Vertel hier wat je allemaal gaat doen, of hebt gedaan, met je e23, het liefste met foto's
Plaats een reactie

Waanzinnig 735i TURBO & LPG Project van Rob

di 01 feb 2011, 12:17

Op het E28 forum was dit project door Rob gepost, met zijn toestemming zet ik het hier ook even neer.

Even een intro voor dit project:

Het gaat om een e23 728A uit 1978, welke in de loop van de afgelopen 7 jaren al heel wat ombouwen heeft gezien.
tijdens de restauratie in 2002 was het de bedoeling deze e23 gewoon standaard te houden, met de orginele delen.

Helaas bleek al snel dat er toch het een en ander vervangen moest worden, waardoor de eerste donor auto's aangeschaft werden. Waardoor het uiteindelijk een mix geworden is van verschillende e23 onderdelen, met bijvoorbeeld het onderstel van een '83 735i, en de motor van een 728iA.

Vanwege een aantal lopende projecten was er in 2005 ergens een m30b34 over, die vervolgens in deze e23 geplaatst is. Helaas bleek het blokje niet geweldig, vanwege voormalig drift/race gebruik, en werd de m30 weer gewisseld voor een verser exemplaar. Na een tijd op benzine gereden te hebben werden de brandstofkosten toch aanzienlijk, waardoor er in 2007 een conventionele LPG installatie in is gekomen, het type met venturi. Deze setup heeft een aantal jaren naar tevredenheid gelopen, echter met name na de bouw van een m545i was het toch echt "behelpen" met een 735iA lpg. Hoogst waarschijnlijke oorzaak>> de LPG venturi. Deze heeft een binnendiameter van slechts 34mm, wat als gas/luchtdoorlaat normaal niet eens geschikt is voor een gemiddeld 1.6 blokje, laat staan voor een 3.4L! Uit diverse autotuning theorie is te halen dat een luchtdoorlaat van 34 mm geschikt is tot ca 60pk, en daarna als weerstand gaat dienen. Dus gok eens wat er met de orginele 218pk van een m30b34 gebeurd...

Dus het plan werd gesmeed: ombouw naar LPG injectie met een standalone ECU! en tja er lag nog wel een turbo te wachten op aktieve dienst, dus ja dan moet die er ook maar op, tenslotte kleine moeite als er toch al gesleuteld moet worden!

Als eerste is er een vers blok opgebouwd, met nieuwe lagers, distributie, nokkenas, tuimelaars, cilinderkop (klepgeleiders,zittingen, gevlakt, 1mm grotere inlaatkleppen, 272 nokkenas)
met de zuigers van een M30B35 welke vlakgedraaid zijn, voor een compressieverhouding van 1:9,3 (icm m30b34 cilinderkop
Ombouw naar Handbak getrag 265

Afgelopen zomer is het onderstel aangepakt, met bilstein dempers (B8/B6), H&R veren, verstelbaar subframe (camber en sporing, vanwege de overmatige bandenslijtage die aanwezig was bij alleen verlagen). 850csi voorremklauwen met E60 348 schijven. achterdraagarmen van E34 (-20mm Spoorbreedte, om bredere velgen/banden kwijt te kunnen) icm e34 M5 achterremmen van 300 mm. een 3.07 sperdiff

Vervolgens heeft dit nog tot oktober gelopen met standaard ECU en LPG setup, zonder turbo. de LPG setup en turbosetup is er vervolgens in Oktober tot Januari opgebouwd, waarna het afstellen begonnen is. momenteel is de begrenzing nog de standaard koppeling die ca 500-550 Nm statisch houdt (dynamisch = ca 450 Nm, waardoor met slippende koppeling wegrijden/snel schakelen/koppelen NO-GO is op dit moment) met ca 0.7 bar druk.

De turbo komt van een Mercedes bus af, en is een KKK28 met een 59mm inducer en split-pulse turbinehuis. in tegenstelling tot de K27 op mijn m545i een hele verademing (letterlijk ) dus doortrekken tot 6000 zonder problemen, en zonder het gevoel te krijgen dat de turbo tegen gaat werken. druk begint met 0,2 bar bij 2500 rpm en bij 3500 is er max druk (tot nu toe niet verder dan 1.0 bar piek, en slippende koppeling) van 0.5-0.7 bar. uitlaatspruitstuk is 6x 42mm gelijke lengtes (wat nog behoorlijk lastig was icm de airco) en een 450x300 Front mount intercooler.

ECU is een Megasquirt 3, met zogenaamde MS3X waardoor o.a sequentiele injectie mogelijk is, maar waardoor ik het voornamelijk kan gebruiken om 12 injectoren gelijktijdig aan te sturen (6x LPG + 6x Benzine). het LPG gebeuren is van KME, met Valtek 34 injectoren, die in de huidige setup voor ca 300pk kunnen zorgen, en een KME Gold turbo verdampen die tot 260kW goed moet zijn.

Het afstellen zal nog wel even wat tijd in beslag nemen zeker nu mn laptop accu helemaal dood is (dat is ook meteen de reden dat er nu even een keertje tijd is om een project-topic aan te maken en wat foto's te maken )

-----

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Re: Waanzinnig 735i TURBO & LPG Project van Rob

di 01 feb 2011, 12:20

Nog een antwoord van Rob op diverse vragen:

foto's zal ik nog wel voor zorgen, als het weer een keertje weer genoeg is om de auto te poetsen...
filmpje lijkt me niet echt verstandig (heb ook geen camera) als ik zie wat de gelogde voertuig snelheid in Megalogviewer nu al af en toe laat zien

voor de rest is eigenlijk alles zelf gemaakt, uitlaatspruitstuk, uitlaat, inlaattraject (Alu Tig lassen is toch handig in zon project!)

qua max vermogen verwacht ik dat de grens van de koppakking en bouten zo rond de 400-450 pk liggen. qua onderblok zal 600-700 pk niet zon probleem zijn, zolang het maar voor straatgebruik is. We hebben nog een M10 lopen die uit een standaard 4 cil onderblok al 400-450 pk haalt zonder problemen (en tot 7500rpm). dus die ouwe bmw blokjes zijn wel lekker sterk! Ik laat me verrassen wat betreft levensduur van de koppakking. Zodra de koppeling het toelaat zal de druk verhoogd worden naar 1 bar, om daar een tijdje mee te rijden. vermogen zal dan rond de 450 moeten liggen, met het meerendeel daarvan op LPG. qua EGT loopt hij op LPG in ieder geval niet warmer dan op benzine, maar of dat alles zegt qua inwendige temperatuur stress kan ik zo niet zeggen.

Re: Waanzinnig 735i TURBO & LPG Project van Rob

di 01 feb 2011, 12:48

:clap: :clap: :clap: :clap: :clap:

Re: Waanzinnig 735i TURBO & LPG Project van Rob

di 01 feb 2011, 14:43

:clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :Peace: :Peace: :Peace: :Peace:

Re: Waanzinnig 735i TURBO & LPG Project van Rob

di 01 feb 2011, 15:41

Allemachtig wat een turbo!

Re: Waanzinnig 735i TURBO & LPG Project van Rob

di 01 feb 2011, 16:09

Voor zulke techneuten neem ik mijn petje af :thumbsup: ik hou die van mij toch maar origineel want dit kost klauwen geld :panic:

Re: Waanzinnig 735i TURBO & LPG Project van Rob

di 01 feb 2011, 18:43

maar dan heb je ook wat............
vond die van joo al een heel project....met die
m5 blok erin........ :clap: :clap:

Re: Waanzinnig 735i TURBO & LPG Project van Rob

wo 02 feb 2011, 09:21

Dit is super DIK :clap: Ben benieuwd hoe dit van de plek gaat. Ik hoop dat hij mij nog wat tips kan geven over mijn turbo project,want daar moet ook nog het

Re: Waanzinnig 735i TURBO & LPG Project van Rob

wo 02 feb 2011, 19:27

Ja lekkere vette turbo!! Megasquirt werkt erg fijn bij zulke ombouwprojecten. Een set ARP kopbouten zal de levensduur zeer ten goede komen. Als de achterophanging niet wordt veranderd zal de acceleratie met spectaculaire rookwolken worden begeleid......

Re: Waanzinnig 735i TURBO & LPG Project van Rob

wo 02 feb 2011, 19:36

Piet, je kan Rob vinden op E28.nl

Re: Waanzinnig 735i TURBO & LPG Project van Rob

wo 16 nov 2011, 17:17

Ik heb dit topic nog eens gelezen.
Ik zou willen dat ik wat handiger was :crybaby:

Re: Waanzinnig 735i TURBO & LPG Project van Rob

wo 16 nov 2011, 17:38

ik ga dit weekend mijn bougies vervangen !!! da's al heel wat LOL

Re: Waanzinnig 735i TURBO & LPG Project van Rob

wo 16 nov 2011, 19:20

What the F*** :shock: :shock: :shock: had dit stukje nog nie gelezen :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:
We zijn onderhand alweer een tijdje verder aan de posting's datum te zien hoe staat het verder met dat projekt :?: :?: :?:
Super nieuwsgierig

Re: Waanzinnig 735i TURBO & LPG Project van Rob

wo 16 nov 2011, 20:59

Ik vind dat zo mooi, een super techneut lekker experimenteren .PETJE AF.
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.Word een superkanon. :clap: :clap:

Re: Waanzinnig 735i TURBO & LPG Project van Rob

vr 18 nov 2011, 17:16

:pray: :pray: :pray: Toptweakproject! Een wolf in schaapskleren ... super! :Peace: :Peace: :Peace:
Plaats een reactie