Het is nu zo 05 mei 2024, 20:12


Vervangen kop motronic

Plaats hier berichten en tips over het sleutelen aan je e23.
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Vervangen kop motronic

Berichtwo 25 jul 2012, 13:29

Ik ga volgende week denk ik de kop van de 735 maar vervangen.
Ik heb nu zo'n beetje alle onderdelen, ook met dank aan OB.
(nog wat nieuwe moertjes nodig voor de spuitstukken)

Nu heb ik voor de E12 met carburateur en contactpuntjes de kop ooit vervangen en dat ging redelijk probleemloos.
Nu voor deze heb ik motronic.
Moet ik daar ook nog letten op timing van de ontsteking of iets dergelijks?

In basis wil ik het volgende doen:

* Kop vrijmaken van onderdelen, zoals LMM, bougies, kleppendeksel, waterpomp, thermostaathuis etc
* radiateur verwijderen (moet ik nog extra letten op de airco?)
* cilinder 1 op tuimelen zetten (voor de timing)
(* Nog meer zaken nodig om op te letten??)
* kop loshalen
* schoonmaken onderblok
* plaatsen nieuwe koppakking en nieuwe kop
* alles juist aantrekken (voor eerste keer) en (bijna) alles weer terugopbouwen (met nieuwe bougies, luchtfilter, nieuwe koelvloeistof, nieuwe waterpomp en nieuwe thermostaat, dus ook visco moet overgezet worden)
* afmaken aantrekken van kopbouten ( moest met warme motor, dus daarvoor moest ik eerst alles weer terugbouwen)
* olie + filter verversen

Als ik toch bezig ben, ik moet ook de remblokken vervangen en de remschijven voor.
EN ik hoop dat het lukt de abs sensoren schoon te maken. 8-)
(ik moet nog een GROTE bus WD40 halen)

Ik reken op twee tot drie dagen werk, omdat dit pas de tweede keer is en ik de boel veel zal moeten markeren.
En ik zal natuurlijk de roestplekjes die ik tegenkom meteen behandelen als ik er toch bij kan.

Heeft er iemand tips, dat ik iets vergeten ben, dan hoor ik het graag.
(Is het verstandig de motorkap eraf te halen of kan die blijven zitten?)
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Vervangen kop motronic

Berichtwo 25 jul 2012, 16:16

Als je de eerste cilinder op ontsteken zet dan kijken of de rotor naar de 1ste cilinder wijst en kijk of het merkteken op het vliegwiel gelijk staat.Dan kop eraf
Bij montage van de ontsteking moet de rotor dus ook weer naar de eerste cilinder wijzen
Bij terugbouwen van de olieleiding voor de nokkenassen smering de banjokop met 1,5 mm doorboren en de banjo.s met draad borgen . Ook de leiding doorspoelen
Offline

oldie

Professional

  • Berichten: 1691
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 12:53
  • Woonplaats: veghel

Re: Vervangen kop motronic

Berichtwo 25 jul 2012, 18:13

aantrekken cilinderkop in 3 fasen ,vergeet niet de bout van de kettingspanner te verwijderen.
Demonteer het bovenste ketting tandwiel compleet met de ketting en borg deze met 2 tyrips.
1] 60 nm
2 ]80 nm
Na 25 minuten warmdraaien
3] 82 nm
Na 1000 km de kop natrekken 82 nm
Gebruik nieuwe cilinderkopbouten ,zorg dat er geen olie in de gaten zit van de cilinderkopbouten.
Kijk of de nieuwe kop nog de goede dikte heeft 129 mm.mocht hij afgevlakt zijn pas je pakking aan er zijn 2 verschillende dikte,s.Kleppenspeling controleren .
Als je klaar bent draai de motor 2 complete slagen rond handmatig.Daarna start zonder bougie,s net zolang tot er olie boven uit de spraybar komt,bij alle gaatje,s
Succes Herman.
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: Vervangen kop motronic

Berichtwo 25 jul 2012, 21:43

dank voor de tips

Ik zal eens kijken of BMW de bouten standaard heeft liggen voor me.
Voelt veiliger voor me dan in mijn schuur dat priegelwerk te gaan doen.

Ik had niet gedacht aan de bout van de kettingspanner.
Kop erop zetten en bout terug doen voorik er olie in doe of daarna??

Ik zal met wat typex de stand van de ontsteking aangeven.

Ik verwacht dat hij niet afgevlakt is, maar ik zal de kop controleren.
Volgens Ite waren de hohngroeven nog te zien in de cilinders van het blok waar ie vanaf kwam.

Dan vraag ik me bijna af of ik niet bter dat hele blok had kunnen meenemen. :-)
(bijna)
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Vervangen kop motronic

Berichtwo 25 jul 2012, 22:24

Ik had idd het hele blok overgezet, Ik heb zelf een koprevisie op mijn ex e32 gedaan omdat er destijds geen fatsoenlijk blok te krijgen was. Was wel leuk om te doen, maar als ik toen een blok met 100k had kunnen kopen was dat gebeurd. nagenoeg net zo veel werk, veel minder onderdeelkosten
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: Vervangen kop motronic

Berichtdo 26 jul 2012, 08:09

Voor mij is het doorslaggevende geweest dat ik de kop in mijn eentje kan vervangen.
Voor een blok heb ik meer kennis nodig, hulp en meer ruimte. Vooral de hulp is voor mij een probleem, omdat ik met de scheiding en de omgang met mijn zoontje zit, kan ik niets plannen. Eens in de twee weken een zondag maakt de reparatietijd met een erg lange doorlooptijd.


Bij een nieuw blok wil je ook de waterpomp en thermostaat vervengen denk ik, net als de olie etc.

Dus de extra kosten zijn de koppakkingset en de trekbouten. Samen ca. 200 euro.

Bij het vervangen van het blok zou ik iemand in moeten huren. Extra kosten waarschijnlijk iets van 400 euro.
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Vervangen kop motronic

Berichtdo 26 jul 2012, 09:21

Ja , zo zie je dat het voor iedereen anders is. Ik wens jou veel succes met de reparatie Herman. Vergeet echt niet alle blokgaten waar de bouten in komen zeer zorgvuldig schoon te maken!!!!
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: Vervangen kop motronic

Berichtdi 31 jul 2012, 15:41

%^%*^^(^(%$#$@#!!!!!

een vorige prutser heeft nergens officiele pakkingen gebruikt.
De enige die ik tot nu toe zag zijn die voor het kleppendeksel en hopelijk de koppakking

De waterpomp, het thermostaathuis en zelfs die rubber ring bij de thermostaat zijn allemaal van kit

Ik krijg verdorie nog niet eens de ontsteking los. helemaal vastgelijmd

Maar goed

Op dit moment ben ik ruim 8 uur bezig, waarvan een halve dag met loshalen van de bouten van de in en uitlaat
Nog 1 te gaan van de in laat en de 6 onderste van de uitlaat moeten te bereiken zijn, maar hoe?
Allemaal pijpen die er voorlangs lopen

Ik kwam ook nog een aantal zaken tegen die niet goed waren vastgezet.
En ik heb gezien hoe ik de kabel van de diagnose stekker iets langer kan maken, zodat ie wel goed gaat passen.

Er is dus hoop, maar ik ben bang dat ik een dag meer nodig ga hebben dan ingepland

Al is het alleen om de uitlaat los te krijgen.

Als er nog iemand tips heeft, dan graag.
Anders is het nu gewoon doorbikkelen en de boel weer op een correcte manier in elkaar zetten.

Ik ga straks toch nog wel een paar vragen stellen.
Ik heb al 2 slangetjes los gevonden aan 1 kant waarbij ik de andere kant niet heb loageemaakt.
Waar o waar zou die dus bevestigd moeten worden.


En straks de ETK er even bijpakken.
eens zien hoe ik het beste de ontsteking los maak
in de E12 was ie makkelijk. Daar keek je in van boven.
(nu is hij t/m de rotor los en de bouten van de behuizing zijn al los, dus ik hoopte dat hij los zou schieten, maar ja... al die vloeibare pakking lijmt goed)
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3423
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Vervangen kop motronic

Berichtdi 31 jul 2012, 18:32

Zou je niet alsnog een compleet blok wisselen?
Offline

Martin

Pro

  • Berichten: 166
  • Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 15:53

Re: Vervangen kop motronic

Berichtdi 31 jul 2012, 18:42

Ik verbaas mij er ook over, als je relatief weinig geld wil/kan besteden dan lijkt mij het wisselen van een draaiend deel de meest logische oplossing.

Wij, Dani
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Vervangen kop motronic

Berichtwo 01 aug 2012, 10:41

ik heb blokken verkocht tussen de 100 en 150 euro uit armoe aangezien er weinig belangstelling voor is/was.
even zoeken en je vindt ze wel voor dat geld, maar het blijft dan nog wel de vraag of de verkoper eerlijk is.
Bij de wat duurdere hier op het forum maak je meer kans op geluk.
Maar herman gaat dit klusje wel klaren denk ik :)

Gr erik
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: Vervangen kop motronic

Berichtma 06 aug 2012, 00:20

uiteindelijk is het voor mij de kopvervanging geworden.
ik heb gewoon geen ruimte en hulp om een blok te wisselen, hoe graag ik ook zou willen.

in mijn eentje op de oprit kostte het me achteraf gezien bijna een week.
dat was vooral vanwege een hoop vreemde aanbouwdelen.
zelfs oldie kende ze niet.

even nog dank aan oldie.
hij gaf goede tips als ik vastliep.
ook het brainstormen hielp.

het was puzzelen.
maar ik heb vakantie en het was leuk.
vanaf vrijdag een week mijn zoontje bij me. tot die tijd kan ik gewoon genieten.

ik zag overal kit op de oude kop.
inlaat, thermostaat, ontstekingshuis.
zelfs de boutjes van het tandwiel hadden kit, net als de thermostaat zelf.
er zat zelfs wat kit onder de kop.
kop en koppakking leken goed,op die kit na. ik verwacht dat
dat het koelvloeistof lek was. als ik niet zoveel reed had ik nog jaren kunnen rijden voor ik het merkte.

maar het is gelukt lijkt het.

ik ben van het tikken van de vorige kop af.
nu nog kleppen stellen voor de volledigheid.

maar ik hoop dat ik het prijsgunstig heb gedaan.
de nieuwe kop was goed zei ite.
lijkt het wel op.
als de oude ook goed blijkt, kan ie de verkoop in. (iemand interesse?)

de rest was ca. 200 euro. incl nieuwe thermostaat en dus ook veel werk.

maar de bougies en de cilinders in mijn blok waren prachtig schoon.
laatste beurt was drie maanden terug. zo'n 8000 km geleden.
Nu nog een afstelbeurt met een co meter.


ik zal proberen nog wat foto's erbij te zetten.
voor de mooiigheid
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

oldie

Professional

  • Berichten: 1691
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 12:53
  • Woonplaats: veghel

Re: Vervangen kop motronic

Berichtma 06 aug 2012, 05:18

Top Herman :clap: :clap:
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Vervangen kop motronic

Berichtma 06 aug 2012, 07:35

:clap: :clap: goed bezig herman!!!
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Michiel

Professional Goud

  • Berichten: 5015
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:57

Re: Vervangen kop motronic

Berichtma 06 aug 2012, 07:37

Dat zijn nog eens goede berichten Herman. Top en dat je nog vele onbezorgede kilometers mag maken!
Kom je as zaterdag nog langs om dit te vieren en een CO check?
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3423
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Vervangen kop motronic

Berichtma 06 aug 2012, 08:30

GEfeliciteerd Herman! Ik vind het wel knap van je dat je zo doorzet.
Co meten kan bij ons in OB.
Offline

BM_Whale

Die hard

  • Berichten: 331
  • Geregistreerd: vr 19 nov 2010, 23:31
  • Woonplaats: Helmond

Re: Vervangen kop motronic

Berichtma 06 aug 2012, 22:40

Well done Herman
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: Vervangen kop motronic

Berichtvr 10 aug 2012, 19:34

dank voor alle lof.

CO heb ik in eindhoven laten meten.
is wel zo makkelijk bij de eerste testrit.
stond iets te arm
nu perfect volgens de monteur.

slechts twee dingetjes...
de vorige eigenaar had de verdamper op zijn kop ingebouwd

en die knie bij de waterpomp lekte wat.

verder start hij meteen, zonder tikken.
loopt soepel.

ik hoop dat het blijft.
ik rij hem zachtjes in, weinig hoge toeren om te beginnen.

en komende week dagje strand.
mooie test voordat ik weer naar enschede ga.
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

628CSI

Master

  • Berichten: 689
  • Geregistreerd: di 31 aug 2010, 19:06
  • Woonplaats: Huijbergen

Re: Vervangen kop motronic

Berichtzo 12 aug 2012, 08:12

:thumbsup: :clap: :clap: :clap:

Keer terug naar Sleutelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten