Het is nu ma 29 apr 2024, 04:04


Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Al het nieuws wat te maken heeft met het rijden van een oude BMW (regels, belastingen etc)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Daytonawim

Die hard

  • Berichten: 327
  • Geregistreerd: zo 08 jan 2012, 11:40

Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtdi 08 jan 2013, 18:46

Beste forum genoten,

Op initatief van een forumlid van het E28 wordt er op 11 januari een brief gestuurd naar de staatssecretaris, ik bied jullie hierbij de mogelijkheid om de brief digitaal mede te ondertekenen.

De E23 is tenslotte het grote broertje van de E28 waarbij de techniek die gebruikt wordt in beide modellen redelijk hand in hand gaan.

Daarvoor heb ik van jullie wel wat gegevens nodig.

Echte Naam
Plaats
Merk auto, type auto en bouwjaar

Om de privacy te waarborgen mogen deze gegevens met email of PB naar mij gestuurd worden, ik zorg er dan voor dat deze gegevens gebundeld bij de initatiefnemer Arjan E28 terecht komen.

Wij hopen op een aanzienlijk aantal digitale handtekeningen om deze brief kracht bij te zetten.

Stil blijven zitten zal ons probleem in ieder geval niet gaan oplossen!

,
De aanleiding van de brief : (Quote)


Aanleiding
De afgelopen maanden heeft een verschuiving plaatsgevonden rondom dit onderwerp. In het regeerakkoord werd in eerste instantie het milieu als argument aangedragen en zou de vrijstelling daarom volledig moeten verdwijnen. Via 2 moties in de 2e kamer is dat besluit genuanceerd. Het onzinnige milieuargument is nu naar de achtergrond verdwenen en in plaats daarvan voert het oneigenlijke gebruik van de huidige regeling nu de boventoon. Ook dat is onzin, want die huidige regels uit 2012 zijn daar al op afgestemd en ze werken ook.

Toch heeft Staatssecretaris Weekers de opdracht gekregen om een andere oplossing te vinden tegen dit oneigenlijke gebruik, maar wel met behoud van de vrijstelling voor "echte oldtimers". Die opdracht is de aanleiding van deze brief geweest. Waarom zouden we hier slechter van moeten worden? Laten we deze gelegenheid aangrijpen om tot een betere regeling te komen voor het behoud van de klassieker
Laatst bijgewerkt door Daytonawim op di 08 jan 2013, 18:53, in totaal 1 keer bewerkt.
Offline

Daytonawim

Die hard

  • Berichten: 327
  • Geregistreerd: zo 08 jan 2012, 11:40

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtdi 08 jan 2013, 18:51

Hier komt mijn naam
Hier komt mijn adres
Postcode XX Herkenbosch

Ministerie van Financi
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtdi 08 jan 2013, 19:22

Ik vind het een leuk initiatief, maar ik onderteken hem niet.

Met vriendelijke groet,

Ing. E. van der Ploeg
Offline

Rene076

Nieuw

  • Berichten: 80
  • Geregistreerd: za 03 dec 2011, 20:19
  • Woonplaats: Breda

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtdi 08 jan 2013, 19:43

Leuke initiatief inderdaad, maar ik denk niet dat het zo'n goed idee is om (volgens deze brief) een 6-cilinder diesel met flink wat gebruikerssporen als voorbeeld te geven in een dergelijke brief...

Maar dat is mijn mening.
1980 BMW e23 732i diamantzwart
2001 BMW e46 325i zwart sedan
Offline

Arie van der Meulen

Pro

  • Berichten: 249
  • Geregistreerd: vr 25 dec 2009, 22:07
  • Woonplaats: Utrecht

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtdi 08 jan 2013, 19:55

Arjan Lenoir schreef:Dat kan door een vrijstelling van houderschapsbelasting voor youngtimers te koppelen aan het verplicht aanwijzen van minimaal
Offline

ebuy

Pro

  • Berichten: 210
  • Geregistreerd: do 22 sep 2011, 21:24
  • Woonplaats: Klazienaveen.

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtdi 08 jan 2013, 20:03

Je kan het idee wel platbranden maar als er niets ondernomen wordt mag je vanaf 1-1-2014 de volle mep mrb voor je E21/23/24/28/30 betalen . Of je kan hem verkopen voor een appel en een ei want als er mrb betaald moet worden over de auto's die wij (voor de hobby) rijden wordt het aanbod groot .

Ik heb vanzelfsprekend ondertekend.
Zolang het rammelt heb je het nog , als het rammelen stopt ben je iets kwijt......
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtdi 08 jan 2013, 20:11

Ik zie hier nog niemand het idee platbranden maar ik kan mij helaas niet vinden in de inhoud van de brief. Ik vind het niet vanzelfsprekend en teken daarom deze brief niet.
Offline

ebuy

Pro

  • Berichten: 210
  • Geregistreerd: do 22 sep 2011, 21:24
  • Woonplaats: Klazienaveen.

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtdi 08 jan 2013, 20:15

Was ook niet persoonlijk bedoeld beetje ongelukkige tekst gekozen misschien....
Laat ik het zo stellen , Als we niks doen komt het ook niet goed.
Zolang het rammelt heb je het nog , als het rammelen stopt ben je iets kwijt......
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtdi 08 jan 2013, 20:20

Ik begrijp wat je bedoeld maar het "we" wordt nu wel erg klein gehouden door dit alleen vanuit het E28 forum te doen. Waarom een brief vanuit
Offline

BM_Whale

Die hard

  • Berichten: 331
  • Geregistreerd: vr 19 nov 2010, 23:31
  • Woonplaats: Helmond

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtdi 08 jan 2013, 20:31

Ook hier ligt het fraudespook op de loer. Er zijn vast genoeg louche figuren die er geen moeite mee hebben om meerdere oldtimers op hun naam te hebben (tegen geringe 'vergoeding' uiteraard). Nee, ook dit gaat um niet worden.


Volgens mij hoeft er niet zoveel veranderd te worden aan de huidige regeling. De 'goeiekope-rijder-in-de-roestbak-zullen-we-maar-zeggen' heeft niet zoveel op met zijn roestbak. Die rijdt zijn auto in een paar jaar op, hups weg uit het oldtimer bestand. Nieuw oldtimers komen er niet meer bij. Wie de huidige regeling nog strenger wil maken heeft een paar opties:
- de te importeren auto moet niet alleen APK waardig zijn, maar ook voldoen aan de eisen van historisch erfgoed. De wetgever moet de klassieker eisen beschrijven, is de auto niet hard en netjes, dan geen import.
- de te importeren auto moet 30 jaar oud zijn om aan de klassieker regeling te voldoen. (dit betekent dat we opnieuw beginnen, in 1982 kwam de audi 100 als eerste auto die serieus beschermd is tegen roestvorming. De MB190 is van 1984 en is dus vanaf 2014 opnieuw interessant.)
- De APK voor klassiekers aanvullen met de klassieker eisen. (dit mag geen probleem zijn voor de ware klassieker rijder, maar wordt wel een probleem voor de 'goeiekope-rijder-in-de-roestbak')

De huidige groep belastingvrij rijders kan dan blijven zoals die is. De roestbak-rijders zullen zichzelf uitfilteren bij de APK. De nog-net-geen-roestbak-groep zal snel kiezen: Of afstand nemen van de auto omdat deze te duur wordt, of zorgen dat de staat van de auto verbeterd en geen aanstoot meer geeft. Wie dan nog steeds veel rijdt, spekt de vaderlandse kas via de brandstof (dit geldt zowel voor benzine als voor LPG, in mindere mate voor diesel.


Tip voor vadertje staat: Mobiele controles van alle diesels op roet uitstoot. Vaak en veel controleren dat pakt de oude rookbommen en de gechipte macho bakken. En dat is dan wel een milieu maatregel, die levert de staat echt geld op en is in mijn ogen gewoon rechtvaardig en zorgt er opnieuw voor dat de aanstootgevende situatie op de weg wordt aangepakt (rookpluimen).
Offline

Daytonawim

Die hard

  • Berichten: 327
  • Geregistreerd: zo 08 jan 2012, 11:40

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtdi 08 jan 2013, 21:10

Tja, zo heeft iedereen wat te willen en wensen rond het oldtimer gebeuren

Zelf ga ik er vanuit dat de KNAC , FEHAC en aanverwante clubs aansturen op een 25 dagen kaart, of iets wat in die lijn zit, uit een interview blijkt duidelijk de weekers wil, dat bij regelmatig gebruik gewoon MRB betaald moet gaan worden.

De import beperking zal heel snel in strijd zijn met de Europese wet en regelgeving en dus niet haalbaar blijken te zijn.
Offline

wax_

Master

  • Berichten: 966
  • Geregistreerd: do 26 feb 2009, 20:12
  • Woonplaats: 't zuiden

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtwo 09 jan 2013, 10:51

Deze brief teken ik niet, omdat hij de plank volledig misslaat:
een 524td is net zoals een 190D het slechtste voorbeeld wat je kunt noemen, zeker met doffe/slechte lak:
hierdoor is de ellende juist begonnen!

Waarom moet Nederland het wiel opnieuw uitvinden: weer een ambtenaar die meent zich onsterfelijk te moeten maken met onuitvoerbare regeltjes: 20 dagen kaarten kost meer administratief werk, dan het oplevert en daar gaat het de heren tenslotte om !

De regeling zoals die in Duitsland gehanteerd wordt, werkt prima: oldtimer worden alleen voertuigen die in goede & originele staat zijn, van 30 jaar en ouder:geen roestbakken, geen kermisvelgen, geen onherstelde schade, geen zware gebruikssporen of modern-tuning cq spoilerwerk.
Deze voertuigen betalen een standaard, laag, tarief MRB. Bovenstaande keuring, kan samen met de APK plaatsvinden en kost bijna niets extra.
BMW E23 728i | BMW E24 635CSi |BMW E31 850i | BMW E32 750iL
Offline

undifined1

Master

  • Berichten: 870
  • Geregistreerd: vr 06 mei 2011, 10:26

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtwo 09 jan 2013, 10:57

Maar als je een andere motor in je auto zet, ben je in mijn ogen ook nog steeds wel een liefhebber, en waarom is iemand die in een iets mindere staat verkerende Diesel rijdt geen liefhebber, dat slaat toch nergens op? Misschien kan die man het wel niet betalen om zn auto in topstaat te rijden, of wil hij zijn auto zoveel mogelijk origineel houden. Mensen die veel km's rijden, rijden toch neit dagelijks in een oude diesel, het "probleem" lost met de huidige regeling ook vanzelf op want die diesels die nu belasting vrij zijn, zijn over 5 jaar toch ook bijna niet meer gescikt om dagelijks mee te rijden, en de rest wordt niet meer echt belastingvrij.
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtwo 09 jan 2013, 10:58

+100 Wax

velgen die in het tijds beeld passen ondanks 1 maatje groter heb ik geen problemen mee :P
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

wax_

Master

  • Berichten: 966
  • Geregistreerd: do 26 feb 2009, 20:12
  • Woonplaats: 't zuiden

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtwo 09 jan 2013, 13:43

natuurlijk kun je dan nog wel liefhebber zijn, maar de meeste "oldtimer" diesels bijv worden gebruikt voor dagelijks verkeer om de wegenbelasting te vermijden/ontduiken. Daar is de vrijstelling MRB nooit voor bedoeld: die is bedoeld als subsidie voor het behoud van cultureel erfgoed in de vorm van voertuigen en niet voor goedkoop rijden. Wil je goedkoop rijden, neem dan een ford fiesta of een van die vele nieuwe kleine auto's: verbruikt minder, goedkoper onderhoud, kost nieuw nagenoeg hetzelfde als een beetje 190...
BMW E23 728i | BMW E24 635CSi |BMW E31 850i | BMW E32 750iL

haagie2

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtwo 09 jan 2013, 15:07

:crybaby: :crybaby: :crybaby: :crybaby: :crybaby: :crybaby: :crybaby: :crybaby:
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtwo 09 jan 2013, 15:08

Echte oldtimer liefhebbers zijn degene die dit soort auto's kopen rijden en er een aardige duit instoppen om dit soort voertuigen in nieuw of bijna nieuwstaat te brengen en te houden!
En er alleen in rijden bij mooi weer en naar meetings en er niet mee gaan winkelen of boodschappen doen en voor het dagelijks gebruik er een auto of auto's naast hebben ,daar is iid de oldtimer regeling voor bedoeld dus ombouw met modernere motoren behoren daar ook niet toe!
ook was dit niet bedoelt voor degenen die op een nog goedkopere wijze auto dachten te rijden (zie ook het verzekerings probleem),is auto rijden je teduur voor je knip ga je gewoon fietsen of met openbaar vervoer :idea:

Dat dit feestje een keer zou aflopen was te verwachten het heeft nog lang geduurd voordat ze wakker werden


Hoe jammer ook als ze de regeling zouden schrappen ,vind het niet erg dat er nu een onderschijt gemaakt gaat worden tussen oldtimer liefhebbers en MRB vrije rijders :clap:
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT

haagie2

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtwo 09 jan 2013, 17:22

jaja echt weer woorden van 1 van de zeik b*k net als W
zit je wel hoog niet :!: modernere motor in oldtimer heb er steeds over

ook was het niet zo betalen gaan we he ten allertijden
en nu veel lui diesel rijden of op gas voor zo gebruik dagelijk dus, ja doet nederlands zich zelf aan moeten ze maar wat in het verhaal staat ook maar de wegenbelasting anders doen kwartje van kok kenne we die nog nou die is er nog steeds


denk dat jullie die elke x lopen te uit :crybaby: :crybaby: :crybaby: op het forum dat ze moeten betalen het grooste probleem hebben ermee
Offline

ebuy

Pro

  • Berichten: 210
  • Geregistreerd: do 22 sep 2011, 21:24
  • Woonplaats: Klazienaveen.

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtwo 09 jan 2013, 17:44

Ik heb er geen probleem mee als ik moet betalen en ook niet als het een 25 dagenkaart wordt. Mijn E28 weegt niet veel en ik haal nog geen 2000 km per jaar . Ik heb hem voor de fun. Het zou leuk zijn als iedereen tegengas zou geven zodat ook de liefhebber die geen groot budget ( inkomen ) heeft z'n hobby kan behouden maar goed......

Kom maar op met die mrb , eens kijken hoelang het gaat duren voodat de dumpmarkt begint.... Worden de onderdelen goedkoop. :mrgreen:
Zolang het rammelt heb je het nog , als het rammelen stopt ben je iets kwijt......
Offline

wax_

Master

  • Berichten: 966
  • Geregistreerd: do 26 feb 2009, 20:12
  • Woonplaats: 't zuiden

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtwo 09 jan 2013, 18:02

Haagie2: ik snap helemaal niets van je verhaal?
Gebruik eens punt of komma, dat helpt misschien ?
BMW E23 728i | BMW E24 635CSi |BMW E31 850i | BMW E32 750iL
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtwo 09 jan 2013, 19:21

haagie2 schreef:
denk dat jullie die elke x lopen te uit :crybaby: :crybaby: :crybaby: op het forum dat ze moeten betalen het grooste probleem hebben ermee


degene die lopen tehuilen zijn degene die een brief aan weekers gaan lopen tikken ,Maar als jij alleen maar leest wat je wilt lezen !zie in mijn teksten dat ik er totaal geen probleem me heb om tegaan betalen!!als ik hier wel een probleem mee zou hebben zou ik dit niet schrijven en alles tekenen wat ik dus niet doe omdat ik er niet achter sta ;)

en voor degene die het nog niet snappen :het is niet alleen het millieu ,of inkomsten derving bij de belasting het is ook de verzekering die oldtimers verzekeren voor lage bedragen onder oldtimer voorwaarden terwijl er elke dag mee word gereden !

dit wat nu speelt had ik al twee jaar geleden voorzien en er een E34 uitgegooit want ik rijd liever en betaal dan liever voor een E23 dan voor de E34 :P
Laatst bijgewerkt door MartinE34 op wo 09 jan 2013, 19:31, in totaal 1 keer bewerkt.
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

Daytonawim

Die hard

  • Berichten: 327
  • Geregistreerd: zo 08 jan 2012, 11:40

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtwo 09 jan 2013, 19:30

Toevallig afgelopen week een TD gerepareerd , die had een defecte motor.

Naast het feit dat het hier een hele mooie en nette TD betreft, is er een splinternieuwe bmw fabrieks motor in gemonteerd, dat kost wel een paar centen maar dan heb je ook wat.

De eigenaar rijd er ook geen tig duizend km per jaar mee.


Mooi voorbeeld van een oldtimer liefhebber die een diesel heeft.


Zelf heb ik een voor Nederland unieke auto ( 1 exemplaar in NL en slechts 3 in Duitsland) weggedaan omdat deze niet MRB vrij zou gaan worden, stomweg omdat ik de maandelijks terug kerende lasten niet op zou kunnen brengen, noch de ruimte heb om een dergelijke auto permanent te kunnen stallen.

Als ik voor de Beemer moet gaan dokken is het helaas niet anders, maar hoop toch op een meevaller.
Laatst bijgewerkt door Daytonawim op wo 09 jan 2013, 19:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtwo 09 jan 2013, 19:33

Das pas een echte oldtimer cq BMW liefhebber alleen weer jammer dat het een diesel betreft :P
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

Daniel

Master

  • Berichten: 883
  • Geregistreerd: di 27 jul 2010, 17:30

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtwo 09 jan 2013, 19:51

Zo kansloos allemaal :lol:
///M57

E23 verkocht
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

Berichtwo 09 jan 2013, 20:46

Tsja, wanneer ben je een "echte" liefhebber? Ik wil best wel wat aan belasting gaan betalen, dat maakt mij niet verschrikkelijk veel uit. Maar of ik daarmee nu direct een echte liefhebber ben? Zou kunnen. Maar het zou ook zomaar kunnen dat ik niet wakker lig van 50 euro meer of minder in de maand. Het is een hobby en dat kost geld. Alleen kan de
Volgende

Keer terug naar Ander belangrijk nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron