Pagina 1 van 2

Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: za 12 nov 2011, 11:31
door RobertF
Op de onlangs 10-10-2011 gehouden symposiumdag van de FEHAC werd een presentatie gehouden door Wim Oude Weernink waarin de toekomst van de oldtimers wordt belicht

FEHAC presentatie Wim Oude Weernink - Den Haag, 10-10-2011
Dames en Heren,
Wat de mens vandaag doet, is morgen al historie. De jaren zeventig met zijn grote
maatschappelijke veranderingen, een razendsnelle massamotorisering, volwassen
babyboomers en niet te vergeten een oliecrisis hebben het karakter van een generatie
bepaald. Zoals vandaag de dag de innovaties van computer en communicatie ook al weer
geschiedenis zijn. Steve Jobs wist toen zelf nog niet eens wat Apple zou teweeg brengen.
Wie had gedacht dat General Motors failliet kon gaan en Fiat het Amerikaanse Chrysler zou
overnemen. Dat China de grootste autonatie ter wereld zou worden en Japan juist in de
verdediging moest. En dat een Federatie van Historische Auto en motor Clubs 35 jaar na zijn
oprichting met zoveel succes de belangen zou gaan behartigen van meer dan 70.000
liefhebbers en verzamelaars van historische voertuigen. Want dat wil ik vandaag na eerdere
sprekers nog eens benadrukken: zonder de FEAHC zouden al die eigenaren van historische
wegvoertuigen niet met zoveel plezier en zonder beperkende regelgeving van hun
gekoesterde bezit hebben kunnen genieten.
Maar de historie schrijdt voort en kan dus niet op een bepaald tijdsmoment worden
vastgelegd door een enkele gebeurtenis of een generatie. Dus is het van groot belang dat
historisch besef en het daaruit voortvloeiende behoud van cultureel erfgoed wordt
gestimuleerd en vooral gecontinueerd. Wat dat betreft is de eind vorige eeuw al verworven
vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor auto

Re: Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: za 12 nov 2011, 11:56
door undifined1
mag ik vragen waarom die cijfertjes er soms ineens midden in een zin staan?

Re: Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: za 12 nov 2011, 12:21
door RobertF
paginas!

Re: Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: za 12 nov 2011, 13:04
door undifined1
ok dank u

Re: Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: za 12 nov 2011, 17:34
door Street legal
Intressante uiteenzetting. De FEHAC is wel een organisatie van veelal rijkere oldtimerbezitters/ oldtimer racewagen berijders. Ben het niet eens met de 3000 km per jaar. Als ik twee keer naar oldtimer evenementen bv bremen of munchen rij ben ik de rest van het jaar verplicht thuis. Denk dat de verzekeringen de juiste beperkingen hebben aangegeven. die gaan tot 7500 kms en dat is een realistischere grens. Ik wil namelijk graag rijden met mijn oldtimers. qua replicas ben ik het ook wel eens met de colum, alleen modificaties moeten altijd mogelijk blijven. Ik ben behalve gek van oude auto's ook hot-rod fan. En als modificaties niet meer mogen kun je ook zelf niets meer hobbyen. Er worden vandaag de dag nieuwe cobra's opgebouwd welke gewoon op nieuw kenteken komen en waarvoor belasting betaald wordt, maar er worden ook nieuwe mustangs opgebouwd op een oud chassis. Het model en zovoort blijft oud maar de techniek wordt gemodificeerd. heb je een coole wagen maar volgens bovenstaand stukje geen oldtimer. Ben bang dat de oldtimer dan met een oerwoud van regels gepaard gaat worden en dus niet meer voor de gewone man bereikbaar is. Als iemand zijn oude wagen dagelijks wil rijden moet ie dat gewoon doen. de onderhoudskosten zorgen er voor dat deze rijder vanzelf overstapt op een minder onderhouds gevoelig vervoermiddel. Dus simpele regelgeving, datum eerste toelating 25 jaar of ouder als oldtimer, een roetmeting op oude diesels en een betere ingangscontrole voor de wrakken die voor een omkatklus worden aangemeld. Bij import altijd de eerste apk bij de rdw, zodat er goed naar het chassisnummer kan worden gekeken.

Re: Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: za 12 nov 2011, 19:56
door e23eric
Jaap, in jouw stukje kan ik me helemaal vinden, niets aan toe te voegen! :clap:

Re: Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: za 12 nov 2011, 21:42
door RobertF
Bij import van wrakken gewoon een tijdelijk kenteken geven waarmee je niet de weg mee op mag, moet men vanzelf weer met de auto terug of het vervalt

Re: Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: vr 18 nov 2011, 15:01
door Beemer3
Volgens mij komt de wet erdoor. Auto's van 30 jaar worden belastingvrij maar wel met een overgangsregeling.

33007-10
ISSN 0921 - 7371

Re: Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: vr 18 nov 2011, 18:08
door RobertF
Dat is eigenlijk best een goede regeling. Nu 25 blijft belastingvrij en een geleidelijke overgang naar 30 jaar waarbij bij autos jonger als 1987 de opcenten voor LPG en diesel betaald moet worden en voor de auto voor 1987 het blijft zoals het is. Vooralle bezitters van een auto van voor 1987 goed nieuws

Re: Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: za 19 nov 2011, 13:38
door Yoshi
Niet per se goed nieuws. Aangezien E32's nu ook belastingvrij worden zal de waarde van de E23's aanzienlijk dalen.

Ik heb medelijden met die gasten die zo'n E32 uit 1986 voor een klein fortuin hadden gekocht :D

Re: Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: za 19 nov 2011, 13:49
door RoVer8772
maar die rijden dus wel NU al belastingvrij !! en niet over 5 jaar...

Re: Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: za 19 nov 2011, 13:50
door undifined1
er zijn er ook nog uit 87, die zijn over minder dan 2 jaar al belastingvrij

Re: Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: za 19 nov 2011, 23:57
door RobertF

Re: Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: zo 20 nov 2011, 00:56
door e23eric
Daar valt dik geld aan te verdienen!

Re: Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: zo 20 nov 2011, 06:41
door bert/e23
en wat dachten jullie van de eerste e34 modellen, halen nu

Re: Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: zo 20 nov 2011, 09:41
door CeesBMW
Yoshi schreef:Niet per se goed nieuws. Aangezien E32's nu ook belastingvrij worden zal de waarde van de E23's aanzienlijk dalen.

Ik heb medelijden met die gasten die zo'n E32 uit 1986 voor een klein fortuin hadden gekocht :D


Denk dat het wel meevalt, de insteek is duidelijk; de overheid wil de "veelrijders" (LPG en dieselauto's) met historische auto's niet stimuleren, maar alleen het bezit ervan. De e23'ers op LPG zullen dus behoorlijk stijgen in waarde.

Re: Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: zo 20 nov 2011, 11:02
door RobertF
dat denk ik ook, maar nog meer degene die geen lpg hebben :o

Re: Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: zo 20 nov 2011, 11:11
door Yoshi
Wat Cees zegt klinkt logisch, maar wat jij zegt niet RobertF. Verklaar je nader :?

Re: Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: zo 20 nov 2011, 15:14
door RobertF
Cees bedoelt alle e23 die in het genot van een volledige belastingvrijstelling vallen! Dat zijn ook e23 ers zonder een lpg installatie en misschien daarom meer in trek omdat die minder kilometers gemaakt hebben

Re: Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: zo 20 nov 2011, 17:17
door Yoshi
Ik snap wat cees bedoelt, maar alle E23's waren al oldtimers en dat zou gewoon zo blijven ook al werd de regeling bevroren. Ik zie dus niet in wat het voordeel nu is voor normale op benzine rijdende E23's.

Re: Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: zo 20 nov 2011, 18:09
door Michiel
Yoshi schreef:Niet per se goed nieuws. Aangezien E32's nu ook belastingvrij worden zal de waarde van de E23's aanzienlijk dalen.

Ik heb medelijden met die gasten die zo'n E32 uit 1986 voor een klein fortuin hadden gekocht :D


Een 86er E32 wordt alleen maar meer waard als ie op lpg rijdt.
citaat: Concreet zullen personenauto

Re: Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: zo 20 nov 2011, 19:36
door RobertF
Juist d.w.z. dat je voor een "nieuwe" oldtimer van 1987 b.v. een e32 die op LPG loopt zo'n 800 euri aan belasting moet betalen in 2013. De "oude" auto's van voor 1987 blijven belastingvrij ook die die op LPG lopen dus aannemelijk dat deze meer waard worden want rij je 5 jaar met je oude oldtimer dan heb je toch zo'n 4 mille gespaart t.o.v. de "nieuwe"

Re: Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: zo 20 nov 2011, 21:12
door Yoshi
Michiel schreef:
Yoshi schreef:Niet per se goed nieuws. Aangezien E32's nu ook belastingvrij worden zal de waarde van de E23's aanzienlijk dalen.

Ik heb medelijden met die gasten die zo'n E32 uit 1986 voor een klein fortuin hadden gekocht :D


Een 86er E32 wordt alleen maar meer waard als ie op lpg rijdt.
citaat: Concreet zullen personenauto

Re: Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2011, 09:33
door zerotolerance
De E32 is er niet als diesel, die kwam pas in de 7 serie vanaf de E38 (725 tds).

Re: Toekomst oldtimers

BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2011, 09:56
door RobertF
Nu snap ik wat je bedoelt, het is dan gunstiger om daar alsnog LPG in te bouwen. :D

Niet alleen dat, maar een auto die altijd op LPG gelopen heeft heel waarschijnlijk meer kilometers op de klok dan een die nooit op LPG heeft gelopen.