ET 23 natuurlijk
Maar zonder gekheid ook hier lees ik weer een hoop
over velgen voor BMW.
Dit is mijn ervaring ondervonden in theorie en de praktijk,er zijn altijd wel weer uitzonderingen te vinden natuurlijk maar ik denk dat dit het meeste afdekt.
Maar uiteindelijk blijft het zeker bij de uiterste maten altijd een kwestie van passen zowel voor als achter en ook qua type en bouwjaar auto.
Als je gewoon in de onderdelenlijst van BMW kijkt weet je ook wat voor maten er origineel zijn en wat past(hieronder versta ik passen zonder enige aanpassing aan velg of auto!).
Dus alles van 14-18inch en TRX tm 415 tm de E34 met bandenmaat 175-255 vanaf de E38-E39 en 19inch wordt het lastig
Alle originele 5,7,(8) Serie velgen zijn 5 x 120 en 5-9J en ET/IS ca.20 met asgat 72.5mm(behalve dus de E39 74mm,maar prima met opvulring van kunststof of beter nog metaal)
Ook de 3 Serie velgen passen qua maten.
E30-M3 velgen passen zo en de E36-E46 velgen(met goede naafspoorverbreders ca.20mm gaat ook prima)echter zit het probleem hier natuurlijk in draagindex van de velg zodat dit dan vaak toch niet kan
En het heeft in de praktijk heel vaak te maken met de kombi van de velgmaten en bandenmaten.
Dus als je al een 17-18inch velg hebt en 9J en ook nog ET10 met een 255 band,dan wordt het lastig en daarom is deze kombi er ook niet origineel.
En dan kan het zomaar met iets verschil b.v.17 Inch x 8,5J met ET15 en 245 band zomaar wel passen.
Ook is er verschil voor en achter uiteraard.
En heb je met niet originele velgen met afwijkende maten nog veel meer kans op problemen.
Ik blijf zelf dan ook altijd net een stap binnen de max.maten en dan heb je zelden problemen,die hebben meestal de mensen die net een stap over de max.maten willen gaan
Tjongejonge wat een verhaal zeg