De airco van mijn 745i (1985) is defect, alle gas kwam eruit toen ik even flink gas gaf. De aircopomp is dus kapot. Heeft iemand nog een goede pomp liggen? Moet ik nog meer onderdelen vervangen en welk gas moet erop? Ik begrijp dat het oorspronkelijke gas niet of moeilijk te krijgen is. Bedankt voor jullie antwoord.
r12(freon) is inderdaad moelijk verkrijgbaar,maar op mplaats word nog wel eens wat aangeboden. er is ook een vervangingsgas 413 of416 meende ik zo even uit het hoofd. dan hoef je niet je hele systeem om te laten bouwen.
r134a gaat niet,dit moderne gas gaat niet samen met je oudere systeem ivm met synthetische olie/minerale olie.
maar meestal is een gebruikte pomp ook een tijdelijke oplossing,omdat die na lange stilstand ook meestal zijn uitgedroogt.
gewoon je oude pomp er af sleutelen,nieuwe pakkingen&keeringen&lager vervangen. en af laten vullen met het vervangingsgas.
Ik heb de officiele ombouw instructie van BMW van R12 naar R134A. Je moet de pomp eraf halen en leeg laten lopen door die te verwarmen. Een nieuwe droger monteren met nieuwe O-ringen en twee vulnippels, Dan olie en gas vullen. Ik kan het op verzoek mailen. Droger kost op ebay 46 eurois dezelfde als voor een 735i
Robert, als je dat zou willen toezenden dan graag. Ik ben nog bezig met de airco. De pomp is defect, er zitten ringen in met een soort van voering ertussen en die voering is ertussenuit gedrukt omdat de voering vermoedelijk te oud is.
Helaas kreeg ik vandaag de diagnose voor mijn defecte airco; pomp is lek. Reparatie met nieuwe "Sanden" compressor 800 euro
Zij gaven ook aan dat zij geen goede ervaringen hadden met pomprevisie en dus alleen nog nieuwe pompen monteren. Wat is jullie ervaring met revisie pompen?
Updateje; zat een andere pomp op mijn BMW, waarschijnlijk van de ombouw naar R134a. Ik heb onderdelen gekocht op Aircontrol.nl, de pomp gereviseerd en weer laten vullen; hij werkt weer naar behoren.
Echt ijskoud wordt ie alleen niet, dus ik denk dat de kachelkraan misschien wel een aan vervangin toe kan zijn. Zo los je een ding op en blijf je toch weer bezig
Gewoon de twee waterslangen van de kachelkraan afhalen en met een pijpje op elkaar aansluiten. Zo weet je zeker dat het warme water niet door de kachel stroomt.