Ik heb het plan opgevat om in mijn e12 520/4 (dubbelle stromberg carbs) die sinds recent om lpg loopt een e30 318i motortje met de hele brandstofinjectie te bouwen en die dan ook op lpg te laten lopen, maar dat er ook nog met acceptabel verbruik mee op benzine te rijden is.
Ik wil dit doen om mijn 2 liter m10 en de stromberg carbs te sparen voor lpg. 2 liter M10's beginnen wat schaarser te worden, en de e30 motor lijkt me beter geschikt voor lpg ivm de geharde klepzitten en de hogere compressie. Verder zijn de strombergs niet echt geschikt voor lpg (vervormen sproeiernaald als ze zonder benzine gebruikt worden) en die die van mij functioneren op dit moment nog goed.
Dan de 2 liter op de plank te leggen zodat alles als het ooit zinvol blijkt weer terug te bouwen is.
Ik verlies natuurlijk een beetje koppel en vermogen, maar ik verwacht dat met name op lpg dit verschil minimaal zal zijn. Met de enkele gasklep zou afstellen ook wat beter moeten gaan.
Maar dat allemaal terzijde, ik zie bij auto's met l-jetronic zowel dat het mengstuk voor als na de lmm (lhm??) geplaatst wordt, gevoelsmatig zou ik hem zo dicht mogelijk bij de gasklep willen hebben en zeker niet voor de luchtmassameter, omdat die dan altijd gevuld is met brandbaar mengsel. Of is er een reden die ik over het hoofd zie? Functioneerd de lmm slechter met het mengstuk erna, ivm met mogelijk hogere druk (minder vacuum) achter de lmm in dat geval?
Wat zijn de afwegingen voor het bepalen van de positie van je mengstuk met een injectiemotor? En in hoeverre is een backfireklep zinvol?
Of is er veel voor te zeggen om naar een (dampgas) injectiesysteem te gaan? en dan bij voorkeur met een megasquirt achtig systeem of liever iets wat je benzine injectortijden als input neemt? Een gasinjectie systeem inbouwen is natuurlijk wat meer werk en kost wat meer (voor venturi heb ik alleen nog een ander mengstuk nodig), maar als dat echt de moeite waard is, overweeg ik dat ook.
TL DR:
Wat is met een ljetronic systeem (op een M10 in dit geval) de beste plek voor je mengstuk?
Is een bakcfireklep de moeite waard of is het onzin?
Is een dampgasinjectie systeem het geld en het werk waard?
Ik wil dit doen om mijn 2 liter m10 en de stromberg carbs te sparen voor lpg. 2 liter M10's beginnen wat schaarser te worden, en de e30 motor lijkt me beter geschikt voor lpg ivm de geharde klepzitten en de hogere compressie. Verder zijn de strombergs niet echt geschikt voor lpg (vervormen sproeiernaald als ze zonder benzine gebruikt worden) en die die van mij functioneren op dit moment nog goed.
Dan de 2 liter op de plank te leggen zodat alles als het ooit zinvol blijkt weer terug te bouwen is.
Ik verlies natuurlijk een beetje koppel en vermogen, maar ik verwacht dat met name op lpg dit verschil minimaal zal zijn. Met de enkele gasklep zou afstellen ook wat beter moeten gaan.
Maar dat allemaal terzijde, ik zie bij auto's met l-jetronic zowel dat het mengstuk voor als na de lmm (lhm??) geplaatst wordt, gevoelsmatig zou ik hem zo dicht mogelijk bij de gasklep willen hebben en zeker niet voor de luchtmassameter, omdat die dan altijd gevuld is met brandbaar mengsel. Of is er een reden die ik over het hoofd zie? Functioneerd de lmm slechter met het mengstuk erna, ivm met mogelijk hogere druk (minder vacuum) achter de lmm in dat geval?
Wat zijn de afwegingen voor het bepalen van de positie van je mengstuk met een injectiemotor? En in hoeverre is een backfireklep zinvol?
Of is er veel voor te zeggen om naar een (dampgas) injectiesysteem te gaan? en dan bij voorkeur met een megasquirt achtig systeem of liever iets wat je benzine injectortijden als input neemt? Een gasinjectie systeem inbouwen is natuurlijk wat meer werk en kost wat meer (voor venturi heb ik alleen nog een ander mengstuk nodig), maar als dat echt de moeite waard is, overweeg ik dat ook.
TL DR:
Wat is met een ljetronic systeem (op een M10 in dit geval) de beste plek voor je mengstuk?
Is een bakcfireklep de moeite waard of is het onzin?
Is een dampgasinjectie systeem het geld en het werk waard?