Pagina 1 van 1

Mobiel erfgoed

BerichtGeplaatst: do 01 maart 2012, 11:28
door CeesBMW
Eens kijken wat jullie van deze stelling vinden;

Mobiel erfgoed AMSTERDAM -

Op de column Schonere auto

Re: Mobiel erfgoed

BerichtGeplaatst: do 01 maart 2012, 12:35
door lingewhale
Helaas voor mijn eigen beurs (wellicht), maar hier is niet zoveel tegen in te brengen.
Dit buiten het feit dat je van een overheid mag verwachten dat er consistent en betrouwbaar geacteerd wordt.
Dit laatste zou zich bijv. kunnen vertalen in maatregelen zonder terugwerkende kracht!

Daarnaast, als ik zie hoe er op het terrein van het (beroeps)vervoer al tijden maatregelen genomen worden om uitstoot van allerlei schadelijke stoffen terug te dringen en vervanging van oud(er) materieel wordt gestimuleerd/ geforceerd, dan liggen maatregelen ook op dit vlak voor semi-oldtimers naar verwachting in het verschiet.
De huidige grens van 25/30 jaar lokt dat ook een beetje uit. Idem de importcijfers

Ik word er niet vrolijk van maar het ligt in de lijn van de verwachting dat ook op dit terrein iets gaat gebeuren; al is het alleen maar voor de buhne (symboolpolitiek)

Re: Mobiel erfgoed

BerichtGeplaatst: do 01 maart 2012, 12:47
door undifined1
maar, je kunt toch wel iets van kilometer registratie doen? gewoon tot 5000 km is belastingvrij en daarboven moet je betalen. Dan neem je de hobbyist zijn ritjes niet af en laat je de veelrijders wel betalen.

Maar de beste oplossing zou natuurlijk gewoon zijn: Mercedes niet belastingvrij en bmw wel, ben de meteen van de helft van alle belastingvrije auto's af, zou wel een probleem opleveren voor de lpg stations, dat wordt dan aanzienlijk minder getankt :mrgreen:

Re: Mobiel erfgoed

BerichtGeplaatst: do 01 maart 2012, 12:54
door CeesBMW
Dan wordt het Belastingvrij Met Wielen ;)

Re: Mobiel erfgoed

BerichtGeplaatst: do 01 maart 2012, 14:54
door MartinE34
Het is ook het verschil tussen oldtimer en belastingvrije rijders ,daarom is het aantal drastisch gestegen
Net als destijds bij het grijs rijden !!,nu word enkel milieu als reden geroepen maar de werkelijke reden is /word het aantal!! en dat word dan als excuus gekoppelt aan het milieu aspect. :shock:

Re: Mobiel erfgoed

BerichtGeplaatst: do 01 maart 2012, 15:28
door wijnand
Kilometrage tot 5000 km belastingvrij lijkt me een goede oplossing, maar hoe meet je dat?

Re: Mobiel erfgoed

BerichtGeplaatst: do 01 maart 2012, 16:08
door undifined1
Dat is inderdaad het probleem. Je zou natuurlijk het per apk kunnen doorgeven, maar dat is erg fraude gevoelig. vlak voor de apk even de teller terug. Dat kan dus eigenlijk niet.

En een systeem met gps is veel te duur denk ik.

Re: Mobiel erfgoed

BerichtGeplaatst: do 01 maart 2012, 19:50
door Street legal
Zodra je een kastje in de auto moet die weet waar je geweest bent, om zogenaamd je kms te registreren, hoeft het voor mij niet meer hier in Nederland. Als eerlijke burger wordt je elk voordeeltje afgepakt, tot je hobby aan toe. Die kastjes zijn enorm gevaarlijk voor jouw prive doen en laten. Net als de "slimme"energie meter. die is in staat om te meten hoeveel personen er op welk tijdstip in je huis zijn. Handige hackers kunnen dan dus ook zien wanneer je er niet bent, en de tent leegroven. Straks rijd je ergens met je hobby wagen en ze sturen direkt de boete voor de snelheid naar je thuis. We leven in een "vrij "land, dat was 30 jaar geleden zo, nu leven we in een digitale dictatuur. Helaas is dat zo gegroeid......

Re: Mobiel erfgoed

BerichtGeplaatst: do 01 maart 2012, 20:09
door e23eric
Helemaal mee eens Jaap! :clap: :clap:

Re: Mobiel erfgoed

BerichtGeplaatst: do 01 maart 2012, 20:56
door 728iA
Erg stomme stelling. we worden bij de pomp al bestole door die boeven in de Haag, en dan krijg je nu dit gezijk. DOE EVEN NORMAAL

Re: Mobiel erfgoed

BerichtGeplaatst: vr 02 maart 2012, 00:48
door wijnand
728iA, volgens mij is de vraag of belastingvrij rijden voor auto's van 25 jaar of ouder bestaansrecht heeft. aan de pomp moeten we allemaal betalen

Re: Mobiel erfgoed

BerichtGeplaatst: vr 02 maart 2012, 14:24
door ErikAnton
Tja wat willen ze nu eigenlijk.....

Bezuinigen dus. Maar voorlopig zijn die kleine autotjes belastingvrij, daar verdienen ze niks meer op ook niet aan de pomp. En ze
zijn schadelijker voor het milieu dan onze oudjes want die hoeven niet over 5 tot 8 jaar gesloopt te worden.
En als onze oudjes gesloopt gaan worden, doen we dit zelf en strippen we hem helemaal, plastic bij plastic, ijzer wordt schoon
ingeleverd. Die nieuwtjes douwen ze straks in het geheel in de pers, hmmmmm.

Voorts hebben we geen brandstof tekort in Europa, eerder een diesel overschot. Prijzen aan de pomp worden kunstmatig hoog gehouden
door de overheid en deze loopt steeds verder op omdat de auto's zuiniger worden. Als iedereen weer belasting moet gaan betalen, dan
worden de brandstofprijzen nog hoger en schaadt dus iedereen weer.

Maar waar maken wij ons druk om, die 2 dubbeltjes aan de pomp of je huis wat elk jaar een paar duizend minder waard wordt, en door wat gejank
daar in Den Haag over hypotheekrente aftrek of wegenbelastingvrij rijden koopt niemand nu nog een huis of een oude auto. Bijkomend is
dat toch alles naar de klote gaat de komende jaren en als het weer wat beter gaat alle fiscale voordeeltjes weg zijn.

Door deze onderwerpen heden ten dagen koop ik ook niet zo snel een andere oldtimer is allemaal zeer prijsdrukkend en mocht
ik ooit mijn huis willen verkopen, zou ik daarna eerst veel liever willen huren en wachten op het juiste moment.

En over een MB, die had ik liever gehad dan een E23, want een diesel is veel goedkoper in het verbruik, onderdelen goedkoper,minder

onderhoudskosten ed ed ed.

MVG Erik

Re: Mobiel erfgoed

BerichtGeplaatst: vr 02 maart 2012, 15:30
door undifined1
sterk verhaal!

en in december vergaat de wereld toch? Dus wat kan het schelen :mrgreen:

waarom een mb en niet een e28 td?

Re: Mobiel erfgoed

BerichtGeplaatst: vr 02 maart 2012, 19:10
door 728iA
wijnand schreef:728iA, volgens mij is de vraag of belastingvrij rijden voor auto's van 25 jaar of ouder bestaansrecht heeft. aan de pomp moeten we allemaal betalen


belasting bedoel ik. Dat is ook diefstl. moet je kijke wat het om je heen kost. Het is hier veeld te duur!

Re: Mobiel erfgoed

BerichtGeplaatst: vr 02 maart 2012, 23:03
door Nander
Tja ... tis allemaal ook zo lekker dubbelzinnig, maar kan ook zo simpel zijn.

Indien men werkelijk de bestuurder milieubewuster wilt maken, dan kan men dat heel simpel doen door de brandstofprijzen sterk te verhogen (kan europees geregeld worden eventueel). Mensen gaan bewust niet meer in de files staan tijdens spitsuren, kiezen niet meer voor vervuilende zuipschuiten als dagelijks vervoersmiddel, de gebruiker betaalt, reizigers zullen eeerder het OV kiezen indien het prijsverschil hiertussen groter wordt. :dizzy:

En het mooie van deze oplossing is ook nog dat het de overheid een enorme bureaucratie (en daarmee kosten) bespaard, doordat geen wegenbelasting meer nodig is. Helenmaal TOP lijkt mij! :shock:

Re: Mobiel erfgoed

BerichtGeplaatst: za 03 maart 2012, 00:39
door BM_Whale
Ach ja, in Duitsland is het onbetaalbaar om met een auto van meer dan 20 en minder dan 30 jaar oud te rijden. Een 25 jaar oude wagen is daardoor best goedkoop op de kop te tikken bij onze oosterbuur. Vandaar de grote interesse van ons Nederlanders, alleen is de overheid nu weer niet zo blij met de marktwerking.

Zodra onze auto's 30 jaar jong zijn hebben ineens onze Duitse vrienden belangstelling voor onze oldtimers, en verkopen we ze gewoon weer terug naar Duitsland. Wat nou probleem? En de RDW moet gewoon streng zijn, rotte roest joekels moeten ze gewoon registreren en nooit meer toelaten in Nederland.

Zodra de nieuwe oldtimer wet wat meer vorm krijgt (over 3 a 4 jaar) dan zal snel duidelijk zijn dat de overheid wel degelijk al wetgeving gemaakt heeft om dubbel te vangen. De diesel en LPG toeslag wordt gewoon geind voor de oldtimers (en da's veel geld bij auto's van 1500 kg of meer, en de auto's van begin 90-er jaren zijn al fors zwaarder als onze E23's). Terwijl benzine met afstand de duurste brandstof is (lees de hoogste accijns toeslag heeft).

Dus: Niet ultra zuinig is fors betalen aan accijns, en de brandstof toeslag. Grote amerikanen, vette BMW's of MB's :lipssealed: worden daarmee gewoon duur om te hebben of te rijden. Geen animo meer van veel rijders, geen kans voor de hoeders van het automobiele erfgoed.

Kortom, we moeten met z'n allen zuinig zijn op onze e23's en op de steunpunten van het forum, want die houden ons (voor weinig) op de weg.

Re: Mobiel erfgoed

BerichtGeplaatst: za 03 maart 2012, 08:43
door ebuy
Het gaat alleen maar om de inkomsten van de overheid die worden misgelopen door het niet betalen van houderschapsbelasting.
Gezien de huidige brandstofprijs zou iedere auto bezitter moeten stoppen met houderschaps belasting te betalen gezien het geld gebruikt wordt voor andere dingen dan onze mobiliteit.