Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
Plaats een reactie

gebroken tuimelaar

ma 14 dec 2015, 19:56

hoe ga ik best te werk om de bus te demonteren waar de tuimelaars opzitten.
hoe word de bus er het beste uit geschoven ?????

Afbeelding

Re: gebroken tuimelaar

ma 14 dec 2015, 20:07

De tuimelaarassen zitten geborgd door uitsparingen in de as waar de kopbouten doorlopen. Je moet dus de kop demonteren om de tuimlaars te vernieuwen. Als de tuimelaar breekt is meestal ook de nokkenas ingelopen op cylinder een of twee.

Re: gebroken tuimelaar

ma 14 dec 2015, 20:21

dat was mijn eerste idee ook
maar bij openen kleppendeksel zie ik nergens dat de nok is ingelopen ??
weet dat de kopbouten eruit moeten
maar kan dan de bus en makkelijk uit geschoven of heb ik daar extra gereedschap voor nodig ??

Re: gebroken tuimelaar

ma 14 dec 2015, 22:46

De tuimelaarassen bestaan uit twee delen, dus vier assen in totaal. Mijn ervaring is dat ze er niet zomaar uitgaan. Vooral niet zolang er nog

Re: gebroken tuimelaar

ma 14 dec 2015, 23:33

thanks V-MAX
hier kan ik wat mee.. ;)

Re: gebroken tuimelaar

di 15 dec 2015, 22:13

Kijk ook even of je klep niet krom is, ik weet niet of bij BMW de zuigers de klep raken
Dit lijkt meer op metaalmoeheid dan op een smeerprobleem, maar ik zeg het nog maar eens Bij elke keer kleppen stellen ook de oliegallerij reinigen, je ziet vaker dat de 1ste of de 6 de cilinder betroffen is omdat aan het einde van de buis geen olie meer komt.

Re: gebroken tuimelaar

wo 16 dec 2015, 13:03

Demonteer de kop, maak de schroeven van alle tuimelaars los zodat ze maximale speling hebben. Schuif de tuimelaars iets op en verwijder alle borgclips (hoeft alleen de zijde van de gebroken tuimelaar)
Zet de nokkenas in een dusdanige positie dat de opening aan de je de tuimelaarsassen vanaf de voorzijde naar achteren kan tikken. Verwijder de afdekplaat aan de achterzijde.
Ik leg de kop altijd eerst in de oven (ik heb een grote poedercoatoven) zodat ie een beetje warm is. Je kan hem ook een dagje in de zon leggen (wordt wat moeilijk in deze tijd van het jaar :D )
Vervolgens tik je met een holle buis die exact de afmeting van de tuimelaarsassen is, de tuimelaarassen naar achteren, rustig tikken, gaat mm voor mm. Tik niet op het midden van de assen want dan sla je de assen kapot !

Tik net zo lang totdat de eerste tuimelaar vrij komt en je deze kan verwijderen, vervolgens plaats je een nieuwe en zet je de ringen en veer weer op de juiste plek. Vanaf de achterzijde tik je de assen weer terug, en bouw je de kop weer geheel op.

Succes

Re: gebroken tuimelaar

wo 16 dec 2015, 15:19

oke Cees. bedankt voor de reactie
dan gaat de kop eraf.
wou het met zo weinig mogelijk arbeid proberen.
omdat ik de wagen snel trg wou inschrijven (dit jaar nog) :mrgreen:
maar dan ga ik alles los maken en vernieuwen.
is trouwens het blok van mijn AC Schnitzer. ;)

Re: gebroken tuimelaar

wo 16 dec 2015, 18:58

De E34? Dan hoeft de kop er niet af!
Die kun je via de voorzijde eruit halen

Re: gebroken tuimelaar

wo 16 dec 2015, 19:12

@ Graad, hoe wil je de tuimelaar as verwijderen zonder de kopbouten te verwijderen?

Re: gebroken tuimelaar

wo 16 dec 2015, 20:31

Ik heb 3x een tuimelaar kapot gehad bij mijn E34 520i uit 88
En volgens mij kleppendeksel eraf,blok voor iets omhoog anders kwam de nokkenas tegen de radiateur aan.
1e x was tuimelaar nr5
2e en 3e x 2 en 4

Kan t mis hebben,maar de kop is er niet vanaf geweest volgens mij,want de kosten waren nihil en na een dagje had ik m weer.

Re: gebroken tuimelaar

wo 16 dec 2015, 21:36

Mocht je nog een tuimelaar zoeken ik heb nog ergens wel losse liggen..

Re: gebroken tuimelaar

wo 16 dec 2015, 21:48

graad schreef:De E34? Dan hoeft de kop er niet af!
Die kun je via de voorzijde eruit halen


ligt aan welk blok denk ik Graad

een gewone benziene E34 kan met M20 M30 of M50 blok uitgevoerd zijn

Een 520 een M20 of M50 blok

Re: gebroken tuimelaar

wo 16 dec 2015, 23:55

m30 blok heeft insparingen in de tuimelaarassen op de plek waar de kopbouten zitten, kunnen er idd niet uit zonder de kopbouten te verwijderen. En al zou je alleen de kopbouten van een kant verwijderen, hoe kan je de tuimelaarassen dan naar voren tikken zonder aan de achterzijde te komen ?

Jaap heeft gelijk, kan niet Graad 8-)

Re: gebroken tuimelaar

do 17 dec 2015, 07:50

Weer wat geleerd dus. Ik ga t toch vragen hoe de monteur t heeft gedaan dan,is al 10 talle jaren geleden,maar weet wel dat t blok voor iets omhoog moest anders kon de nokkenas via de voorzijde er niet uit ivm dat de radiateur due dan in de weg zat.

Re: gebroken tuimelaar

do 17 dec 2015, 09:57

Cees heeft het goed.
dat was ook mijn optie
aan 1 kant de kopbouten verweideren.
maar had min 8 cm plaats nodig om de as eruit te schuiven.
en die plaats is er niet . je kan er amper tss.
dus blok moet eraf
zit nog geen 3 cm plaats achter het blok.... daar geraak je met geen gereedschap
Afbeelding

Re: gebroken tuimelaar

do 17 dec 2015, 21:36

Hoeveel heeft de motor gedraaid? Als de kop er toch af moet(en dat moet), dan zou je tegelijkertijd de klepsteelhoedjes kunnen vervangen. Kwam bij mijn M30 2.8 motor ' goed' uit toen de koppakking het begaf bij 420xxx kms. Groeten, Danny

Re: gebroken tuimelaar

do 17 dec 2015, 22:49

Het trucje van Graad kan inderdaad wel bij een M20 (520 van '88 heeft een M20) maar werkt niet bij een M30 vanwege hetgeen Cees hierboven al heeft uitgelegd.

Re: gebroken tuimelaar

vr 18 dec 2015, 11:44

danny de motor heeft nu 205000 gelopen en geen olieverbruik..
maar nu die toch open moet.. ga ik allen toch controleren

Re: gebroken tuimelaar

vr 18 dec 2015, 13:42

Ja, dik 4ton is wat anders dan 2. Die van mij pluimde toen ook nog niet, maar ben nu blij het toen gedaan te hebben. Staat nu op 678xxx en geen olie verbruik/pluimen. Groeten, Danny

Re: gebroken tuimelaar

za 08 apr 2017, 20:04

Ik heb vandaag mijn kleppen gesteld en zag ingesleten nokken en tuimelaar op 1ste cilinder. Word dus tijd om een en ander te vervangen. Is dit een goede nokkenas, of beter naar de dealer?:

http://www.ebay.de/itm/1x-FEBI-BILSTEIN ... SwvzRX0RMl

Wat denken jullie van de tuimelaar; gewoon nieuwe bij BMW halen of die speciale dikkere tuimelaars monteren? Moeten de tuimelaars beter allemaal tegelijk vervangen worden, of alleen de ingelopen?

Bedankt voor de hulp alvast.

Re: gebroken tuimelaar

zo 09 apr 2017, 00:06

Alleen de tuimelaar(s) die ingesleten zijn vervangen. Moeten nog mooi ovaal zijn, als er golfjes in zitten vervangen.
Ik heb er genoeg voor je liggen :D

Re: gebroken tuimelaar

zo 09 apr 2017, 12:24

Een vriend van mij had dit ook eens. Bleek dat die oliebuis bovenop verstopt te zijn bij een paar sproeigaatjes. Tip: controle daarop. Als je motor al aardig wat kms erop heeft zitten, kun je (de kop gaat er toch af) de klepsteelhoedjes gelijk vervangen. Kost wel extra tijd/werk, natuurlijk. Groeten, Danny

Re: gebroken tuimelaar

ma 10 apr 2017, 07:37

Bedankt voor de tips. Heb de oliebuis inderdaad direct schoongemaakt. Er lag echter nog wel veel verse olie rondom de tuimelaars van cilinder 1, dus ik vraag me af of olietekort er mee te maken heeft gehad.

@Cees; ik denk dat ik binnenkort een afspraak met je maak om eens langs te komen. Ik heb ook nog steeds een aantal spullen liggen die je wellicht kunt gebruiken (veerpoten e.d.)

Re: gebroken tuimelaar

ma 10 apr 2017, 18:42

Prima, ik hoor je :)
Plaats een reactie