Het is nu ma 29 apr 2024, 17:58


Langzaam schuifdak

Alle onderwerpen en vragen over de technische werking van interieuronderdelen (b.v. kachel, deurvergrendeling etc)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Langzaam schuifdak

Berichtdo 18 sep 2014, 12:59

Een tijdje geleden heb ik mijn schuifdakmotor vervangen door een nieuwe/tweedehandse omdat mijn oude veel herrie maakte en slecht liep. De nieuwe motor maakt geen rare geluiden, maar gaat erg langzaam en blijft ook op 2 punten hangen. Als ik deze met de hand help gaat ie weer verder. Hij stopt wel mooi op de juiste plaatsen.

de stroom toevoer is stabiel 12v en de massa is schoongemaakt en met contactspray behandelt. Ook heb ik geprobeerd de rails en kabels te smeren, maar zonder succes. Is dit toch de motor die slecht is (blijft natuurlijk 30jaar oud spul) of moet ik nog ergens anders zoeken?
Offline

Kevin1991

Master

  • Berichten: 528
  • Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 19:08
  • Woonplaats: https://www.accountkiller.com/removal-requested

Re: Langzaam schuifdak

Berichtdo 18 sep 2014, 15:46

Probeer even te kijken of 't motortje zonder last goed draait.
Kan goed zijn dat 't motortje zelf goed is maar de koolborstels van het binnendeel zijn versleten.
Smeren doe je niet met WD40 maar echt met vet.
Ik had speciaal vet die je met een kwastje uit kon smeren (wit/zilverachtig) soort variant op kopervet.

Voordeel van die is dat ie tegen alles bijna bestendig is! hitte, vocht etc.
Gaat niet klonteren of ophopen na verloop van tijd zodat niks vastloopt.
Ook waar je kabels zitten voor de aandrijving van je dakraam even goed met kruipolie smeren en beperkt vet gebruiken.

Had dit toen gedaan en hij deed het als nieuw... Was er ook wel een volle dag mee bezig aangezien ik heel de mechaniek en de dakplaat los had moeten maken.
https://www.accountkiller.com/removal-requested
Offline

riemer

Professional

  • Berichten: 1518
  • Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 21:14
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Langzaam schuifdak

Berichtdo 18 sep 2014, 19:00

Je mag die motor van mij wel even proberen anders.
[O o [][] o O] BMW E23 745i 1984
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: Langzaam schuifdak

Berichtzo 21 sep 2014, 15:40

Thans heren voor de tips. Zal de motor nog maar eens demonteren en bekijken of ie zonder last goed loopt. Is zo'n motor ook open te maken?
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: Langzaam schuifdak

Berichtwo 11 maart 2015, 19:01

Heeft iemand weleens meegemaakt dat de kabels niet goed meer zijn waardoor een schuifdak niet meer soepel loopt? Ik ben nog steeds naar mogelijke oorzaken aan t zoeken...
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: Langzaam schuifdak

Berichtvr 17 apr 2015, 08:30

Mocht iemand er nog baat bij hebben; dit probleem is inmiddels voor het grootste deel opgelost. Ik heb de plastic delen flink ingesmeerd met siliconenolie en de kabels met vet. Klinkt gemakkelijk, maar het was best een klus om dit overal te krijgen. Het dak gaat nu volledig open en dicht, echter moet ik nog wel met de hand helpen bij de ventilatiestand, daar hangt ie nog wat.

Keer terug naar Interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron