Het is nu di 21 mei 2024, 11:53


project; ombouw 728i naar 735i

Alle onderwerpen en vragen over de aandrijving (schakelbak en automaat)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

7rider

Nieuw

  • Berichten: 28
  • Geregistreerd: za 23 okt 2010, 22:38
  • Woonplaats: enschede

project; ombouw 728i naar 735i

Berichtma 20 aug 2012, 21:39

ben sinds oktober 2010 in het bezit van een 728i bj 84 met handbak kleur arctic blau
heb een half jaar geleden een 735i bj 81 3 versn automaat bijgekocht.
De bedoeling is om het volgende van de 735i over te zetten op de 728i:

motorblok
airco
dashboard incl volledige kabelboom
el raambediening
getint glas
chroom spiegels
interieur; stoelen, vloerbedekking deurbekleding, middenconsole( over te zetten interieur: pullman beige, originele interieur van de 728 is blauw visgraat
hoedenplank met zonnerollo
kofferdekselbekleding
achterbumper

Verder kijk ik gaandeweg wat de beste onderdelen zijn, die komen op de 728i. Wat nog goed is, maar wat ik niet gebruik gaat in de verkoop, wat minder is gaat naar de stort.

inmiddels is de 735i al aardig gestript en heb ik het volgende al overgezet

el raambediening
de getinte zijramen
de chroomspiegels
kofferdekselbekleding
achterbumper

Bij het overzetten van de deurpanelen bleken deze viezer dan gedacht, schoonmaken geen succes. Daarom begonnen met vervangen van de stoffen bekleding door beige skai bekleding. ben over het resultaat qua kleur erg tevreden maar het lijmen op de oorspronkelijke deurpanelen is minder geslaagd. Ben nu bezig met het maken van nieuwe deurpanelen van mdf. dat wordt dus even figuurzagen.

Bij de 81er 735i zitten de deurhandgrepen lager dan bij de 84er 728i. Ik dacht dat simpel op te lossen door de trekstangetjes van de 735 ook over te zetten maar dat werkte niet. Blijkt het deurslot toch iets andere overbrengingen te hebben, dus ook alle deursluitingen met bijbehorende stangenstelsels overgezet. daarbij gelijk maar "even" een nieuw slot in de deur aan de bestuurderskant geplaatst. Bleek een lastige klus, maar met geduld en een zoon met gouden handen ook dat klusje geklaard.
Ook alle bekabeling in de deuren ( cv, raambediening, spiegelbediening overgezet.

Voor het overzetten van het achterstedriehoekige raampje is gepast geweld de enige remedie. Na het verwijderen van de achterste raamgeleider moet je het raampje naar voren trekken. Na ca 30 jaar zit dat goed vast kan ik je verzekeren. Het plaatsen wordt een stuk makkelijker door het rubber met siliconenspray in te spuiten.

Voor het overzetten van de chroom spiegels eerst internet geraadpleegd. conclusie; kan niet want de chroom spiegels hebben een andere grondplaat dan de originele spiegels op de 84er 728. Balen. Maar toch maar eens goed gekeken en wat blijkt; het kan wel. De grondplaat van de chroom spiegels zitten vast aan de voorste raamgeleider, maar zitten met rubber in de raamsponning ( het driehoekje).
De grondplaat van de originele 84er spiegels zitten eveneens vast aan de voorste raamgeleider en het driehoekje zit met twee klinknagels en heel veel kit in de raamsponning, Dus met een schroevendraaier en hamer de klinknagels doorgeslagen en met veel wrikken komt de grondplaat los uit de sponning en kun je de grondplaat samen met de voorste raamgeleider verwijderen..
Chroomspiegels met voorste raamgeleider vervolgens plaatsen is een fluitje van een cent. eerst de raamgeleider met de onderste schroef voorlopig vastzetten en dan trek je het driehoekje: de grondplaat, zo in de raamsponning. vervolgens bovenste schroef in de raamgeleider, de boel afstellen en afkitten. Het afdekrubber plaatsen, de voet van de chroom spiegel plaatsen en de kit wordt mooi afgedekt. Spiegel vastzetten en klaar,


In oktober heb ik een weekend gepland waarin het blok uit de 735 wordt gehaald en de complete kabelboom wordt overgezet samen met de airco-kachel unit.
De bedoeling is dat achter het 3.5 blok ( bj 81) mijn originele 5 versnelling handbak( bj 84 komt.
In de 81er is het blok gekoppeld aan een drietraps automaat. na lang dubben besloten om toch de handbak te blijven gebruiken.De drietraps automaat schakelt perfect, maar de bijbehorende hoge toerentallen vind ik minder prettig.
Kan iemand mij vertellen of ik tegen problemen oploop als ik het 3.5 blok, waar dus origineel een drietraps automaat achter zat, nu koppel aan de 5 versn. handbak? Wat zijn de dingen waar ik op moet letten? Alle adviezen zijn welkom.

Voorlopig laat ik het hierbij. Binnenkort zal ik het verhaal vervolgen en ook wat fot's plaatsen.
ook zal ik inventariseren welke onderdelen in de verkoop kunnen.
dus: wordt vervolgd.
Offline

john westerlaken

Nieuw

  • Berichten: 2
  • Geregistreerd: do 27 sep 2012, 20:21

Re: project; ombouw 728i naar 735i

Berichtdo 27 sep 2012, 20:34

hoi past die 735 aut.bak achter mijn 728i van 83 ,zonder de boel aan te passen ? weet iemand dit ? ,zo ja wat kost deze bak voor mij ,gr john westerlaken 06 2283 2088
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4164
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: project; ombouw 728i naar 735i

Berichtdo 27 sep 2012, 21:45

Ik zou niet voor een 3 traps automaat gaan, je kan beter een 4 traps nemen. Er is reeds op het forum besproken wat er allemaal bij komt kijken, even de zoekfunctie gebruiken.
Freude am Fahren
Offline

john westerlaken

Nieuw

  • Berichten: 2
  • Geregistreerd: do 27 sep 2012, 20:21

Re: project; ombouw 728i naar 735i

Berichtvr 28 sep 2012, 17:55

ja je hebt gelijk kees,als ik em toch moet wisselen,kan dat beter ,kreeg vandaag nog een aut.bak van een 84er 745i turbo aangeboden ,1 zonder sport en econoom stand van een schade bmw van 1984,prijs 200e lijkt me niet verkeerd ,hoelang zal de garage bezig zijn met het wisselen ?
prettig weekend allemaal,gr john
Offline

stefan

Die hard

  • Berichten: 272
  • Geregistreerd: di 17 maart 2009, 07:48

Re: project; ombouw 728i naar 735i

Berichtvr 26 okt 2012, 16:19

745 vanaf 1983 is standaard uitgerust met een elektronische 4hp22,die wil jij niet,ivm de benodigde computer.


Mvrgr. Stefan/LPGSHOP.NL.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4164
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: project; ombouw 728i naar 735i

Berichtvr 26 okt 2012, 20:12

Klopt, de 745i werd vanaf 09/82 uitgerust met een EH bak. Lijkt me dus niet dat de bak zonder sport en econoom stand is. De 745i van voor die datum heeft een 3HP22 eronder.
Freude am Fahren

Keer terug naar Aandrijving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten