Hallo Matthijs,
Welkom hier bij de club ( je bedoelt een e23

)
Uiteraard moet je letten op de normale zaken wanneer je een 'oldtimer' koopt. Roest e.d. Gewoon je gezonde boeren verstand gebruiken.
Het is nogal een verschil welke uitvoering e23 je koopt en/of het een automaat betreft. Een BMW e23 vergt ook gewoon meer onderhoud dan een 'normale' 2e hands. Een 'goeie' e23 heb je al vanaf 3-5000 euros. Ik weet niet wat je budget is.....
Om je een beetje op weg te helpen; check of de aanwezige electronica goed werkt. Reparatie aan schuifdak, elec ramen e.d. is vaak lastig en als je het LAAT doen, vrij kostbaar.
Motorisch zijn de e23 gewoon beresterk. Let wel op of ie niet pluimt (blauwe rook). Kijk na een stukje gereden te hebben of er geen sludge ( mayonaise) onder de oliedop zit. Mocht dit het geval zijn, dan heb je een
koppakking probleem...
Wanneer het een automaat betreft, laat de e23 lopen, zet je voet op de rem en schakel van Neutraal naar Drive. De automaat moet gelijk oppakken zonder te slippen en koets moet 'omhoog' komen. Nog een keer proberen maar dan in zijn Reverse.
Laat de auto ook stationair lopen. Motor moet regelmatig lopen zonder haperingen en de temperatuur meter moet in het midden blijven. ( mag iets stijgen).
Ik hoop dat je hier wat aan werkt. Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze maar