Het is nu wo 24 apr 2024, 06:03


Overgangsregeling

Al het nieuws wat te maken heeft met het rijden van een oude BMW (regels, belastingen etc)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Robby

Master

  • Berichten: 712
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 13:17
  • Woonplaats: Hasselt

Overgangsregeling

Berichtza 29 okt 2016, 07:03

Hallo allemaal,

Ik heb gehoord dat je dit jaar geen automatisch verzoek meer krijgt voor de overgangsregeling, en dat je het dus zelf aan moet vragen, ook al doe je vanaf het begin al mee.
Wie weet hier meer over, en klopt deze info ?

Groeten uit Hasselt.
BMW 528i 1996
BMW 635 CSi 1984
Kawasaki ZX10 1989
BMW 525d high executive
Image
Offline

Marthijn

Professional

  • Berichten: 1741
  • Geregistreerd: za 30 jan 2016, 15:11
  • Woonplaats: Wildervank

Re: Overgangsregeling

Berichtza 29 okt 2016, 13:26

Ikzelf heb ook de nodige klachten over vriend belasting.
Vorig jaar november mijn E23 aangeschaft en toen kreeg ik het verzoek om van het hele jaar de belasting nog even te voldoen. Omdat de vorige eigenaar de auto had geschorst.
Dit heb ik natuurlijk niet gedaan en uiteindelijk overeenstemming bereikt dat ik het maandelijkse tarief mocht betalen voor de maand december en gedeelte november.
Maar dit is naar mijn mening helemaal niet eerlijk, immers in de wintermaanden mag er niet worden gereden, het was eerlijker geweest als ze het gedeelte van november in rekening hadden gebracht naar rato van het jaarlijkse overgangs regeling tarief.
Vervolgens dit jaar meegedaan aan de overgangs regeling, maar moest dit zelf aanvragen nadat ik eerst 2 accepgiro's had ontvangen van de maandelijkse tarieven.
Kortom het zijn gewoon boeven daaro.!!
Image

BMW E23 728iA Jet Black
BMW E53 X5 4.4iA Sapphire Black
Offline

Robby

Master

  • Berichten: 712
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 13:17
  • Woonplaats: Hasselt

Re: Overgangsregeling

Berichtza 29 okt 2016, 14:26

Als je inderdaad nu voor het eerst wilt meedoen aan de overgangsregeling moet je dat aanvragen, dat wist ik,
maar voorgaande jaren kreeg ik aan het eind van het jaar de acceptgiro op de mat van 121 euro,
en nu hoor ik dus berichten dat dat niet meer gaat gebeuren, en dat je het voor 2017 zelf moet aanvragen.
Of dit nu echt zo is, daar kan ik niks over vinden bij de belastingdienst.
BMW 528i 1996
BMW 635 CSi 1984
Kawasaki ZX10 1989
BMW 525d high executive
Image
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Overgangsregeling

Berichtza 29 okt 2016, 20:31

Het Volvo Coupe & Bertone Register is op het moment weer bezig met een petitie om de overgansregeling voor benzine en LPG permanent te krijgen.
Over 12 jaar loopt de regeling af en dan zou je alleen nog belastingvrij hebben na 40 jaar en verder niks.
Offline

Newbie745

Nieuw

  • Berichten: 44
  • Geregistreerd: do 18 aug 2016, 21:12

Re: Overgangsregeling

Berichtma 07 nov 2016, 17:10

paar vraagjes die mij nog niet helemaal duidelijk zijn. Hopelijk weet iemand het antwoord.

Als de auto dit jaar onder de regeling is gevallen, krijg je dan een incasso op de mat voor 2017? Of moet je die wederom zelf aanvragen

Mag de auto op de straat staan (indien verzekerd en apk). Hier lees ik verschillende verhalen over
De site van de belastingdienst zegt "je mag niet de weg op"..

Mag niet, maar vraag het toch.
Wat zijn de consequenties van toch rijden in dec-jan-Feb? Is dat alleen oom agent, (en de legio kentekenregistratiesystemen)?
Of ben je ook niet verzekerd? Aangezien ik bij de verzekering niet aangeef of ik al dan niet gebruik maak van de regeling, zou ik ook niet weten of hier uberhaupt een link tussen bestaat.

Ik lees dat je met een geschorste auto van/naar APK mag rijden. Je moet voldoen aan een aantal voorwaarden, reservering uitprinten, etc.
Maar de auto is niet geschorst in deze regeling... Kan je dan onder dezelfde voorwaarden van/naar de garage voor APK?
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Overgangsregeling

Berichtma 07 nov 2016, 18:57

Een citaat van de belastingdienst:

APK-keuring tijdens schorsing
Lees voor
Tijdens de schorsing mag u wel een APK-keuring laten uitvoeren. U mag op de dag van de keuring met het geschorste motorrijtuig naar de plaats van de keuring rijden. U hoeft dan geen motorrijtuigenbelasting te betalen. U hoeft ook niet te melden dat u tijdens de schorsing naar de APK-keuring gaat.

Controle op de dag van de APK-keuring

Is uw motorrijtuig geschorst, en wordt u op de dag van de APK-keuring gecontroleerd? Dan sturen wij u een vooraankondiging van een naheffingsaanslag motorrijtuigenbelasting. Maar als u schriftelijk kunt aantonen dat u op die dag een APK-keuring had, krijgt u geen naheffingsaanslag. U kunt dit aantonen met een kopie van het officiële keuringsrapport, of de rekening van de APK-keuring met daarop het kenteken van uw motorrijtuig en de datum van de APK-keuring.

Vooraankondiging naheffingsaanslag voorkomen

U kunt een vooraankondiging van een naheffingsaanslag voorkomen. Bel dan vóór de dag van de APK-keuring met de BelastingTelefoon Auto en geef de dag van de keuring en het keuringsstation of garagebedrijf aan ons door.

En dan nog de overgangsregeling,
Citaat van de Belastingdienst:

Normale tarief bij gebruik in januari, februari of december

Als u gebruikmaakt van de overgangsregeling, mag u uw motorrijtuig in de maanden januari, februari en december niet op de openbare weg gebruiken of parkeren. Voor een APK-keuring in die maanden, mag u met het motorrijtuig naar het keuringsstation rijden.

Ook kunt u in die maanden maximaal 2 dagen gebruikmaken van de evenementenregeling.

Wilt u uw motorrijtuig toch in de maanden januari, februari of december op de openbare weg gebruiken of parkeren? Dan betaalt u over het hele jaar het normale tarief.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Overgangsregeling

Berichtma 07 nov 2016, 19:03

En dan nog de drie maanden winterstalling:

Resultaat
Uw motorrijtuig kan in aanmerking komen voor de overgangsregeling voor oldtimers. U moet hiervoor zelf een verzoek indienen. (pagina opent in een nieuw venster)
Als u gebruikmaakt van deze overgangsregeling, dan mag u met uw motorrijtuig niet de openbare weg op in januari, februari en december. Laat u uw motorrijtuig schorsen? Dan krijgt u geen teruggaaf van belasting. U kunt gebruikmaken van deze overgangsregeling tot uw motorrijtuig 40 jaar is. Dit kan uiterlijk tot 2028. U betaalt een kwart van de normale belasting per jaar, met een maximum van € 122.


Onder openbare weg vallen ook openbare parkeerplaatsen, behalve bv die bij een appartementen complex, die onder een vereniging van eigenaren verhuurd worden of zoals in Amsterdam een gehuurde parkeerplaats op kenteken.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

Frank7

Pro

  • Berichten: 177
  • Geregistreerd: zo 17 jun 2012, 19:39

Re: Overgangsregeling

Berichtma 07 nov 2016, 21:54

Robby schreef:Ik heb gehoord dat je dit jaar geen automatisch verzoek meer krijgt voor de overgangsregeling, en dat je het dus zelf aan moet vragen, ook al doe je vanaf het begin al mee.

Robby schreef:Als je inderdaad nu voor het eerst wilt meedoen aan de overgangsregeling moet je dat aanvragen, dat wist ik, maar voorgaande jaren kreeg ik aan het eind van het jaar de acceptgiro op de mat van 121 euro,
en nu hoor ik dus berichten dat dat niet meer gaat gebeuren, en dat je het voor 2017 zelf moet aanvragen.
Of dit nu echt zo is, daar kan ik niks over vinden bij de belastingdienst.


Ik ben altijd buitengewoon sceptisch over dergelijke "verhalen" (voor de zekerheid: ik bedoel dat natuurlijk niet persoonlijk tegen jou Robby! :) ).

Maar zulke vage verhalen verspreiden zich tegenwoordig zo snel, zonder dat iemand nog een bron checkt (kijk maar naar al die "post dit op je Facebook anders gaat je account dicht" rommel op Facebook). Dat je er niets over terug kan vinden op de website van de belastingdienst zegt eigenlijk al genoeg.

1. Als ik met mijn gezond verstand nadenk, dan kan het ècht niet dat de belastingdienst iets dergelijks zou uitvoeren. Je moet je even voorstellen dat alle oldtimer-bezitters van Nederland opeens, onaangekondigd, een acceptgiro voor het volledige tarief op de mat ontvangen. Het zou extreem naief zijn van de belastingdienst als ze denken dat iedereen dat zonder morren zomaar accepteert en betaalt.

2. Er is maar 1 instantie die hier opheldering over kan geven en dat is de belastingdienst zelf. Vage verhalen op internet zou ik zeer zeker niet zomaar geloven. Even de belastingtelefoon bellen voor opheldering dus!
Offline

Newbie745

Nieuw

  • Berichten: 44
  • Geregistreerd: do 18 aug 2016, 21:12

Re: Overgangsregeling

Berichtma 07 nov 2016, 22:05

Dank voor de uitgebreide info, zal wel met m'n neus gekeken hebben op de site.

Eens voor wat betreft 'het zal zo'n vaart wel niet lopen / klinkt niet logisch' mbt de aanslag. (al kan ik zelf ook een boek schrijven over situaties die te gek voor woorden zijn mbt overheid. Niet auto gerelateerd).
Kan alleen lastig de belastingdienst bellen om te vragen wat er gebeurt als ik de regels aan m'n laars lap, mag aannemen dat ze daar geen antwoord op mogen geven....
Offline

Frank7

Pro

  • Berichten: 177
  • Geregistreerd: zo 17 jun 2012, 19:39

Re: Overgangsregeling

Berichtma 07 nov 2016, 22:08

Nee maar dergelijke "verhalen" factchecken kan natuurlijk wel. Ik doelde ook op het bellen van de belastingtelefoon om Robby's verhalen te checken :)
Offline

Newbie745

Nieuw

  • Berichten: 44
  • Geregistreerd: do 18 aug 2016, 21:12

Re: Overgangsregeling

Berichtwo 09 nov 2016, 13:15

Verzekering even gecheckt.
Staat los van belasting. Verzekering loopt door, en als oom agent vind dat je niet de kortste route hebt genomen naar apk keyringsstation (bijvoorbeeld) dan riskeer je dus slechts een bekeuring.
Die Tesla waar je op geknald bent tijdens je discutabele omweg wordt gewoon vergoed.
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Overgangsregeling

Berichtvr 18 nov 2016, 14:57

Word gewoon opgestuurd ;) dus binnenkort op de deurmat!
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Marthijn

Professional

  • Berichten: 1741
  • Geregistreerd: za 30 jan 2016, 15:11
  • Woonplaats: Wildervank

Re: Overgangsregeling

Berichtvr 18 nov 2016, 18:07

Nou,heb net een blauwe envelop onvangen met het verzoek 122€ over te maken voor 31 dec.
Je krijgt dus nog automatisch bericht.....tenminste in Groningen. :mrgreen:
Image

BMW E23 728iA Jet Black
BMW E53 X5 4.4iA Sapphire Black
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Overgangsregeling

Berichtvr 18 nov 2016, 18:29

Heb ze vandaag ook op de mat gehad..dus Brabant doet ook mee :mrgreen:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Frank7

Pro

  • Berichten: 177
  • Geregistreerd: zo 17 jun 2012, 19:39

Re: Overgangsregeling

Berichtvr 18 nov 2016, 20:26

Zoals te verwachten inderdaad.
Heb mijn 'uitnodiging' ook ontvangen vandaag :)
Offline

Robby

Master

  • Berichten: 712
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 13:17
  • Woonplaats: Hasselt

Re: Overgangsregeling

Berichtza 19 nov 2016, 09:24

Ik had inderdaad al gebeld met de belastingdienst en ze zouden binnenkort op de mat vallen.
Gisteren dan ook 2x acceptgiro a 122 binnen gekregen.
Bellen was ook de enige mogelijkheid want er was verder nergens wat over te vinden.
En ja......je gaat toch twijfelen als je dit soort verhalen leest.
BMW 528i 1996
BMW 635 CSi 1984
Kawasaki ZX10 1989
BMW 525d high executive
Image
Offline

dannysedanE28

Die hard

  • Berichten: 494
  • Geregistreerd: do 12 aug 2010, 01:44

Re: Overgangsregeling

Berichtza 19 nov 2016, 10:42

Is ook in Drenthe binnen. Daar gaat m'n kerstkado. Gaat dus mooi naar de belastingen :shout: . Groeten, Danny
Offline

Paul

Professional

  • Berichten: 1166
  • Geregistreerd: wo 25 feb 2009, 21:53
  • Woonplaats: Gemert

Re: Overgangsregeling

Berichtzo 20 nov 2016, 10:35

jongens het is hetzelfde als in de media , veel verhalen die een eigen leven gaan leven.
bij twijfel even bellen en je weet het.

Keer terug naar Ander belangrijk nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron