Switch to full style
Plaats hier berichten en tips over het sleutelen aan je e23.
Plaats een reactie

Hoofdremcilinder vervangen of reviseren?

za 27 jun 2015, 12:45

Ben voorzichtig begonnen met het opknappen van mijn E32 750iL (1988), die ik uit de stalling heb gehaald.
Mijn bezemwagen meldde me dat de remlichten erg lang aan bleven en ik merkte ook dat na het remmen de wagen zwaar aanvoelde en ook nadruk hield. kortom: hoofdremcilinder :shock:.

Ik wil met remmen op deze "tank" weinig risico nemen, echter er is een substantieel prijsverschil tussen een nieuwe hoofdremcilinder (rond 230 euro) en een revisiesetje (rond 20 euro). Ik heb met een zelfrevisie eerder (op een Mazda MX5) slechte ervaringen gehad.

Mijn vraag hier is: wat zou jij doen? Nieuw vervangen of toch maar eerst revisieren?

En misschien is er iemand (met veel ervaring!!) die bereid is om de hoofdremcilinder tegen een schappelijke prijs te reviseren?

Alvast bedankt!

Re: Hoofdremcilinder vervangen of reviseren?

za 27 jun 2015, 14:07

Op remmen nooit bezuinigen!!

je oude remcilinder zal toch ook wat uitgesleten zijn dus kan het zo zijn dat het na een paar ritjes al weer minder is qua remmen.

Als je het financieel kan lijden dan zeg ik altijd Nieuw erop. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Of het moet niet meer leverbaar zijn dan is het een ander geval.

Re: Hoofdremcilinder vervangen of reviseren?

za 27 jun 2015, 16:03

Als die van binnen mooi schoon is gewoon reviseren. Ik zou dan meteen ook de rembekrachtiger doen want je hebt toch alles los. Alleen een revisiesetje voor de bekrachtiger is waarschijnlijk moeilijk te krijgen Ik heb het in USA besteld

Image

Re: Hoofdremcilinder vervangen of reviseren?

za 27 jun 2015, 20:03

Beste Henkjan,

Als je remlichten blijven branden zou ik eerst naar de remlichtschakelaar kijken misschien dat het asje een beetje gesmeerd moet worden, na langere stilstand.

Heb je een lucht ondersteund systeem of de hydraulische versie?
Daar de meesten met de hydraulische versie zijn uitgevoerd is de druk bol de eerste verdachte. Als je met motor aan na twee keer remmen een zacht pedaal hebt is meestal de bol stuk.

Verder remt een hydraulische systeem iets anders dan een lucht ondersteund systeem

bij een luchtsysteem is de "remhulp" in het begin vrij hoog en bij toenemende pedaaldruk neemt de hulp af.
bij een hydraulische versie is het net andersom dus bij toenemende pedaaldruk meer ondersteuning.

Heb zelf ook een e32 met hydraulische versie en moet dan ook even wennen aan de grotere inspanning die ik moet leveren voor de zelfde vertraging t.o.v mijn lucht ondersteunde e38

Je moet ten alle tijden de remmen in de abs kunnen remmen, lukt dit niet bij grote pedaal druk dan wordt het tijd de zaak te controleren.
Denk dan vooral aan vastzittende remklauwen en zuigers. De hoofdremcylinders van een e32 gaan eigenlijk niet stuk en meestal is het de rembol of de remkrachthulpcylinder ( booster).
De booster is trouwens vrij simpel te reviseren, heb ik al eens gedaan.

succes met je zoektocht,

Groet Peter

Re: Hoofdremcilinder vervangen of reviseren?

za 27 jun 2015, 20:53

Heb ik ook gehad met mijn 750iL. Als je eenmaal geremd had bleven de remmen daarna aangrijpen en bleven idd de remlichten ook aan. Na een dagje staan ging ie weer goed totdat je de remmen weer een keer gebruikte.

Hoofdremcilinder gedemonteerd en toe zag ik dat de as bleef hangen als je hem er duwde (kwam niet terug), revisie is dan ook niet mogelijk daar hij niet meer gangbaar is.
Een gebruikt exemplaar later waren alle problemen weg...

Re: Hoofdremcilinder vervangen of reviseren?

zo 28 jun 2015, 09:09

Klopt, als het ontluchtingsventiel dicht blijft dan houd je druk in het systeem. Gewoon alles reviseren en met lopende motor ontluchten.

Re: Hoofdremcilinder vervangen of reviseren?

zo 28 jun 2015, 14:17

Dank voor de reakties! Volgens mij heb ik een hydraulisch ondersteund remsysteem; er loopt namelijk een slangetje van de pentosin-pot naar net achter de hoofdremcilinder en dit is op elkaar aangeloten. Maar ik zal morgen eens in de auto duiken om te zien wat ik al kan doen. Wanneer het remprobleem niet zeker de hoofdremcilinder is dan zou ik hem eerder eens reviseren, maar bij twijfel kan ik dan altijd nog een nieuwe kopen... :idea:.

Afgelopen week kreeg ik bericht van de belastingdienst dat mijn BMW niet in aanmerking komt voor de vrijstelling vanwege het bouwjaar 6-1988. Jammer, jammer, jammer! :shout:

En daarom zat ik een beetje op marktplaats te kijken en kwam het volgende tegen: http://www.marktplaats.nl/936386375 Ik heb een inruilvoorstel aangevraagd.

Wat vinden jullie hiervan? :?:

Re: Hoofdremcilinder vervangen of reviseren?

zo 28 jun 2015, 18:46

Is super z' on e38 maar vergis je niet in de kosten die z'on auto met zich meebrengt. Ik zie op de foto's al op 3 units pixeluitval. Dan kan je meestal de voorste draagarmen vervangen, benzinetanken lekken vaak, bakken moeten bij 250.000 gereviseerd en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Re: Hoofdremcilinder vervangen of reviseren?

ma 29 jun 2015, 10:22

CeesBMW schreef:Is super z' on e38 maar vergis je niet in de kosten die z'on auto met zich meebrengt. Ik zie op de foto's al op 3 units pixeluitval. Dan kan je meestal de voorste draagarmen vervangen, benzinetanken lekken vaak, bakken moeten bij 250.000 gereviseerd en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Tja de bouwkwaliteit is er helaas niet beter op geworden, maar dat geldt ook voor Mercedes. Voor de SL type R129 die ik nog heb vraagt men op ebay al evenveel dan zijn opvolger de R230 :shock:.

Ik heb even geinformeerd naar een goede gebruikte hrc bij mijn oude garage waar ik de auto ook heb gekocht indertijd http://www.autosnellink.nl in Velp Gld. Even afwachten of hij me verder kan helpen zonder dat ik meteen financieel aan het infuus hoef :idea:.

Re: Hoofdremcilinder vervangen of reviseren?

ma 29 jun 2015, 18:43

Met een gebruikte zit je volgende maand weer met de problemen die is ook minstens 25 jaar oud. Een revisie setje kost 15 euro daarvoor ga je geen gebruikte kopen toch?

Re: Hoofdremcilinder vervangen of reviseren?

di 30 jun 2015, 09:47

Ik denk toch inderdaad dat er gewoon een nieuwe hrc op moet komen, ik rijd nl niet altijd alleen in de auto, maar regelmatig met vrouw en 2 kids.

Het lijkt er op dat dit de juiste is: http://www.ebay.com/301658893139

Iemand nog bezwaren? Zo niet, dan ga ik hem vanavond bestellen... 8-).
Plaats een reactie