Het is nu ma 29 apr 2024, 17:46


Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

Al het nieuws wat te maken heeft met het rijden van een oude BMW (regels, belastingen etc)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4163
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

Berichtdi 21 mei 2013, 21:43

Gezien mijn juridische achtergrond en oldtimerliefde volg ik de belasting ontwikkelingen nauwlettend. Nu al zie ik diverse hiaten qua uitvoerbaarheid.

Eerste is de keuzevrijheid om het hele jaar door te mogen rijden met de e23, of deze 3 maanden niet te gebruiken.
Senario;
Ik heb 2 BMW's e23 en een stallingsmogelijkheid. Met de ene rij ik op kwartaaltarief van maart tot november, gaat dan de stalling in. De andere komt eruit en die rij ik vam december tot februari. Na deze periode schors ik deze weer (3 maanden belasting = ongeveer 220,-) en komt nummer 1 weer in de plaats. Totale kosten 340,- per jaar, en ik rijdt het hele jaar door.
Echter datzelfde grapje kan ik ook met 1 auto doen ! Op 30 november besluit ik om toch het hele jaar te rijden en krijg ik dus een kwartaalaanslag voor dec/jan/feb. Na deze periode wil ik toch weer gebruik maken van de kwartaalregeling en betaal ik 120,-. Ook in deze casus betaal ik dus 340,- en heb ik geen stalling nodig voor de auto.
Tevens zijn er uitzonderingen voor auto's die in de wintermaanden gekeurd moeten worden, deze mogen wel op de weg. Nou is mijn APK station toevallig in mijn "oude" stad die 120 km hier vandaan is, deze man is nog een vriend van de familie.......

Het controleren en reguleren van deze zaken zullen vele miljoenen gaan kosten ! Van elke oldtimer moet bijgehouden worden wat voor regeling er gekozen is. En dan ook nog de uitzondering voor voertuigen die een jaar na ingebruikname al LPG hadden ?

Dit gaat menig ambtenaar nog hoofdbrekens geven.
Freude am Fahren
Offline

Daytonawim

Die hard

  • Berichten: 327
  • Geregistreerd: zo 08 jan 2012, 11:40

Re: Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

Berichtdi 21 mei 2013, 23:08

Mm, er was ook nog iets met een kalenderjaar.

Ik wacht even rustig af wat het nu gaat worden, want die 120 euro is het maximale tarief, daar zal dus ook een schijf systeem bij horen.

Zelf denk ik dat de oplossing voor de winter stop zit in de "zogenaamde" verkoop van de auto aan je vrouw( die gewoon mrb gaat betalen) en je koopt em terug na de winterstop, om weer in het kwart tarief te komen.
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

Berichtdi 21 mei 2013, 23:55

zouden ze nu weer zo stom zijn ,een regel bedacht te hebben waar weer lekker misbruik van gemaakt gaat worden :roll: :evil:
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

RoVer8772

Professional

  • Berichten: 2059
  • Geregistreerd: do 19 feb 2009, 19:47
  • Woonplaats: Helmond

Re: Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

Berichtwo 22 mei 2013, 06:22

dat kwartaaltarief, moet je dus over 9 maanden betalen ? en over die andere 3 maanden moet men dan schorsinggeld betalen ?
Je nieren zitten dichter bij je hart, dan je ster....


'83 732i e23
'94 320ia e36 coup
Offline

undifined1

Master

  • Berichten: 870
  • Geregistreerd: vr 06 mei 2011, 10:26

Re: Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

Berichtwo 22 mei 2013, 08:24

Als jij in januari besluit om voor de kwartregeling te gaan, kun je niet eerder dan januari van het jaar daarop weer in de normale MRB gaan met die auto volgens mij.
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

Berichtwo 22 mei 2013, 09:08

Ik denk dat Weekers er niks op tegen heeft als je de wintermaanden 250 euro betaalt om te rijden.
Lijkt me niet dat ze dat kunnen verbieden, want hoe ga je om met mensen die geen stalling hebben?
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

Berichtwo 22 mei 2013, 10:16

Denk dat ze daar ook wel wat op verzinnen, het grapje met steeds wisselen tussen gereduceerd tarief en volle belasting hebben de heren in DH denk ik ook wel meegenomen in hun idee
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

dannysedanE28

Die hard

  • Berichten: 494
  • Geregistreerd: do 12 aug 2010, 01:44

Re: Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

Berichtwo 22 mei 2013, 10:37

Hoi allemaal.
Mijn E28 rijdt vanaf 1988 al op lpg(aantoonbaar) en ik ben dus vanaf jan 2014 dik de klos: ga
Offline

Daytonawim

Die hard

  • Berichten: 327
  • Geregistreerd: zo 08 jan 2012, 11:40

Re: Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

Berichtwo 22 mei 2013, 18:53

Je mg nu ook tijdens je schorsing gewoon nar de apk, wil je echt geen gezeur vn te voren melden, anders mocht je een boete krijgen gewoon apk kopie opsturen en klaar.

Verkoop van je auto kunnen ze simpelweg niet verbieden, noch dat als je een auto in de loop van het jaar koopt, je verplicht bent om de 1/4 tarief of het volle tarief te moeten gaan betalen.

Wat wel leuk is dat al deze varianten even nagelopen gaan worden door de belangen vereningingen want da's wel een leuk punt voor de 1e kamer die de wetgeving gaat toetsen.
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

Berichtwo 22 mei 2013, 19:28

Er is toch ook nergens gezegd dat je de auto moet schorsen tijdens november / december / januari? Volgens mij kunnen ze je gewoon in de gaten houden dmv de camera's op de snelweg, politie scant nummerborden etc.
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

Berichtdo 23 mei 2013, 16:11

86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23605
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

Berichtzo 16 jun 2013, 20:42

www.vrijstellingoldtimer.nl via mail wrote:

Beste,

Eindelijk, het is zover, onze eerste nieuwsbrief is een feit. We hebben de afgelopen weken zeker niet stilgezeten, want er moest veel en ingewikkeld werk gedaan worden. In Den Haag staat men immers niet met open armen klaar staat om onze bezwaren aan te horen. Er is toch
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

Keer terug naar Ander belangrijk nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 79 gasten

cron