Pagina 2 van 3

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2013, 21:10
door undifined1
Maar het is nog maar de vraag of dit uberhaupt veel geld opbrengt, mensen die er maar weinig mee rijden, schorsen de auto toch 9 maanden per jaar, en mensen die wel dagelijks rijden gaan grotendeels een klein rotautootje rijden die minder verbruikt, waardoor er geen cent meer naar de staat gaat, maar wel heel veel mensen er minder van worden.

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2013, 21:33
door MartinE34
@waardoor er geen cent meer naar de staat gaat

Als je dit denkt sla je de plank ook mis


die zuinige en zg schone auto's die nu MRB vrij zijn gaan straks ook gewoon weer belast worden zelfs de electriche auto's op den duur worden ook belast ,je denk toch zeker niet dat de staat geen geld uit rijdend nederland gaat melken die auto is en blijft een koe

en verheug je niet op betere tijden elk kabinet wat er zit gezeten heeft of gaat zitten kan niet met geld omgaan daarom hebben we een begrotings tekort :mrgreen:

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2013, 22:59
door BM_Whale
Belasting op brandstof en auto's is eigenlijk een simpel verhaaltje.

Als alle auto's samen minder brandstof gaan gebruiken, dan moet de belasting op brandstof omhoog tot de kist met geld weer net zo vol wordt als eerder.


Wat betreft de MRB regeling, ik heb toch wel het idee dat het afschaffen van de "belasting vrijstelling" totaal niet is doorgerekend voordat deze in het regeerakkoord kwam (ok het aantal oldtimers is geteld, en de theoretische opbrengst is vastgesteld). Inmiddels is duidelijk dat een hele branche de nek wordt omgedraaid bij het afschaffen van de vrijstelling.

Kunst wordt dus: Hoe ga je de bestaande regeling aanpassen zodat er geen zichtbaar misbruik meer ontstaat, en wordt er wat geld naar Den Haag gebracht.

Vind de Duitse regeling wel wat hebben: Beetje MRB betalen, APK uitbreiden zodat zichtbaar misbruik verdwijnt.

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2013, 23:19
door Daytonawim
Kijk eens naar de wegenbelasting van een ax op benzine en een op diesel, kijk naar het verschil in % en kijk nu eens naar een model dat rond de 1200 kg weegt en kijk ook hier naar het verschil in %.

De MRB zal mee stijgen als de inkomsten dalen, omdat anders de prijsverschillen van brandstof met Duitsland of Belgi

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2013, 08:14
door zerotolerance
Daytonawim schreef:In Duitsland gaat er in de oldtimer branche meer dan een MILJARD euro om !!!


Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee wilt zeggen.

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2013, 09:15
door Daytonawim
De oldtimer branche is een sector die zorgt voor werkgelegenheid en zo dus ook voor verschilllende belasting inkomsten, dus ook daar vallen klappen, deze gemiste inkomsten zullen ze ook weer ergens moeten gaan ophalen.

Ook in Nederland zal er een fors marktaandeel zijn qua omzet en werkgelegenheid.

Inmiddels al wat mensen gesproken in deze sector, er zijn al diverse klanten die vooral grote restauratieprojecten hebben gestopt in afwachting wat. Nu gaat bekeuren, dat heeft dus direct impact op de lopende bedrijfsvoering van een bedrijf.

Helaas zijn onze politici en zo erg van de cijfertjes , Zola's weer eens duidelijk bleek in het interview met Weekers.

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2013, 09:41
door zerotolerance
Ik zie het verband tussen de 1 miljard euro in Duitsland en de oldtimer branche un Nederland alleen even niet. In Duitsland wonen 83 miljoen mensen, dat is heel wat anders dan de 16,nogwat miljoen die we hier in Nederland hebben. Bovendien hebben de Duitsers een hele andere oldtimer regeling. Ik vind zo'n vergelijking een beetje appels en peren vergelijken.

Maar dat de oldtimerbranche klappen oploopt is nu wel duidelijk. Een groot deel ligt nu al op zijn gat en de wijziging is nog niet eens doorgevoerd.

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2013, 11:14
door Daytonawim
Het verband is dat ik alleen wilde laten zien dat er in de oldtimer branche een meer dan aanzienlijke hoeveelheid geld omgaat, veel mensen realiseren zicht dat namelijk niet.

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2013, 12:22
door MartinE34
ook denhaag nog niet :twisted:

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2013, 12:26
door RobertF
Er gaat heel wat geld in de oldtimerbranche om. Ik heb er ooit een stukje overgeschreven
viewtopic.php?f=33&t=2524&p=29229#p29229

De grote misrekening die ze gemaakt hebben met de 156 milj is dat men het aantal auto's heeft gerekend maar men had van het aantal bezitters moeten uitgaan. Het blijkt dat een oldtimer bezitter gemiddeld 3 auto's heeft (zelfs Graag heeft er meer ;) ) en die zullen een deel schorsen.

De bestaande regeling is een goede regeling waarbij geleidelijk naar 30 jaar gegaan wordt en een belasting voor diesel en lpg. Ik begrijp dan ook niet dat de FEHAC niet achhter deze regeling is blijven staan. Elke andere nieuwe regeling zal een negatief effect hebben op de oldtimerbranche

Het argument van milieu is de grootste onzin. We zien jaarlijkse statistieken over de temperatuurtoename met als gevolg opwarming van de aarde Er is echter nog nooit een samenhang tussen CO2 en de temperatuur aangetoond Ik heb nog nooit een statistiek gezien met de CO2 toename. De opwarming komt ook niet van de CO2 maar door de hevige vulkaanuitbarstingen op de zon. De intensiteit is gewoon groter en daardoor ook het gat boven de Noordpool.
Het CO2 verhaal is door Al Gore de wereld in geholpen om de industrie weer op gang te helpen en bepaalde mensen veel geld te laten verdienen Hijzelf is directielid van een firma die handelt met CO2 contracten waar ontzettend veel geld in om gaat. De uitvinder van het Co2 verhaal miljonair Michael Strong voormalig UN secretaris voor milieu, zit nu in China en adviseert de Chinese regering met hun CO2 contracten want die doen niets aan reductie maar compenseren het. Natuurlijk de grootste waanzin en de grootste volksverlakkerij. Wij mogen de stad niet meer in en de Chinezen vervuilen de hele boel, waanzin!!!

Intussen moeten we allemaal in een energie zuinige auto en de fabrikanten lachen zich kapot. De auto's verbruiken door hun hogere gewicht net zoveel als de oudtjes. De fabrikanten zijn best in staat een auto nog zuiniger te maken maar dat doen ze stapsgewijs anders wordt er niks meer verdiend.
Jaren geleden hadden we de zure regen en dat kwam door de auto.s Toen moesten we allemaal een katalysator auto hebben anders zouden de bossen sterven en de Veluwe zou een woestijn worden. Er staan nog overal bomen.
Ben benieuwd wat het nieuwe angstaanjagende verhaal wordt om de industrie te stimuleren

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2013, 15:20
door Daytonawim
Das een heel mooi stukje, allen zie ik daar bedragen van 5 miljard, das idd een stuk meer dan ik een een stukje gelezen hebt, afgespiegeld is dan 1miljard in Nederland makkelijk te realiseren m.i.

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2013, 19:36
door RobertF
Ga naar de uitgebreide enquete van de FEHAC, daar gaat men ook in op andere kosten verbonden aan oldtimers
www.fehac.nl

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: vr 11 jan 2013, 00:24
door ErikAnton
MARTINE34 schreef:@waardoor er geen cent meer naar de staat gaat

Als je dit denkt sla je de plank ook mis


die zuinige en zg schone auto's die nu MRB vrij zijn gaan straks ook gewoon weer belast worden zelfs de electriche auto's op den duur worden ook belast ,je denk toch zeker niet dat de staat geen geld uit rijdend nederland gaat melken die auto is en blijft een koe

en verheug je niet op betere tijden elk kabinet wat er zit gezeten heeft of gaat zitten kan niet met geld omgaan daarom hebben we een begrotings tekort :mrgreen:


In alles wat ik van jouw lees, is dat jij naar je eigen situatie kijkt en zeker als je hier zegt dat iemand de plank finaal misslaat, je zou een
goede zijn voor in de kamer want die snappen er ook geen bal van!

Er gaat geen cent meer naar de staat maar zelfs minder en dat merken ze nu al. Maar het probleem is niet dat het meer geld moet gaan
opleveren maar ze willen gewoon van die oude meuk af net als in de eu. Dat het geld gaat kosten nemen ze voor lief.

Er zijn dus heel veel verschillende situaties,
personen die 1 auto hebben, belastingvrij en betalen gewoon de volle verzekering voor onbeperkt gebruik. Deze groep behoort dus tot het probleem.
schaffen ze de regeling af, gaan zij belasting betalen en rijden zij de auto op, minder investeren in onderhoud en rijden ooit met een hok wat zuinig is. Deze groep is nagenoeg geen geld kwijt en lacht iedereen uit.
Dan is er een groep hetzelfde als hierboven maar dan met een beauty, deze betalen de wegenbelasting en doen wellicht als ze er een auto bij hebben die weg.
eeerlijk gezegd de belasting voor een auto tot 1600 kg is redelijk te behappen en je kan er dan ook bijv 3 maanden mee rijden, met mooi weer dus.

Hier verdienen ze dus ook geen fluit aan.


vervolg volgende post

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: vr 11 jan 2013, 00:39
door ErikAnton
Dan hebben we de groep met meerdere oldtimers, gewoon omdat het een hobby is, lekker sleutelen is het motto, elke maand onderdelen bestellen,
elke 2 maanden wel een apk voor de boeg, jawel dit heb ik , ik geniet ervan, in mijn geval 3 diesels, 2 benzine, 1 lpg. Dus ik denk dat ik een goeie
ben voor de branche, veel tanken, veeel ondeerdelen, veel apk kosten, veel verzekeringsgeld. Maar de regering zal wel denken, geeft die het niet uit aan auto;s dan wel aan wat anders....
schaffen ze het af, tja wat dan. schorsen en met 1 blijven rijden met minimaal onderhoud en wachten tot die de geest geeft, vervolgens de volgende enz. Dan zijn mijn kosten veel lager als nu, ik wordt er dus rijk van en geef mijn geld zeer waarschijnlijk uit in warme landen en ga misschien wel zelfs iets minder werken.
Mijn zware chevy diesels , kosten dan 700 euro belasting per kwartaal, tja wellicht 1 a 2 maanden voor de vakantie of met de dagenkaart.

Gaat dit de overheid geld opleveeren??? ik weet wel zeker van niet, alleen mij wel, wat ik er nu in heb zitten in mijn hobby gaat door drieen denk ik, snel vergeten en verder leven.

er zijn nog meer groepen mensen, maar hier stop ik, de rest kunnen jullie zelf ook wel bedenken.....

oja, het verhaal over een toeslag voor diesels en lpg, wat een onzin, lpg trap je eruit( leekker voor het milieu.... ) en een diesel flikker je er uit, en lepel je een benzine blok erin, klaar is Cees( die kan dat trouwens ook...)

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: vr 11 jan 2013, 00:49
door ErikAnton
Over dat CO2 verhaal, dat is bijna of is al ten einde, want er is een overschot aan rechten, zijn geen fluit waard, omdat de meeste
bedrijven er veel in geinvesteerd hebben omdat het geld oplevert.

Als er iemand een brief wil schrijven is dat beter dan niets doen, iedereen doet zoals diee er denkt goed aan te doen, zelf koop ik dit jaar geen
onderdelen meer, rij harder dan normaal(helaas ben ik nu al minder zorgzaam op mijn bezit), en als er een staking komt ga ik er zeker heen met een snelheid van 55km/hr op de snelweg, 45 op een 80weg. en ga uiteraard sparen sparen sparen, wellicht komt er dan wel is iets op vrachtwagen kenteken. Maar pas als alles opgereden is uiteraard:)

Ben in elk geval zeer benieuwd waar ze komende maanden toe gaan beslissen.

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: vr 11 jan 2013, 07:01
door Daytonawim
Dat heb je mooi geschreven :clap:

De brief gaat zometeen op de post.

Een ieder alvast bedankt voor zijn of haat aanmelding, uiteraard ook iedereen bedankt voor zijn of haar input in dit topic.

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: za 12 jan 2013, 22:49
door Daniel
ErikAnton schreef:Als je dit denkt sla je de plank ook mis
In alles wat ik van jouw lees, is dat jij naar je eigen situatie kijkt en zeker als je hier zegt dat iemand de plank finaal misslaat, je zou een
goede zijn voor in de kamer want die snappen er ook geen bal van!


Dit is toch een openbaar forum waar iedereen op elk Topic/regel zijn eigen mening(situatie) mag weergeven :mrgreen: (elke keer weer) :D

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2013, 01:48
door ErikAnton
Klopt als en bus Daniel, een forum is dan ook een interactie tussen verschillende mensen, ben het nl totaal niet eens
met hem. Den Haag denkt hetzelfde en afijn de rest had ik al geschreven.....
en ja het zit mij diep en vele hobbyisten met mij en niet die met een enkel belastingvrij wagentje!

Fehac enquete ook ingevuld, en nu ga ik sparen en afwachten!

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2013, 12:00
door MartinE34
je hoeft het ook niet eens te zijn met wat andere schrijven of wat hun meningen zijn :P

ben alleen niet het type wat mee gaatlopen omdat de rest ook die richting op wil omdat een groot deel daar zelf dan weer meer belang bij heeft ;)

en verder mag iedereen voor zich uitmaken of hij tekent ja of nee ,ik iig niet !!

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2013, 12:36
door Kenny
Ik zit met verbazing de uiteenlopende reacties (en hier en daar zelfs verwijten) in dit topic te lezen. Nooit geweten dat wij e23 liefhebbers, en daarmee oldtimer rijders, zo slecht op een lijn zaten voor wat betreft de MRB vrijstelling, of eigenlijk zelfs politieke zaken in het algemeen.

Opeens geven we de hete steen, die we plotseling vieze diesels, afgetrapte bakken, of dagelijks gebruikers noemen, maar al te graag door. Zijn we misschien vergeten dat we onze oldtimer, net als Dhr Lenoir, gewoon bezitten en rijden omdat we het ongeacht het type of de brandstof een prachtige auto vinden. Zijn we daarnaast misschien ook vergeten dat deze auto's ons aan tijd, brandstof en onderhoud, ook al als we geen belasting betalen, klauwen met geld kosten?

De geitenwollen afgestudeerde forens die zijn Amazone, 200D, 190D, Saab90, of e23, e24 of e28 een halve ton per jaar gebruikt omdat hij toevallig MRB vrij is zal niet alleen ons liefhebbersniveau nooit bereiken, maar zal deze auto ook geen miljoen kunnen laten draaien. Gewoonweg omdat hij de tijd, kennis en passie niet heeft om zijn wagen te onderhouden en daarmee lost het probleem zich uiteindelijk vanzelf weer op.

Verder vind ik het opvallend dat dit topic hier en daar behoorlijk uit zijn verband wordt getrokken om persoonlijke politieke voorkeuren te manifesteren of te wreken.

Nederland is nou eenmaal behoorlijk politiek verdeeld en de socialisten hebben, helaas voor ons oldtimer liefhebbers, met de laatste verkiezingen flink aan terrein gewonnen. Daarom is het juist nu zo belangrijk dat er nog groepen mensen zijn die wel hun (rechtse) stem durven te laten horen om zich in deze jammerlijke afslag richting het communisme niet alle vrijheden te laten afpakken.

Juist daarom beste mede-forumleden, kom op, een beetje meer saamhorigheid en voor Arjan Lenoir/Wim Versteeg: Goed initiatief, goede veelomvattende brief en ik hoop dat hij de juiste weg vindt!!!

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2013, 13:28
door RobertF
Kenny schreef
Gewoonweg omdat hij de tijd, kennis en passie niet heeft om zijn wagen te onderhouden en daarmee lost het probleem zich uiteindelijk vanzelf weer op.


daarom was de per 1-1-2012 ingevoerde regeling een goede regeling die niet de kans heeft gekregen zich te bewijzen.
Hoewel????, 37,9% minder import van diesels in de eerste 5 maanden in 2012 is het bewijs.
Over de eerste 5 maanden van 2012 is de ge

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2013, 13:53
door Kenny
Daar ben ik ook het helemaal mee eens RobertF!

De 2012 regeling is zeerzeker een regeling die binnen 5 jaar (= 30 - 25) de potentie heeft om het kaf van het koren te scheiden voor wat betreft echte liefhebbers en goedkope rijders, ongeacht de intensiviteit van het gebruik.

Hoewel ik benzine/LPG rijdt heb ik persoonlijk niet zo'n afkeer van die gewraakte diesels. Niet alleen omdat ik het geitenwollen-groen-geneuzel vind aangezien we 25 jaar geleden ook niet met zijn allen stoflongen kregen in de Randstad, maar ook omdat ik er voor mijn werk per dag een kleine 100 - 150 TON zware stookolie doorheen jaag en nog steeds gewoon rechtop sta ;)

Wat mij betreft gewoon die 2012 regeling voortzetten en tot zijn recht laten komen, iedereen blij, vooral WIJ !!!

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2013, 16:00
door RobertF
Kenny schreef
omdat ik er voor mijn werk per dag een kleine 100 - 150 TON zware stookolie doorheen jaag


rij je op een diesel locomotief :D

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2013, 17:57
door Kenny
Diesellock's??? Haha, nee hoor die zetten we hier gewoon in een van de zes ruimen als het moet ;)

Image
Image

Hier beneden staan 8 zespitters te stampen om 47 MegaWatt en 700ton trekkracht op te hoesten :D

Re: Brief aan staatssecretaris Weekers t.a.v. oldtimers

BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2013, 19:11
door MartinE34
@8 zespitters te stampen om 47 MegaWatt en 700ton trekkracht op te hoesten

Toch wel euro 5 motoren :mrgreen: