Iedereen doet zo in de loop der jaren ervaring op, krijg handigheid in iets en/of heeft een bepaalde werkwijze die een leek niet zomaar bedenkt.
Zodoende lijkt het me een handig idee om tips uit te wisselen via dit topic.
Laat ik starten met een aantal handigheidjes:
- Bij gaten boren in bijvoorbeeld een dorpel de boor vooraf flink in het vet zetten om zodoende te voorkomen dat spanen, welke snel roesten, in de dorpels vallen, waar je ze nooit meer uit krijgt.
- Koop bij een bouwmarkt een goedkope ratel en regel een pijp met binnendiameter van ongeveer 35mm en een lengte van ongeveer 500~600mm om grote kracht op bouten te kunnen zetten die je niet loskrijgt. Zo bespaar je je goede en vaak dure gereedschap.
- Gebruik bij moeilijk los te krijgen bouten/moeren bij voorkeur 6 kantdoppen i.p.b. die doppen met veel kanten erin
- Bij het opkrikken van een auto zijn een paar stenen onder de chassisbalk een zekerheid die je beter niet kunt vergeten. Een blok hout tussen stenen en auto beschadigd de onderzijde beduidend minder.
- Ontroesten wil prima met (verdunde) zoutzuur (verkrijgbaar bij de bouwmarkt. Erna roest het echter 3 keer zo hard! Dus wel goed afspoelen met water en zet het snel in de lak of primer. Gebruik wel altijd een veiligheidsbril en handschoenen!
- Een extra slijptol kan bij restauratie erg handig zijn om het vaak wisselen tussen doorslijpschijf, afbraamschijf of staalborstel te voorkomen.
- Met een elektrische fohn (elektrische verfafbrander) en een plamuurmes kun je makkelijk de bitumen matten aan de binnenzijde van de auto verwijderen.
- Nieuwe bitumen matten breng je bij voorkeur aan met warm weer, dan zijn ze in de zon op te warmen en dus flexibeler.
- Een setje inbussleutels kan ook prima dienst doen als doorslagen.
- Een gereedschapbord in de schuur is handig, als je, zoals ik, meer op straat klust kan een kunststof krat dienst doen als tijdelijk transportmiddel.
- Investeren in GOED gereedschap is NOOIT weg gegooid geld (geldt natuurlijk meer voor de overige merken dan voor BMW rijders )
Als ik meer ideeen heb, er borrelen er wel eens een paar op... , zal ik ze plaatsen.
Gr. Pepijn
Zodoende lijkt het me een handig idee om tips uit te wisselen via dit topic.
Laat ik starten met een aantal handigheidjes:
- Bij gaten boren in bijvoorbeeld een dorpel de boor vooraf flink in het vet zetten om zodoende te voorkomen dat spanen, welke snel roesten, in de dorpels vallen, waar je ze nooit meer uit krijgt.
- Koop bij een bouwmarkt een goedkope ratel en regel een pijp met binnendiameter van ongeveer 35mm en een lengte van ongeveer 500~600mm om grote kracht op bouten te kunnen zetten die je niet loskrijgt. Zo bespaar je je goede en vaak dure gereedschap.
- Gebruik bij moeilijk los te krijgen bouten/moeren bij voorkeur 6 kantdoppen i.p.b. die doppen met veel kanten erin
- Bij het opkrikken van een auto zijn een paar stenen onder de chassisbalk een zekerheid die je beter niet kunt vergeten. Een blok hout tussen stenen en auto beschadigd de onderzijde beduidend minder.
- Ontroesten wil prima met (verdunde) zoutzuur (verkrijgbaar bij de bouwmarkt. Erna roest het echter 3 keer zo hard! Dus wel goed afspoelen met water en zet het snel in de lak of primer. Gebruik wel altijd een veiligheidsbril en handschoenen!
- Een extra slijptol kan bij restauratie erg handig zijn om het vaak wisselen tussen doorslijpschijf, afbraamschijf of staalborstel te voorkomen.
- Met een elektrische fohn (elektrische verfafbrander) en een plamuurmes kun je makkelijk de bitumen matten aan de binnenzijde van de auto verwijderen.
- Nieuwe bitumen matten breng je bij voorkeur aan met warm weer, dan zijn ze in de zon op te warmen en dus flexibeler.
- Een setje inbussleutels kan ook prima dienst doen als doorslagen.
- Een gereedschapbord in de schuur is handig, als je, zoals ik, meer op straat klust kan een kunststof krat dienst doen als tijdelijk transportmiddel.
- Investeren in GOED gereedschap is NOOIT weg gegooid geld (geldt natuurlijk meer voor de overige merken dan voor BMW rijders )
Als ik meer ideeen heb, er borrelen er wel eens een paar op... , zal ik ze plaatsen.
Gr. Pepijn
(Oo=00=oO)
http://www.bmwe28.nl
E28: 2 erbij of 5 eraf en je hebt een echte limousine!
http://www.bmwe28.nl
E28: 2 erbij of 5 eraf en je hebt een echte limousine!