Switch to full style
Al het nieuws wat te maken heeft met het rijden van een oude BMW (regels, belastingen etc)
Plaats een reactie

Re: Daar gaan we weer.....

di 16 okt 2012, 16:11

Wat een suggestieve berichtgeving ! Volgens de ADAC hebben hedendaagse benzinemotoren een fijnstofuitstoot die 7x hoger is dan van een moderne diesel. Hoe zuiniger een motor loopt, hoe meer (en gevaarlijkere) fijnstofdeeltjes er uit de uitlaat komen.

Tevens spreekt men van "stinkende" oldtimers, alleen is nagenoeg alle giftige uitstoot, reukloos :?

MD moet eens gaan kijken naar streekvervoersbussen en schepen. Die produceren een veelfout van wat onze LPG en benzine klassiekers uitstoten.

Re: Daar gaan we weer.....

di 16 okt 2012, 16:48

Maar ja,als dit wordt doorgezet kunnen we de hele zooi wel naar de sloop brengen,of sla ik nu door ?


Mvrgr. Stefan/LPGSHOP.NL

Re: Daar gaan we weer.....

di 16 okt 2012, 17:55

Ben ik ff blij met mijn moderne diesel! in mijn E23

Re: Daar gaan we weer.....

di 16 okt 2012, 18:15

Volgens het betreffende rapport:

Bij het ministerie van IenM bestaat de zorg dat een aanzuigende werking van de mrb-vrijstelling uiteindelijk leidt tot een verhoogde NOx- en PM10-uitstoot en een verslechtering van de luchtkwaliteit. Daardoor zou het halen van de Europese luchtkwaliteitsdoelstellingen worden bemoeilijkt.


Volgens deze overheidssite:

Grootste bronnen van luchtvervuiling
De grootste bronnen van luchtverontreiniging zijn:

  • Transport: wegverkeer, scheepvaart en luchtvaart;
  • Bedrijven: energiecentrales, raffinaderijen, houtzagerijen, horeca, tankstations,veehouderijen en de bouw;
  • Landbouw: mest
  • Consumenten: cv-ketel, verf en haarlak, open haard;
  • Natuur: bij bosbranden en vulkaanuitbarstingen komen koolstofdioxide (CO2) en zwaveldioxide (SO2) vrij.


Dus als ik het goed begrijp wordt het halen van de Europese luchtkwaliteitsdoelstellingen dusdanig bemoeilijkt door de oldtimers uit de catagorie transport, subcatagorie wegverkeer, dat daar wat aan gedaan moet worden...

Re: Daar gaan we weer.....

di 16 okt 2012, 18:21

Lekkere betrouwbare regering. Is er net een nieuwe regeling 8 maanden van kracht of ze beginnen weer. Volgens mij baseren ze zich op oude gegevens Sinds begin dit jaar is het aantal importen al sterk teruggelopen. Als de regeling wordt afgeschaft dan ligt alles op zijn kont.

Re: Daar gaan we weer.....

di 16 okt 2012, 18:26

Lekker met z' n allen op ex-Milieu Defensie mannetje Samson stemmen, slim hoor :doh:

Re: Daar gaan we weer.....

di 16 okt 2012, 20:17

Ik nie :naughty:

Re: Daar gaan we weer.....

di 16 okt 2012, 21:23

Er is ook nog zoiets als een grondwet, en in die grondwet staat omschreven dat inwoners van nederland RECHT hebben op een STABIEL
belastingklimaat.
Een instelling die zich voor dat recht sterk zou kunnen maken is bv de ANWB.( ik noem er even 1 )
Aangezien het belastingstelsel voor voertuigen in korte tijd ( en korte tijd is in deze over een tijdsbestek van enkele jaren ) al meerdere malen is gewijzigd
omwille van het financiele aspect, wordt er dus door Den Haag niet echt gekeken wat nu rechtmatig is maar meer wat het meeste opleverd voor de staatskas!
Van een STABIEL klimaat is dus geen sprake meer, wel van willekeur.

Toch maar weer PVV de volgende keer.

Re: Daar gaan we weer.....

di 16 okt 2012, 23:36

Voorlopig maar even niet de oceaan op of naar zuid amerika. Omdat wij hier zwavelarme brandstof moeten hebben (wettelijk voorschrift), worden de zwavel overschotten toegevoegd aan de zuidamerikaanse brandstof en aan de ruwe stookolie. (Je moet het spul ergens laten als je het uit onze brandstoffen haalt). Tja, think global zou ik zeggen.

En jaag in een klein landje op een paar oldtimers, da's makkelijker als het werkelijke probleem aanpakken! Onze politici hebben duidelijk het grote doel weer voor ogen :panic:

Re: Daar gaan we weer.....

wo 17 okt 2012, 08:21

alsof die import oneindig door gaat, naar mijn idee zijn de bmw's in Duitsland al aardig op, er zijn nog wel veel Mercedesen, maar bmws zijn er niet er volgens niet zo gek veel meer.

En ik denk dat meer dan 70 procent van alle oldtimers die nu dagelijks gebruikt worden er over 7 jaar toch niet meer is, en nu lpg en diesel autos niet meer echt mrb vrij worden, komen er ook niet zoveel meer bij.

Re: Daar gaan we weer.....

wo 17 okt 2012, 09:10

@en nu lpg en diesel autos niet meer echt mrb vrij worden, komen er ook niet zoveel meer bij

was ook de insteek van de verandering ,een keer een goede aanpassing iig :clap:

Re: Daar gaan we weer.....

wo 17 okt 2012, 10:15

bij dat onderzoek gaan ze er ook van uit dat de import van oude autos oneindig doorgaat, daar geloof ik niks van.

Re: Daar gaan we weer.....

wo 17 okt 2012, 20:05

Wat wel een feit is, de auto's zijn snel veel betrouwbaarder geworden in de jaren 80. Kijk maar eens naar het verschil in betrouwbaarheid en roest gevoeligheid tussen een e23 van 1977 en eenzelfde e23 van 1985. Die trend zet zeker nog door tot 1992 dan komen de milieueisen roet in het eten gooien.

Wat ook betekent dat er nog een behoorlijke groep auto's komt die als oldtimer ook regelmatig gebruikt kunnen worden. Dat is dan ook de andere wijziging die recent is ingevoerd, de oldtimer leeftijd gaat opschuiven naar 30 jaar (net als in de landen om ons heen).

Wat vreemd blijft: Het tegenwerken van LPG, auto's op LPG zijn aanzienlijk schoner als auto's op benzine. (reken maar eens uit, het verbruik in kilometer per kilogram brandstof is gunstiger op LPG als op benzine. Wat betekent dat de uitstoot van CO2 afneemt door op LPG te rijden. Naast de lagere CO2 uitstoot is er ook minder emissie van andere 'broeikasgassen'. Die stap zou eigenlijk door de overheid gestimuleerd moeten worden.

Re: Daar gaan we weer.....

wo 17 okt 2012, 21:08

Bij ons is momenteel bietenseizoen. Tractoren met bieten rijden af en aan. Moet je eens zien wat die een fijn stof opgooien met hun lading, daar moet milieudefentie eens naar komen kijken. .
Plaats een reactie