Het is nu ma 06 mei 2024, 01:17


Oldtimer wetgeving

Al het nieuws wat te maken heeft met het rijden van een oude BMW (regels, belastingen etc)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

BMWim

Moderator

  • Berichten: 2872
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:15
  • Woonplaats: 's Gravenmoer

Oldtimer wetgeving

Berichtma 21 sep 2009, 10:31

We hadden in Helmond een discussie over de oldtimer regeling. Huidige regeling wordt zoals jullie weten gewijzigd en wel zo, dat autos na 1987 nooit meer belastingvrij worden. Echter er is een organisatie die zich hier sterk tegen verzet heeft en hun lobby lijkt succesvol...(voornamelijk de fiscaal vriendelijke bijtelling)

Zie alle info op http://www.bijtellingoldtimer.nl/
als ik mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi !
Offline

BeekMW

Professional

  • Berichten: 1258
  • Geregistreerd: ma 07 sep 2009, 13:04
  • Woonplaats: Zoetermeer

Re: Oldtimer wetgeving

Berichtma 21 sep 2009, 12:07

Ik heb gelijk een steunbetuiging gedaan en bedankt voor deze link!! Stelletje fl*kkers zijn het bij de overheid, ze hebben dus plannen gemaakt die niet eens cijfermatig een goede basis hebben, mooi verhaal weer!!
1988 BMW E24 635CSI Shadowline Diamand zwart metallic
2010 Volkswagen Polo BlueMotion Executive Glacier blue metallic
1998 Honda Accord CE-08 sedan JDM H22 rood
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4163
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Oldtimer wetgeving

Berichtma 21 sep 2009, 17:44

Bij deze discussie was ik ook aanwezig. Ik zie op de website echter alleen dingen over de fiscale bijtelling ! Niet over het belastingvrij worden van auto's die 25 jaar of ouder zijn. De CU heeft n.l. bepaald dat de vrijstellingsregeling nog maar geld voor auto's tot 31-12-1986.

http://www.amt.nl/web/Nieuws/Algemeen/T ... eperkt.htm

De bijtelling was een ander issue; vanaf 15 jaar de dagwaarde als uitgangspunt ipv de nieuwwaarde. Dat staat nu weer ter discussie.
Freude am Fahren
Offline

BMWim

Moderator

  • Berichten: 2872
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:15
  • Woonplaats: 's Gravenmoer

Re: Oldtimer wetgeving

Berichtma 21 sep 2009, 18:03

Ik meen dat deze wet over beide zaken gaat....
als ik mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi !
Offline

Michiel

Professional Goud

  • Berichten: 5015
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:57

Re: Oldtimer wetgeving

Berichtma 21 sep 2009, 18:13

Staat toch echt: www.bijtellingoldtimer.nl
Ben bang dat ze zich nu sterk maken voor de bijtelling.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4163
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Oldtimer wetgeving

Berichtma 21 sep 2009, 18:16

ik vind nergens (behalve bij reakties) iets over de belastingvrijstelling... :shifty:
Freude am Fahren
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Oldtimer wetgeving

Berichtma 21 sep 2009, 19:21

Klopt. Gaat alleen over de bijtelling van de dagwaarde.
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Oldtimer wetgeving

Berichtma 21 sep 2009, 19:27

en volgende maand,of over een half jaar verzinnen ze weer wat anders :devilish: :devily: :devily:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

BMWim

Moderator

  • Berichten: 2872
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:15
  • Woonplaats: 's Gravenmoer

Re: Oldtimer wetgeving

Berichtma 21 sep 2009, 20:23

Ik meen ergens gelezen te hebben dat die wet gekoppeld is aan de 'oldtimer' wetgeving...Gaat die fiscaal vriendelijke wet niet door...dan ook de oldtimer wet niet. Maar jullie hebben gelijk, er staat verder niets hierover.
als ik mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi !
Offline

BMWim

Moderator

  • Berichten: 2872
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:15
  • Woonplaats: 's Gravenmoer

Re: Oldtimer wetgeving

Berichtdo 08 okt 2009, 18:53

Vandaag op BNR Nieuwsradio gehoord dat de fiscale vriendelijke wetgeving per 1 jan NIET doorgaat.
In de politiek zijn ze het er over eens dat deze maatregel niet juist was. Er is alleen nog een handtekening nodig van K.J. de Jager, staatssecretaris van Financien, maar die had al eerder aangegeven dat hij niet met dit wetsvoorstel van de CU eens was..!!!!
als ik mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi !
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Oldtimer wetgeving

Berichtdo 08 okt 2009, 19:26

ik ben benieuwd wim :oops: :oops:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Oldtimer wetgeving

Berichtdo 08 okt 2009, 20:20

voor zover ik begrepen heb is de invoering hiervan 2012 en gekoppeld aan het rekeningrijden er wordt dan geen wegenbelasting meer geheven zoals nu.
Dat betekent dat graad b.v. nogsteeds niets betaalt voor een auto van 1987 omdat ie er niet mee rijdt. :D
voor oldtimerbezitters die gemiddeld 1500/jaar rijden is de kosten van het rekeningrijden dan ook nog heel weinig.
maar de vraag is of het zo wie zo in 2012 ingevoerd wordt :?: :?: ik denk het niet
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Oldtimer wetgeving

Berichtdo 08 okt 2009, 20:21

mijn e23 is van 1986 robertf :mrgreen: :mrgreen:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4163
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Oldtimer wetgeving

Berichtvr 09 okt 2009, 10:13

Hier de link naar het stukje;

[link]http://www.bijtellingoldtimer.nl/index.php/nieuws/2-nieuws/80-goed-nieuws[/link]

Let wel, het gaat momenteel alleen over de fiscale bijtelling, niet over het houderschapsvrij worden van auto's na 31-12-1986. Deze beslissing staat nog niet ter discussie.
Freude am Fahren
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Oldtimer wetgeving

Berichtvr 09 okt 2009, 10:34

Eerst zien, dan geloven.
Offline

Jeltuh

Nieuw

  • Berichten: 86
  • Geregistreerd: ma 11 mei 2009, 12:32

Re: Oldtimer wetgeving

Berichtvr 09 okt 2009, 10:37

Heb van de week ergens gehoord dat de oldtimerregeling tegelijk met het rekeningrijden ingevoerd gaat worden. Dit zou per 2012 van start gaan vandaar dat auto's tot 1987 belastingvrij zouden zijn en jonger niet meer. MAAR ze zijn nog niet zo ver dat het rekeningrijden ook echt van start zal gaan in 2012, dat betekent dat de oldtimerregeling ook later van pas zou gaan en dus dat de auto's van na 1986 ook nog belastingvrij zouden kunnen worden. De datum tot welk bouwjaar de oldtimerregeling gaat gelden is dus gekoppeld aan de invoerdatum van het rekeningrijden zoals ik het begreep.
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: Oldtimer wetgeving

Berichtvr 16 okt 2009, 18:27

BijtellingYoungtimer Nieuwsbrief
Beste Herman,
Succes in zicht!
Wellicht heeft u vorige week de uitzending op BNR live gevolgd waarin ik mede namens de coalitiepartijen goed nieuws bekend maakte. Mocht u de uitzending gemist hebben en deze alsnog willen beluisteren, dan kan dat hier:

http://www.bijtellingoldtimer.nl/index. ... oed-nieuws.

Concreet hebben wij de toezegging van de 3 coalitiepartijen dat men de maatregel wil repareren. Wij hebben per mail van Ernst Cramer (Tweede Kamerlid ChristenUnie en initiatiefnemer van de maatregel) de bevestiging gekregen dat hij een amendement zal indienen om de leeftijdsgrens voor bijtelling op basis van de waarde in het economische verkeer weer terug aan te passen naar 15 jaar. Daarnaast wordt waarschijnlijk het percentage bijtelling verhoogd, bijvoorbeeld van 25% naar 30%.
Voorbehoud
Natuurlijk zijn wij blij en opgetogen over deze aankondiging. Echter, het is natuurlijk pas feest wanneer het amendement ingediend is en de Tweede Kamer daar in meerderheid voor gestemd heeft. Voor die tijd moet het amendement opgesteld worden en dekking voor reparatie worden gevonden. Op woensdag 14 oktober heb ik met de heer Cramer bij de Tweede Kamer een afspraak gehad. De intentie van de heer Cramer is onveranderd, maar we zijn er nog niet! Ik kan u natuurlijk geen garantie geven op succes, maar wel de garantie op volledige inzet van mijn kant. Continue inspanning blijft noodzakelijk.
Wat zou dit financieel betekenen
Vooropgesteld moet worden dat wij met o.a. VNO-NCW en MKB Nederland van mening zijn dat er geen enkele reden is om de lasten voor deze groep zakelijke youngtimer bezitters te verhogen! Maar we zullen waarschijnlijk niet ontkomen aan een compromis. Indien het besproken voorstel doorgang vindt dan zou de lastenverhoging grotendeels teruggedraaid worden. Dit betekent voor u als gedupeerde een verhoging van de bijtelling van gemiddeld enkele tientjes in plaats van circa
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: Oldtimer wetgeving

Berichtwo 23 dec 2009, 09:55

Ik kreeg weer een "BijtellingYoungtimer Nieuwsbrief".
Nieuwere infornmatie is er op dit moment waarschijnlijk niet.

====:clap: :clap: =======:clap: :clap: ========:clap: :clap: ======
Ja inderdaad, de champagne kan eindelijk de koelkast uit!
Na bijna een jaar hard actievoeren is het dan eindelijk zover! Vandaag waren wij er in Den Haag getuige van dat ook de Eerste Kamer akkoord ging. Er is nu dus 100% zekerheid, de bijtelling voor youngtimers blijft gebaseerd op de waarde in het economische verkeer. Het percentage bijtelling gaat voor auto's van 15 jaar en ouder van 25% naar 35%. Natuurlijk geen verrassing, maar wel een enorme opluchting dat we dit gigantische project definitief succesvol kunnen afsluiten. Zoals u kunt zien op bovenstaande foto had ik nog even de mogelijkheid om met Staatssecretaris Jan Kees de Jager te spreken. Wij kregen nogmaals complimenten voor de respectvolle en constructieve wijze van het voeren van de lobby.
Woorden van dank!
Met plezier grijp ik direct deze gelegenheid aan om een aantal mensen in het bijzonder te bedanken. Graag wil ik bij u beginnen! Zonder uw steun was het onmogelijk geweest om de vuist richting Den Haag te maken. Naast uw handtekening en eventuele financi
Offline

BeekMW

Professional

  • Berichten: 1258
  • Geregistreerd: ma 07 sep 2009, 13:04
  • Woonplaats: Zoetermeer

Re: Oldtimer wetgeving

Berichtwo 23 dec 2009, 12:43

Mooi, ze gaan dus ook achter de oldtimerregeling en de kilometerheffing aan! Laat ze het maar weten bij de overheid, misschien heb ik het geluk dat mijn auto ooit nog een oldtimer wordt ;)
1988 BMW E24 635CSI Shadowline Diamand zwart metallic
2010 Volkswagen Polo BlueMotion Executive Glacier blue metallic
1998 Honda Accord CE-08 sedan JDM H22 rood

Keer terug naar Ander belangrijk nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten