Pagina 1 van 2

differentieel olie

BerichtGeplaatst: di 24 aug 2010, 19:39
door ErikAnton
Hallo,

Na een bezoek aan BMW Breeman in rotterdam, waarvan de magazijn medewerker mij ATF olie wilde aansmeren voor mijn differentieel, zelf is op zoek gegaan....
instructieboekje heeft het over een hypoid olie sae 90...

is deze olie dan goed? of welke olie wel en waar te bestellen??

TRANSMISSIE-OLIE GL 5 LS SAE 80W/90

MIL-L-2105 B/C/D/

GL 5 LS SAE 80W/90

Cardanolie LS is een minerale smeerolie voor hypoid aandrijvingen en sperdiferentieels.
Deze olie wordt toegepast voor de smering van sperdiferentieels (limited slip) en tevens voor de smering van alle zwaar belaste hypoid aandrijvingen.Voldoet aan de eisen:
ZF TE - ML 05 en Ford M - 2C - 104A

Alvast bedankt voor de reply's

Re: differentieel olie

BerichtGeplaatst: wo 25 aug 2010, 08:06
door grafdelver
gewone 80w90(zonder ls) is voldoende.
leverbaar bij elke automaterialen handel

Re: differentieel olie

BerichtGeplaatst: wo 25 aug 2010, 08:26
door ErikAnton
Oke Merci !

Na nog wat beter kijken op de site van Metropa kwam ik toch precies diegene tegen die er volgens het boekje
in moet.
De GL 5 SAE 90 mineral, 64 ex prijs voor 24 liter.
Kunnen we de rest van mn leven de cardanolie vervangen om de 5 jaar.....

Groeten Erik

Re: differentieel olie

BerichtGeplaatst: wo 25 aug 2010, 08:54
door Gizmo
Als je een import auto heb (vooral ex-zwitserland),wees dan wel zeker of je een 'normale dif ' hebt en geen 'sperdiff '.Heb het zelf ervaren,met gevolg diff naar zijn schrootje.Nooit aan gedacht dat onder een 728i een sperdiff kon zitten waardoor ik de verkeerde olie vulde.Bij later opvragen van optie's gegevens via chassinummer bleek dat ik een sperdiff had.Werd in het verleden vaak als optie genomen in Zwitserland ,helaas kwam ik daar te laat achter :cry:

Wie heeft hier op het forum eigenlijk een sperdiff onder zijn e23?

Re: differentieel olie

BerichtGeplaatst: wo 25 aug 2010, 09:35
door ErikAnton
Hoe merk je dat bij normaal gebruik? Of staat dat ergens op het differentieel?
Ga gelijk kijken......

Re: differentieel olie

BerichtGeplaatst: wo 25 aug 2010, 10:02
door Gizmo
Zover ik het nog er van weet.
1)Type plaatje op het diff
2)Grote koelribben
3)Auto achterzijde op krikken (wiellen vrij van de grond) en aan de cardanas (bak-diff) met de hand draaien,natuurlijk in zijn vrij en handrem los.Wanneer je de as draait zal de wiellen draaien,kijk dan of ze van elkaar draaien of dezelfde richting.Als ze dezelfde richting draaien,dan heb je een sperdiff.
Hopelijk heb je hier wat aan. :D

Re: differentieel olie

BerichtGeplaatst: wo 25 aug 2010, 11:51
door RobertF
80 EP

Re: differentieel olie

BerichtGeplaatst: wo 25 aug 2010, 20:01
door fcbeerens
Gizmo schreef:Zover ik het nog er van weet.
1)Type plaatje op het diff
2)Grote koelribben
3)Auto achterzijde op krikken (wiellen vrij van de grond) en aan de cardanas (bak-diff) met de hand draaien,natuurlijk in zijn vrij en handrem los.Wanneer je de as draait zal de wiellen draaien,kijk dan of ze van elkaar draaien of dezelfde richting.Als ze dezelfde richting draaien,dan heb je een sperdiff.
Hopelijk heb je hier wat aan. :D


He, weet zou je dan moeten zien aan het type plaatje? Vond dit wel erg interessant aangezien ik een zwitser heb een het me al opviel dat ie altijd twee strepen trek in de modder ipv een :twisted:

Misschien een afbeelding ofzo die je weet te staan mbt de koelribben?

Floris!

Re: differentieel olie

BerichtGeplaatst: wo 25 aug 2010, 21:44
door ErikAnton
Ik ga er morgen naar kijken en een foto van maken...
Maar ik dacht de vorige x gezien te hebben dat de achterwielen tegengesteld draaien als hij
gelicht staat, dus hier geen sper......

Re: differentieel olie

BerichtGeplaatst: do 26 aug 2010, 16:02
door ErikAnton
Hier de foto van mijn ( normale ) differentieel,

Image

Als jij, floris ook even een foto plaatst, dan doen we zoek de verschillen.....

Typeplaatje is hier niet te ontdekken.

Groeten Erik

Re: differentieel olie

BerichtGeplaatst: do 26 aug 2010, 19:32
door Gizmo
Bij mij zat er een aluminium plaatje geschroefdt op het difhuis met een code/nummer,deze was terug te vinden als onderdeelnummer in de etk progamma.Deze wees uit dat het een sperdif was.
Bij het naast elkaar zetten van beide diffs zag je dat de koelribben van de sperdif groter waren.
Ik zal kijken of ik ergens nog een foto van hebt.

Re: differentieel olie

BerichtGeplaatst: do 26 aug 2010, 21:27
door fcbeerens
Image

Afbeelding

Ik zie wel wat verschillen, is er maar een soort normaal diff geleverd voor de e23?

Floris!

Re: differentieel olie

BerichtGeplaatst: vr 27 aug 2010, 12:23
door Gizmo
Op jou foto Floris zie je dat beide plaatjes verroest is,daar staat/stond het overbrengingverhouding op.
Bij mij zie je het duidelijk nog,zie foto(sperdif).
En er zijn meerdere normale diffs gemonteerdt geweest onder de e23.
Image

Image

Mijn krachtbron(netje)

Image

Re: differentieel olie

BerichtGeplaatst: vr 27 aug 2010, 18:30
door ErikAnton
Bij mij is dat plaatje ook aardig verroest, als jij het nummer van jouw dif weet te achterhalen fcbeerens, dan
ga ik ook mijn uiterste best doen......

Re: differentieel olie

BerichtGeplaatst: za 28 aug 2010, 16:10
door fcbeerens
He Erik,

vandaag de auto op de brug gehad oom de motorolie, bakolie en diffolie te vervangen en ik heb het plaatje gevonden, alleen die was zo enorm verroest dat er geen nummer meer uit te halen viel. Ik heb wel de grote koelribben en de aftappluggen boven elkaar en samen met het feit dat het een zwitser is ga ik er vanuit dat er een sper onder zit :clap: Dus ook maar 80W90 GL-5 LS olie erin gedaan, dr ging iets meer als 1,5 liter in. Stinkt trouwens wel enorm die olie! De oude olie zag er ook nog best goed uit, altijd beter dan dat er van die zwarte bagger uit komt die er veel te lang in heeft gezeten.

Floris!

Re: differentieel olie

BerichtGeplaatst: za 28 aug 2010, 17:06
door ErikAnton
Hoi,

effe aan de wielen draaien en je weet het, sper of niet....
Mijn aftappluggen zitten schuin boven elkaar...
En heb er SAE 90 GL 5 in gedaan, volgens instructieboekje, loopt als een zonnetje !!

Jij bent er ook vanaf in ieder geval!

Groeten Erik

Re: differentieel olie

BerichtGeplaatst: zo 29 aug 2010, 14:31
door fcbeerens
He, hij stond op een vierkolommer zonder ashefinstallatie, kon dus zo gauw niet even de achterkant vrij hangen. Maar ik ben er vrij zeker van dat het een sper is, zat gisteren nog bijna vast in de blubber op mn erf (zijn aan het verbouwen en hebben nu even geen bestrating, met deze regen is dat dus feest..) en mooi twee sporen getrokken ipv een :D

Re: differentieel olie

BerichtGeplaatst: do 04 nov 2010, 10:16
door ErikAnton
Is het nu ook zo, dat als je een sperdifferentieel hebt er een schakelaar aan
gekoppeld moet zijn om hem te bedienen, of staat hij altijd in de sper stand?

en klopt het dat als de wielen vrij zijn, je er aan 1 draait de ander stil blijft staan?

Mvg Erik

Re: differentieel olie

BerichtGeplaatst: do 04 nov 2010, 12:33
door baur323
ErikAnton schreef:Is het nu ook zo, dat als je een sperdifferentieel hebt er een schakelaar aan
gekoppeld moet zijn om hem te bedienen, of staat hij altijd in de sper stand?

en klopt het dat als de wielen vrij zijn, je er aan 1 draait de ander stil blijft staan?

Mvg Erik


2x nee.

Bij een sper zal, als de bakin vrij staat, moeten beide wielen de zelfde kant op draaien (onbelast)
Bij een BMW sper zit geen schakelaar, is mechanisch.

Re: differentieel olie

BerichtGeplaatst: do 04 nov 2010, 18:21
door ErikAnton
Oke bedankt!

En wat kan er aan de hand zijn als je aan 1 wiel draait, de ander stil blijft staan?
Het gaat nl om de dif van de 732 die bij loentje staat, dus ex baur.....

leek me leuk om er een dif onder te zetten, maar moet wel goed zijn natuurlijk.....

Groeten Erik

Re: differentieel olie

BerichtGeplaatst: do 04 nov 2010, 19:16
door baur323
Dan is het een gewoon diff. Niks bijzonders dus.
Als je hem in de versnelling zit zullen de wielen tegengesteld draaien.

Re: differentieel olie

BerichtGeplaatst: do 04 nov 2010, 19:18
door Gizmo
Als je aan 1 wiel draait en de ander blijft stil staan dan zul je zien dat de aandrijfzijde(bak kant) draait.
Wanneer je die tegen zou houden en tegelijkertydt 1 wiel zou draaien dan zul je zien dat de andere wiel ook draait,dit is dan een normale diff.
Sperdiff draait zoals ''baur'' al zei dezelfde richting op.

Re: differentieel olie

BerichtGeplaatst: do 04 nov 2010, 19:26
door baur323
Ik heb onder mijn 323i wel een sper.
Vooral in de bergen, in de bochten, met "full throttle :ugeek: " echt noodzaak.
Je kan veel eerder op het gas gaan staan. Echt leuk rijden, het geeft een hele solide en stabiele indruk.
De grens ligt veel verder weg, maar als tie er is moet je wel rap zijn.
Met een e23 is het denk ik veel minder noodzakelijk. Veel te zware bak om echt mee te hoeken (al kan het wel..)

Re: differentieel olie

BerichtGeplaatst: za 14 jun 2014, 11:09
door Jasper
Even een stokoud topic uit de sloot halen :oops:

ik heb een 3,07 lsd gekocht en moet hiervoor olie gaan halen. Heb in een zaak bij mij in de buurt al castrol syntrax 75w-140 gevonden en wil graag 2 dingen weten; hoeveel olie gaat er in een lsd en is het vullen door de plug achterop tot de olie eruit komt?

thanx

Re: differentieel olie

BerichtGeplaatst: za 14 jun 2014, 12:08
door CeesBMW
Ja, en dan heb je de juiste hoeveelheid te pakken, dacht iets van 1,75 liter