Het is nu ma 29 apr 2024, 13:24


raamrubbers

Alle onderwerpen en vragen over de technische werking van interieuronderdelen (b.v. kachel, deurvergrendeling etc)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Aalmoezenier

Nieuw

  • Berichten: 6
  • Geregistreerd: zo 23 apr 2017, 09:07

raamrubbers

Berichtzo 23 apr 2017, 12:05

Beste liefhebbers,

Dit wordt een beetje een tweeledig topic, omdat ik me ook even voor wil stellen.

Ik ben Ralph en ik ben in het bezit van een mooie (tenminste dat vind ik) 728i e23. Ik heb hem eind 2015 gekocht. Het is mijn enige auto, heb niet echt een auto nodig, maar kon hem niet laten lopen en heb hem dus gekocht. Gebruik hem overigens nu wel een aantal keren per week.

Image

Nu ben ik wel een redelijke liefhebber, maar geen klusser of kenner. En ik denk ook nog wel een leek. Kijk wel af en toe op dit forum voor weetjes, handigheidjes en tips (zoals bijvoorbeeld de servicelampjes). Een enkele keer overwogen me te registreren, maar omdat ik dus geen kenner ben, vroeg ik me af of het zin had me te registreren, daar ik waarschijnlijk ook niemand een helpende hand/tip kan bieden bij een probleem of mankement aan de auto. Een forum als dit leeft toch bij de gratie hiervan en daar ik niets kan bijdragen, affijn jullie begrijpen wat ik bedoel.

Maar goed nu heb ik iets waar ik zelf (en google) niet helemaal uitkom. Misschien dat iemand wat tips of advies heeft? Toen ik gister thuiskwam met de auto rook ik heel licht een vreemd luchtje, leek een beetje op verbrandingsluchtje. De auto, binnen- en buitenkant rond gekeken, zag niets opvallends, dus ben ik gaan werken, toen ik thuiskwam was mijn hele achterruit gebarsten, niet zomaar een barst, maar van boven naar beneden, links naar rechts, alles gebarsten. mogelijke oorzaken die ik heb kunnen vinden, verwarmingselement raam, of iets met warmte en koudte.

Kortom ik heb een nieuwe achterruit nodig. Dit schijnt qua prijs best wel te kunnen gaan oplopen en daar ben ik huiverig voor. Vragen die ik heb. Is het verstandig alles door de garage te laten oplossen? Misschien zelf de ruit op internet bestellen en die er door de gagrage in te laten zetten? Ik vermoed dat ook de rubbers van dat raam vervangen moeten worden, zijn die universeel of moet ik die bij de dealer bestellen? Zou een sloop nog onderdelen hiervoor hebben? Of hebben jullie andere tips/adviezen waar ik op moet letten?
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: raamrubbers

Berichtzo 23 apr 2017, 15:01

Ten 1e welkom op t e23 forum.
En natuurlijk met jou mooie origineel Hollandse geleverde e23 ;)
Dat is een stuk minder,van je achterraam.hier op t forum zitten een paar handige jongens met onderdelen,dus dat zal goed komen
Heb je een foto van je achterraam?
Zou kunnen dat een vogel wat heeft laten vallen,zo heb ik t met mijn audi 80 ooit gehad,
Reed op de snelweg,zwerm vogels boven mij..klats boem..heel de achterruit verbrijzeld,en aangezien die niet gelaagd is..is t een ravage.
Maar jij ruikte een geur...
Normaal springt de achterruit verwarming automatisch uit,dus of je drukknop is niet goed meer,of iets in de sporen van de achterraam..( verwarming)
Kijk eens in je zekeringkast,hoe t daar mee gesteld is,zekering..e.d
En je hoeft geen kennis of wat te hebben,een forum is om elkaar te helpen.
:wink:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Marthijn

Professional

  • Berichten: 1741
  • Geregistreerd: za 30 jan 2016, 15:11
  • Woonplaats: Wildervank

Re: raamrubbers

Berichtzo 23 apr 2017, 15:06

Hallo en welkom.
Als je er vertrouwen in hebt laten doen door een garage.
Ga uit van 400-500 € dan heb je een nieuwe ruit/rubber en garantie op het geheel.
Als je het zelf doet kans op schade en dan ben je terug bij af.
Let erop dat je de chromen pezen netjes verwijderd, dat kun je goed zelf doen.
Als je het rubber toch wilt vervangen kun je het beste deze wegsnijden om zo de pezen heel te laten.
Als je raam en rubber besteld je chassienr vermelden.... ;) dat zeg ik uit ervaring.!
Image

BMW E23 728iA Jet Black
BMW E53 X5 4.4iA Sapphire Black
Offline

riemer

Professional

  • Berichten: 1518
  • Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 21:14
  • Woonplaats: Lelystad

Re: raamrubbers

Berichtzo 23 apr 2017, 19:37

Die ruiten zijn 2e hands nog wel te krijgen. Ik heb er ook nog wel één liggen. Welke kleur ruit heb je nodig?
Als het rubber nog goed is, kun je dat nog wel gebruiken. Een nieuw rubber is natuurlijk altijd beter.
[O o [][] o O] BMW E23 745i 1984
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: raamrubbers

Berichtzo 23 apr 2017, 20:54

Welkom hier met je e23. IK heb nog een achterruit liggen.
Bij het vervangen van de ruit moet je de rubber open snijden Je moet de chromen strip zonder verbuigen er uit halen en dat gaat alleen door het rubber open te snijden Doe je dit niet en verbuig je de chromen strips ook maar iets dan krijg je die nooit meer in de nieuwe rubber gemonteerd.
Een nieuw rubber met afwasmiddel (glijmiddel) in smeren en dan de ruit met rubber op de sponning leggen en van binnen met waslijndraad de rubber erin trekken. OP youtube staan wel filmpjes. Later de onbeschadigde chromen strip monteren. Het is goed zelf te doen met geduld.
Offline

Aalmoezenier

Nieuw

  • Berichten: 6
  • Geregistreerd: zo 23 apr 2017, 09:07

Re: raamrubbers

Berichtma 24 apr 2017, 07:07

Dank jullie wel voor het welkom en de vlotte antwoorden/tips en het meedenken.

Allereerst een foto van hoe het raam eruit ziet. Het plakband op het raam is van de buurman, had ie erop geplakt, omdat het regende.

Image


Ik vind 400-500 euro vrij prijzig, maar als dat de prijzen hiervoor zijn, dan ontkom ik daar dus niet aan. Is die prijs overigens gebaseerd op een nieuw raam? Of bestaan die niet meer?


Verder zal ik vandaag eens filmpjes en info bekijken, hoe je dit zelf kunt doen. ik denk alleen dat dit hem niet gaat worden. Tijd heb ik wel, maar ik vrees dat het schort aan vaardigheden. Maar wie weet.

groet

Ralph
Offline

Marthijn

Professional

  • Berichten: 1741
  • Geregistreerd: za 30 jan 2016, 15:11
  • Woonplaats: Wildervank

Re: raamrubbers

Berichtma 24 apr 2017, 09:58

Je kunt een gebruikt raam kopen voor ongeveer 100€ schat ik.
Nieuw raam is 200€ en rubber 150€ nieuw
Als je het laat doen komt er wat uurloon bij, en kom je op 400-500€
Als je goedkoop wil moet je voor een gebruikte gaan en het erzelf inzetten.
Maar geen garantie dat het goedgaat.
Image

BMW E23 728iA Jet Black
BMW E53 X5 4.4iA Sapphire Black
Offline

Marthijn

Professional

  • Berichten: 1741
  • Geregistreerd: za 30 jan 2016, 15:11
  • Woonplaats: Wildervank

Re: raamrubbers

Berichtma 24 apr 2017, 10:07

bmw e23 ruiten bruin groen voorruit achterruit 745i
http://link.marktplaats.nl/m1147975050? ... nt=app_ios
Ad
Image

BMW E23 728iA Jet Black
BMW E53 X5 4.4iA Sapphire Black
Offline

riemer

Professional

  • Berichten: 1518
  • Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 21:14
  • Woonplaats: Lelystad

Re: raamrubbers

Berichtma 24 apr 2017, 17:10

De glasgarage had het binnen een half uurtje voor elkaar. Zelfde rubber en 2e hands ruit en het zit weer perfect!
Het ruit moet er compleet met rubber en inlegstrips in worden getrokken.

Nooit insmeren met afwasmiddel trouwens. Dit doorbreekt de oppervlaktespanning van water, waardoor water veel makkelijker langs het rubber gaat. Bovendien tast het zure afwasmiddel het staal aan met als gevolg roest.
[O o [][] o O] BMW E23 745i 1984
Offline

Aalmoezenier

Nieuw

  • Berichten: 6
  • Geregistreerd: zo 23 apr 2017, 09:07

Re: raamrubbers

Berichtdi 25 apr 2017, 07:38

Wederom dank voor de reacties

Ik ben nu even aan het rondvragen aan wat kennissen of iemand me kan helpen met het raam. 2ehands autoruiten heb ik wel gevonden op internet, 2e hands rubber is wat moeilijker. Gevoelsmatig is dat rubber in vergelijking met een ruit flink aan de prijs

Hiernaast wat offertes aanvragen bij garages. Carglass stuurde een offerte voor 393 euro, maar hier op het forum las ik in een ander topic dat dit bedrijf werd afgeraden?

Groet

Ralph
Offline

Aalmoezenier

Nieuw

  • Berichten: 6
  • Geregistreerd: zo 23 apr 2017, 09:07

Re: raamrubbers

Berichtdi 25 apr 2017, 08:48

Misschien iemand tips voor garages in de buurt van Utrecht?
Offline

Marthijn

Professional

  • Berichten: 1741
  • Geregistreerd: za 30 jan 2016, 15:11
  • Woonplaats: Wildervank

Re: raamrubbers

Berichtdi 25 apr 2017, 09:03

Autotaalglas Veendam hoef je niet heen te gaan, daarentegen filiaal in Assen juist weer wel.!!
Het ligt aan de kennis welke in betreffend filiaal is, een bedrijfsnaam welke door heel Nederland zit zegd niks.
Maak een praatje met betreffend filiaal waar je je auto heen wil brengen.
Waar kom je vandaan? Wellicht uit de buurt waar andere forum gebruikers goede ervaringen hebben met ruitenboeren ;)
Image

BMW E23 728iA Jet Black
BMW E53 X5 4.4iA Sapphire Black
Offline

Aalmoezenier

Nieuw

  • Berichten: 6
  • Geregistreerd: zo 23 apr 2017, 09:07

Re: raamrubbers

Berichtdi 25 apr 2017, 10:45

Ah dat was ik vergeten te vermelden.

Ik woon zelf in Utrecht stad

Hiernaast wonen mijn ouders/familie in Brabant omgeving Zevenbergen, die omgeving zou ook nog een optie kunnen zijn, omdat ik daar vaak/regelmatig kom en wellicht handig met ophalen etc.
Offline

Aalmoezenier

Nieuw

  • Berichten: 6
  • Geregistreerd: zo 23 apr 2017, 09:07

Re: raamrubbers

Berichtma 01 mei 2017, 18:29

Dank jullie wel voor de adviezen.

Ik merk dat wanneer er iets met mijn auto is, ik onrustig kan worden. Geen idee of dat normaal is, maar goed ik heb er last van. Het meedenken en de adviezen zorgen toch voor wat meer rust, dus dank daarvoor.

Er zit inmiddels een ander raam in, heb er een in Breda gehaald 2ehands, inclusief rubber ook 2e hands. (RobertF, ik las dat je ook een achterruit had, maar z-limburg ligt dan niet echt op de route :))Het raam heb ik er ergens anders in Brabant in laten zetten bij een bekende via via. Ik heb overwogen hier niet op te besparen, en het bij bijvoorbeeld een dealer te laten doen, maar een wat kleinere beurs op dit moment zorgde ervoor dat ik eigenlijk geen echte keus had (ik begrijp dat dit laatste voor iedereen anders ligt).

Het oude rubber was nog wel goed, er zaten alleen glasstukjes in die moeilijk te verwijderen waren, heb het rubber maar meegenomen, misschien komt het ooit nog van pas (al hoop ik het niet)

groet

Ralph
Offline

Marthijn

Professional

  • Berichten: 1741
  • Geregistreerd: za 30 jan 2016, 15:11
  • Woonplaats: Wildervank

Re: raamrubbers

Berichtdi 02 mei 2017, 07:47

Mooi dat je weer een dicht raam hebt.!
Dat je het opgelost hebt met een gebruikte maakt voor op korte termijn weinig uit.
Geniet van je e23.!
Image

BMW E23 728iA Jet Black
BMW E53 X5 4.4iA Sapphire Black
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: raamrubbers

Berichtdi 02 mei 2017, 08:22

Gelukkig dat het weer gefixt is!
En ook op langere termijn is t goed hoor!
Gebruikt doet niets af van nieuw..en soms is gebruikt,of imitatie beter als OEM.
En ja...ik heb ook die ziekte,dat ik niet op mijn gemak ben,als er wat aan mn autos mankeren..liefhebbers denk ik :mrgreen:
Als t regent ben ik al onrustig :P
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Marthijn

Professional

  • Berichten: 1741
  • Geregistreerd: za 30 jan 2016, 15:11
  • Woonplaats: Wildervank

Re: raamrubbers

Berichtdi 02 mei 2017, 08:51

Korte termijn bedoel ik 3-5 jr.
Lange termijn is bij mij 10 jr +
Ligt er ook aan waar je de auto stalt natuurlijk, in weer en wind zeker in de kust provincies met zeewind zal het aanzienelijk minder zijn dan wanneer ze lekker warm en droog staat. ;)
Image

BMW E23 728iA Jet Black
BMW E53 X5 4.4iA Sapphire Black

Keer terug naar Interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten