Het is nu wo 10 sep 2025, 22:32

Auto kopen in Duitsland, een paar vragen...

Vertel hier wat je allemaal gaat doen, of hebt gedaan, met je e23, het liefste met foto's
  • Auteur
  • Bericht

e23eric

Professional

Auto kopen in Duitsland, een paar vragen...

Berichtza 18 jun 2011, 14:23

Beste Forummers,

Ik ga deze week voor het eerst naar Duitsland om daar mogelijk zelf een auto te gaan kopen. Ik neem iemand mee. We maken er een tweedaagse van zodat we alle tijd hebben om verschillende auto's te gaan bekijken.
Ik heb een paar vragen...
Hoe gaat het met het afmelden met de auto in het land aldaar? moet de eigenaar van die auto daar naar een postkantoor/RDW of zoiets om de auto af te melden/uit te voeren. En krijg je daar papieren van mee? Ik krijg toch de originele kentekenpapieren mee?
Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten?
En tweede vraag of meer verzoek: Als jullie nog tips hebben als het gaat om het onderhandelen hoor ik ze graag...
Graag eerlijke reacties!
Alvast bedankt!

Groet Eric

wijnand

Pro

Re: Auto kopen in Duitsland, een paar vragen...

Berichtza 18 jun 2011, 15:13

Ik heb mijn auto in November in Duitsland gekocht en het volgende meegekregen:

Fahrzeugbrief= EIGENDOMSBEWIJS
Fahrzeugschein= niet noodzakelijk
Koopovereenkomst, getekend door verkoper, koper. type auto, chassisnr vd auto en aankoopbedrag.

Bij het RDW in Nederland hebben ze alleen de fahrzeugbrief nodig.

gr wijnand :D
Image

zerotolerance

Professional Goud

Berichtza 18 jun 2011, 15:25

Ga je hem terugrijden of op een ambulance?

e23eric

Professional

Berichtza 18 jun 2011, 15:42

Vanwaar de koopovereenkomst Wijnand? Aangezien ik dat in NL nooit doe.. ze staan niet allemaal bij de dealer. Dus zullen er dan 1 handmatig moeten opstellen.
Is dat verplicht?
We kunnen zelf een oplegger meenemen. Is al geregeld. En idd , incl rijbewijs B-E en een sterke wagen! :D

RobertF

Professional Goud

Berichtza 18 jun 2011, 15:50

De vorige eigenaar zal de auto afgemeld overgeven, d.w.z dat je naar het Strassenverkehrsamt moet met de nummerborden en de Fahrzeugbrief niet de Fahrzeugschein. Van de nummerborden wordt dan de TUV sticker gehaald en op de FZB de auto still gelegd. Je kunt dan niet meer met de auto rijden.
Je kunt aan de eigenaar vragen of hij de auto aangemeld laat zodat je naar huis kunt rijden maar dan moet je hem de platen opsturen of zelf de auto bij het Strassenverkehrsamt afmelden. Je kunt bij het Strassenverkehrsamt een exportkenteken kopen met verzekering en dan kun je naar huis rijden.
Als je meerdere gaat bekijken dan zou ik de auto later gewoon ophalen met een ambulance. Misschien wil de eigenaar tegen een vergoeding de auto brengen.

Op de Duitse Fahrzeugbrief kun je ook zien hoeveel eigenaren de auto gehad hebt. Kijk bij de eerste eigenaar of dat de datum overeenkomt met de produktiedatum. Is dit enkele jaren later dan betekent dit dat de eerste FZB vol was dus minsten 6 eigenaren daarvoor waren.

Bij particulieren kun je vaak goed handelen want er is eigenlijk alleen vraag naar oldtimer die 30 jaar oud zijn. Voor een 745i betalen ze veel beelasting omdat die geheven wordt naar de cilinderinhoud. |als de auto 30 jaar oud is betalen ze slechts 192 euro belasting.
Bij particulier kun je vaak nog wat extra's krijgen zoals een set winterbanden die in Duitsland verplicht zijn.

Je kunt wel een kaufvertrag laten maken, is voor jou niet zo belangrijk, hoewel de RDW er wel naar kan vragen maar belangrijker voor de verkoper zeker particulier
hier te downloaden
http://www.auto-und-verkehr.de/images/c ... ertrag.pdf

e23eric

Professional

Berichtza 18 jun 2011, 16:21

Bedank Robert,

Ik heb je een PB gestuurd, ik ga er wel uitkomen nu!
Duidelijk!

Groet Eric

Keer terug naar Projecten