Het is nu do 28 maart 2024, 13:02


Airco inbouw met/zonder klimaat regeling?

Alle onderwerpen en vragen over de technische werking van interieuronderdelen (b.v. kachel, deurvergrendeling etc)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Brams

Pro

  • Berichten: 144
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 10:16

Airco inbouw met/zonder klimaat regeling?

Berichtdo 23 aug 2018, 18:41

Hallo forummers,

Als te lezen in m'n andere topic ( http://www.bmwe23.nl/forum/viewtopic.php?f=13&t=10178 ) zit ik er aan te denken om nu alles open ligt gelijk een airco in m'n E23 te bouwen. Ik heb de hele beschrijving van Cees gelezen ( viewtopic.php?f=13&t=221&hilit=airco+inbouwen ) en zie dit wel zitten. Ik heb nog twee E23 staan met beide een complete installatie (eentje zonder klimaat regeling en één met). Nu is mijn vraag welke installatie zouden jullie erin bouwen op basis van jullie ervaring? Zouden jullie ook onderdelen vervangen voor nieuwe exemplaren en zijn alle delen her te gebruiken wanneer ik gebruik wil maken van een hedendaags koudemiddel? Kan ik bijvoorbeeld alle slangen blijven gebruiken icm nieuwe ringen?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Bram
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Airco inbouw met/zonder klimaat regeling?

Berichtdo 23 aug 2018, 20:05

Je kunt alles gebruiken en ik zou voor de klimatronik gaan. Wel moet je de droger vervangen en nieuwe aansluitnippels voor R13a . Mocht je een nieuwe condensor kunnen krijgen dan zou ik dat ook doen, die oxideren nogal en als die lekken dan moet je opnieuw vullen wat nu rond de 150 euro kost. De pomp met de föhn warm maken en de olie eruit laten lopen. Dan vullen met 180-200 cc PAG olie afhankelijk welke pomp.
stuur je email dan mail ik de BMW R12 naar R134a ombouwinstructie
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3423
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Airco inbouw met/zonder klimaat regeling?

Berichtvr 24 aug 2018, 19:26

Ik zou zeker NIET de klimatronic nemen.
Ik heb beide staan, de standaard airco wordt veel kouder en is handmatig veel beter te doseren.
Die klimatronic is op ouderdom best storing gevoelig. Ik heb nu zon beetje de hele hvac wel gereviseerd, maar het blijft een labiel systeem. Bovendien is deze in full automatisch verre van intelligent.
Offline

riemer

Professional

  • Berichten: 1518
  • Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 21:14
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Airco inbouw met/zonder klimaat regeling?

Berichtvr 24 aug 2018, 19:30

Dat kan ik wel beamen wat baur323 zegt. Ik heb ook de klimatronic erin, maar ik had veel liever de gewone gehad.
[O o [][] o O] BMW E23 745i 1984
Offline

Brams

Pro

  • Berichten: 144
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 10:16

Re: Airco inbouw met/zonder klimaat regeling?

Berichtma 27 aug 2018, 09:41

Bedankt voor jullie reacties! Vol automatisch klinkt natuurlijk aantrekkelijk maar niets is vervelender dan een labiel werkend systeem als je net alles hebt geplaatst. Geeft me stof tot nadenken. Waar hebben jullie de O ringen besteld of zijn hier specifieke bestelnummers voor? Kun je verder nog de werking van de compressor controleren voor je hem erin zet?
Offline

Daniel

Master

  • Berichten: 883
  • Geregistreerd: di 27 jul 2010, 17:30

Re: Airco inbouw met/zonder klimaat regeling?

Berichtza 29 sep 2018, 18:52

[quote="Brams" Waar hebben jullie de O ringen besteld of zijn hier specifieke bestelnummers voor?[/quote]

cfm ETK(vin)..... gaan helaas per 10 bij de dealer dus kijk en vergelijk goed! ander bestel je dubbel

P.s neem geen klima, gewoon handmatige airco oem :idea:
///M57

E23 verkocht
Offline

harry

Die hard

  • Berichten: 260
  • Geregistreerd: ma 01 apr 2013, 17:28
  • Woonplaats: Zoetermeer

Re: Airco inbouw met/zonder klimaat regeling?

Berichtwo 03 okt 2018, 21:59

Guys
hoe kan je de oude doseren? i d@ dat hij alleen aan of uit kon?
Harry
735 IA 1984
Image
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Airco inbouw met/zonder klimaat regeling?

Berichtvr 05 okt 2018, 17:56

Een airco lijkt op een thermostatische keukenkraan, je mengt warm en koud. De airconditioning werkt altijd in combinatie met de kachel. Door de temperatuur van de kachel te verhogen of te verlagen doseer je de airconditioning. Een temperatuur sensor regelt hoeveel koud of warm er moet worden gemengd om de ingestelde temperatuur te verkrijgen. De automatische airconditioning regelt behalve automatisch het mengen van warm en koud ook nog de uitstroom openingen en de ventilatie kracht om efficiënt te gewenste temperatuur te bereiken en vast te houden.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

Marthijn

Professional

  • Berichten: 1741
  • Geregistreerd: za 30 jan 2016, 15:11
  • Woonplaats: Wildervank

Re: Airco inbouw met/zonder klimaat regeling?

Berichtvr 05 okt 2018, 22:00

Beste tip.....vergeet de airco, doe je raam open tijdens het rijden en je arm op de deurpost.!
Lekkere frisse wind door de auto, zeker als je door de natuur rijd met een hoop vee in de weilanden.. :mrgreen:
Image

BMW E23 728iA Jet Black
BMW E53 X5 4.4iA Sapphire Black

Keer terug naar Interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron