet dat daar het probleem in zal zitten. Wel is het een aantal keren voorgekomen dat bij stoppen na een stuk met constante snelheid te hebben gereden, de motor plotseling stilviel (bij afrit snelweg of bij stoplicht). Het leek hierbij net alsof je bij een handbak opeens met je voet van de koppeling glipt.
Toevallig heb ik nog een complete aandrijflijn met motor, koppelomvormer, automaatbak (3 traps) en differentieel van een 728i uit 1980 reserve liggen.
Heeft er iemand een soortgelijke ervaring en weet er iemand of het mogelijk en/of verstandig is om de koppelomvormer eens hiermee uit te wisselen?
Alvast bedankt!!
Sinds ongeveer een maand ben ik de trotse eigenaar van ee BMW 732i uit 1983 (E23) met (viertraps) automaat. Ondanks een wat hoge kilomterstand (320.000) en twee jaar stilstand, verkeert de wagen zowel motorisch als optisch nog in een zeer goede staat. Wat kleine akkefietjes in het elektrische circuit (veroorzaakt door onprofessionele inbouw van een alarmistallatie in het verleden) zijn inmiddels onder controle.
Tijdens het accellereren in de eerste paar trappen en bij constante snelheden boven de ca 110 km/uur is echter een sterke trilling voelbaar. In het verleden had de 630cs (E24) van mijn vader een soortgelijk probleem. Dit werd destijds veroorzaakt door een defect rubber van het steunlager van de aandrijfas. Ik heb deze rubber bij mijn 7 serie gecheckt en geen defect kunnen bespeuren. Ook heb ik het oliepijl van de automaat (wat enigszins onder het mininum niveau stond) bijgevuld en heb ik de wielen uitgewisseld om er zeker van te zijn dat er niet een in onbelans is. Dit alles zonder resultaat.
Verder onderzoek op diverse forums op het internet lieten doorschemeren dat het probleem ook veroorzaakt kan worden door de koppelomvormer of de automaatbak zelf. Nou schakelt de autotmaat zowel op als af geruisloos en als een zonnetje, dus vermoed ik niet dat daar het probleem in zal zitten. Wel is het een aantal keren voorgekomen dat bij stoppen na een stuk met constante snelheid te hebben gereden, de motor plotseling stilviel (bij afrit snelweg of bij stoplicht). Het leek hierbij net alsof je bij een handbak opeens met je voet van de koppeling glipt.
Toevallig heb ik nog een complete aandrijflijn met motor, koppelomvormer, automaatbak (3 traps) en differentieel van een 728i uit 1980 reserve liggen.
Heeft er iemand een soortgelijke ervaring en weet er iemand of het mogelijk en/of verstandig is om de koppelomvormer eens hiermee uit te wisselen?
Alvast bedankt!!