Het is nu wo 08 mei 2024, 02:44


Trilling in aandrijflijn

Alle onderwerpen en vragen over de aandrijving (schakelbak en automaat)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Kenny

Pro

  • Berichten: 142
  • Geregistreerd: za 09 jan 2010, 03:37
  • Woonplaats: Budel

Trilling in aandrijflijn

Berichtza 09 jan 2010, 03:50

Hallo daar,

Sinds ongeveer een maand ben ik de trotse eigenaar van ee BMW 732i uit 1983 (E23) met (viertraps) automaat. Ondanks een wat hoge kilomterstand (320.000) en twee jaar stilstand, verkeert de wagen zowel motorisch als optisch nog in een zeer goede staat. Wat kleine akkefietjes in het elektrische circuit (veroorzaakt door onprofessionele inbouw van een alarmistallatie in het verleden) zijn inmiddels onder controle.

Tijdens het accellereren in de eerste paar trappen en bij constante snelheden boven de ca 110 km/uur is echter een sterke trilling voelbaar. In het verleden had de 630cs (E24) van mijn vader een soortgelijk probleem. Dit werd destijds veroorzaakt door een defect rubber van het steunlager van de aandrijfas. Ik heb deze rubber bij mijn 7 serie gecheckt en geen defect kunnen bespeuren. Ook heb ik het oliepijl van de automaat (wat enigszins onder het mininum niveau stond) bijgevuld en heb ik de wielen uitgewisseld om er zeker van te zijn dat er niet een in onbelans is. Dit alles zonder resultaat.

Verder onderzoek op diverse forums op het internet lieten doorschemeren dat het probleem ook veroorzaakt kan worden door de koppelomvormer of de automaatbak zelf. Nou schakelt de autotmaat zowel op als af geruisloos en als een zonnetje, dus vermoed ik niet dat daar het probleem in zal zitten. Wel is het een aantal keren voorgekomen dat bij stoppen na een stuk met constante snelheid te hebben gereden, de motor plotseling stilviel (bij afrit snelweg of bij stoplicht). Het leek hierbij net alsof je bij een handbak opeens met je voet van de koppeling glipt.

Toevallig heb ik nog een complete aandrijflijn met motor, koppelomvormer, automaatbak (3 traps) en differentieel van een 728i uit 1980 reserve liggen.

Heeft er iemand een soortgelijke ervaring en weet er iemand of het mogelijk en/of verstandig is om de koppelomvormer eens hiermee uit te wisselen?

Alvast bedankt!!
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Trilling in aandrijflijn

Berichtza 09 jan 2010, 06:54

in 1e instantie ............welkom :clap: :clap:
denk toch dat t in je aandrijflijn zit..................
onbelance :?: :?:
en ik zou er zeker geen 3traps automaat in zetten als ik jou was........
want dat rijd ruk ,als je een 4hp-22 gewend bent.
denk als de koppelomvormer kuren heeft.......dat je dat dan zeker moet voelen...............ook bij 20km/pu of 50km/pu
en dat afslaan..............mischien heeft ie een beurtje nodig.......
of je stappenmotor is niet helemaal jofel meer............
nou sucses ermee.............
en cees.................de bmw monteur.......
zal wel een oplossing weten ;)

mvg graad
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

smidje

Master

  • Berichten: 605
  • Geregistreerd: ma 23 feb 2009, 19:08
  • Woonplaats: hengelo

Re: Trilling in aandrijflijn

Berichtza 09 jan 2010, 07:17

welkom, heb ook eens zoiets gehad met een e21... bleek na heel wat uurtjes speurwerk dat een remklauw heel iets bleef hangen op een heel iets kromme remschijf... tijdens het remmen was er niets te voelen
----------------------------------------

plymouth`cuda 1970
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Trilling in aandrijflijn

Berichtza 09 jan 2010, 09:51

Welkom!
Offline

BeekMW

Professional

  • Berichten: 1258
  • Geregistreerd: ma 07 sep 2009, 13:04
  • Woonplaats: Zoetermeer

Re: Trilling in aandrijflijn

Berichtza 09 jan 2010, 17:45

Welkom hier! Het is lastig te bepalen waar de trilling vandaan kan komen. Kan te maken hebben met je ophanging, reactiestangen en bijvoorbeeld zoals je zelf al zegt de aandrijfassen. Ik weet zeker dat Cees je wellicht verder op weg kan helpen......

Succes met het probleem. Maak trouwens als je daar zin in hebt even een voorsteltopic aan met wat foto's :thumbsup:

Groetjes,
Jeroen.
1988 BMW E24 635CSI Shadowline Diamand zwart metallic
2010 Volkswagen Polo BlueMotion Executive Glacier blue metallic
1998 Honda Accord CE-08 sedan JDM H22 rood
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Trilling in aandrijflijn

Berichtza 09 jan 2010, 17:51

IK zou toch het ophanglager vernieuwen. Je hoeft er niets aan te zien maar het rubber is slap geworder een nieuwe is veel harder. Ik had hetzelfde met mijn 630 ook niks aan te zien, vervangen en probleem opgelost
Offline

Kenny

Pro

  • Berichten: 142
  • Geregistreerd: za 09 jan 2010, 03:37
  • Woonplaats: Budel

Re: Trilling in aandrijflijn

Berichtza 09 jan 2010, 18:06

Alvast hartelijk dank mannen!!!

Ik zit zelf sinds afgelopen week weer voor mijn werk op zee en mijn vader is nu van tijd tot tijd bezig met de auto... Tenminste, als ie hem meekrijgt van mijn vriendin ;-)

"denk als de koppelomvormer kuren heeft.......dat je dat dan zeker moet voelen...............ook bij 20km/pu of 50km/pu
en dat afslaan..............mischien heeft ie een beurtje nodig......."

De trillingen doen zich inderdaad ook bij lage snelheden voor. Het begint direct bij het accellereren en is het beste te voelen in de eerste, tweede en derde trap. Daarna wordt het minder, om vervolgens bij constante hogere snelheid weer terug te keren. Hij trilt dan niet continu, maar meer als een soort resonantie om de paar seconden heftig en dan weer minder.

"welkom, heb ook eens zoiets gehad met een e21... bleek na heel wat uurtjes speurwerk dat een remklauw heel iets bleef hangen op een heel iets kromme remschijf... tijdens het remmen was er niets te voelen"

Heb de remklauwen en schijven inmiddels gecheckt, maar niks bijzonders kunnen bespeuren...

Ik was ook zeker niet van plan om die 3 traps automaat te installeren. Mijn vader's 6 heeft er zo een en dat is inderdaad verre van comfortabel vergeleken bij een 4 traps :-(

Weet er iemand of het wel mogelijk is om alleen de koppelomvormer van die 3 traps over te zetten om zo uit te kunnen sluiten dat hem daar het probleem zit???

Groeten,

Kenny
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Trilling in aandrijflijn

Berichtza 09 jan 2010, 18:10

ik denk dat dat niet gaat passen.............maar bel of pb cees ff..........
die heeft er heel veel kaas van gegeten ;)
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

BeekMW

Professional

  • Berichten: 1258
  • Geregistreerd: ma 07 sep 2009, 13:04
  • Woonplaats: Zoetermeer

Re: Trilling in aandrijflijn

Berichtza 09 jan 2010, 18:13

De scheepvaart?? :clap: mooie branche hoor!! Ik weet niet of dat mogelijk is, zou je echt aan Cees moeten vragen

:thumbsup:
1988 BMW E24 635CSI Shadowline Diamand zwart metallic
2010 Volkswagen Polo BlueMotion Executive Glacier blue metallic
1998 Honda Accord CE-08 sedan JDM H22 rood
Offline

m7pietjem6

Professional

  • Berichten: 1069
  • Geregistreerd: za 26 dec 2009, 13:12

Re: Trilling in aandrijflijn

Berichtdi 12 jan 2010, 21:22

Welkom Kenny,

Een koppel omvormer van een 3-traps past niet in een 4-traps bak want die van de 4HP-22 zit met 3 bouten aan het vliegwiel en die van de 3HP-22 zit met 4 bouten vast aan het vliegwiel.
Plus dat het koppel patroon bij de 2 bakken totaal anders is natuurlijk.
M635csi
M635csi (restauratie)
E3 3.3Li/A 3.5
L6 high 635csi/A
B7 turbo coup
Offline

bobk1

Nieuw

  • Berichten: 13
  • Geregistreerd: zo 10 okt 2010, 16:21

Re: Trilling in aandrijflijn

Berichtwo 11 apr 2012, 21:38

Hey,

is dit probleem al verholpen? zo ja wat was de oorzaak!
Groeten.
Offline

gbuitend

Nieuw

  • Berichten: 24
  • Geregistreerd: wo 26 okt 2011, 21:21
  • Woonplaats: Houten

Re: Trilling in aandrijflijn

Berichtza 16 maart 2013, 17:10

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar..
Heb zelf met een 728i ook een trilling en speur wat mogelijke oorzaken op.
Groet,
Guido
Offline

Kevin1991

Master

  • Berichten: 528
  • Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 19:08
  • Woonplaats: https://www.accountkiller.com/removal-requested

Re: Trilling in aandrijflijn

Berichtdo 18 apr 2013, 09:30

Bij mij was het de oorzaak:
- Wiellagers moesten gesteld worden (wist ik veel dat dit kon.... gelukkig op tijd gezien!)
- Hardy schijf (rubberen schijf tussen de as / bak)
Omdat dit toch moest heb ik gelijk het tussenlager ook vervangen.
M'n maat heeft een E30 die had het zo erg ik was bang dat de as eronderuit zou klappen...
Ik ga daar van de week naar kijken maar ik vermoed dat die een groter probleem heeft.
Beide auto's zijn handbakken!
https://www.accountkiller.com/removal-requested
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4163
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Trilling in aandrijflijn

Berichtdo 18 apr 2013, 12:56

gbuitend schreef:Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar..
Heb zelf met een 728i ook een trilling en speur wat mogelijke oorzaken op.
Groet,
Guido


Draagarmen, stuurkogels, hulppitmanarm ? Velgen, banden, uitlijning, balancering ?

Kan echt van alles zijn, het is zaak alles goed te bekijken en te voelen ! Tijdens de gezamelijke meeting met de jongens van BMW7forum.nl op 13 november 2011 zijn er heel veel e23' ers op de brug geweest om dat te laten controleren. Daar zijn veel dingen naar voren gekomen en uiteindelijk op opgelost.
Anders laat je dat ook doen, ik kan zo zien en voelen wat aandachtspunten zijn.
Freude am Fahren
Offline

motormause

Pro

  • Berichten: 168
  • Geregistreerd: za 29 dec 2012, 22:47
  • Woonplaats: Sassenheim

Re: Trilling in aandrijflijn

Berichtdi 23 apr 2013, 21:29

Herkenbaar probleem, heel af en toe gaat bij ook aandrijving ook trillen / resoneren na overschakelen naar de 3 (meer heb ik er niet :| )
Als ik snelheid minder en hij blijft in zijn 3 en geef dan weer gas, dan is het soms weg, soms ook niet.
Ook ik heb het steunlager gecheckt, maar die verdenk ik niet. Eerder de koppelvormer.

kan je dat steunlager vervangen zonder de uitlaat te demonteren? Dus alleen het hitteschild wegnemen? Heel veel ruimte lijkt er niet te zijn.
735iA 1980 Graphit metalic, Pergament stoffen interieur
Triumph Tiger 955i 2003
Triumph Tiger 800 XC 2012
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4163
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Trilling in aandrijflijn

Berichtdi 23 apr 2013, 21:39

Je krijgt het steunlager er niet zomaar af, beste is met een poelietrekker. Als je de uitlaat wat laat zakken krijg je de aandrijfas er wel compleet onder uit. Zorg wel voor wat spanning op het lager bij het terug zetten, dan wordt het stijver.
Freude am Fahren
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Trilling in aandrijflijn

Berichtdi 23 apr 2013, 23:16

Kijk bij 18 mei
viewtopic.php?f=13&t=2877&start=100

Je hoeft niets aan het lager te zien. Het rubber verliest zijn stijfheid en dan krijgt het te veel speling. Bij montage het lager voorspanning geven.

Keer terug naar Aandrijving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron