In `S` gaat ie een stuk sneller omdat ie eerder het toerental bereikt waarop de wastegate open gaat , de mijne is in de sportstand echt een beest maar niet teveel laten zien want dan wil iedereen een turbo
vlgs mij heeft de serie 1 een turbodruk van o,6 en de serie 2 een druk van 0,4 in de serie twee hebben ze de compressieverhouding verhoogd. De serie 2 turbo K27 heeft een oliesmering wat de serie 1 niet heeft. Ook heeft de serie 2 andere zuigers nn oliegekoelde zuigers en klopsensoren. Bij de eerste turbo Porsche te vergelijken met de serie 1 doen ze wel in de wastegate een zwaardere veer, misschien dat dat helpt
Een serie 1 (l-jetronic) kun je inderdaad niet chippen. Hier kun je mechanisch al een hogere druk draaien. Alleen een kwestie van een turbodruk-regelaar. Meer druk is meer vermogen. Maar... als het mengsel niet rijk genoeg is draait de motor in de soep. Dus zul je ook een benzinedrukregelaar moeten plaatsen zodat je meer kunt inspuiten. Goed opletten dus als je hiermee aan de slag gaat. Uit een serie 1 haal je dus makkelijker en goedkoper vermogen dan uit een serie 2. Het is alleen een stuk gevaarlijk. Een serie 2 (motronic) zit met de elektronische begrenzing van de laaddruk en de fuel cut-off. Laat je echter je chip modificeren dan weet je ook zeker dat je fuel mapping klopt. Dit is dus duurder maar wel veel veiliger. Sowieso is de eerste stap in dit proces het plaatsen van een turbodrukmeter. Ik zou ook iedereen aanraden om een lambda-sonde in de uitlaat te plaatsen en deze aan te sluiten op een meter binnen zodat je te allen tijde je mengsel kunt controleren.
Kern van het verhaal is: Met een turbomotor heb je snel meer vermogen te pakken maar weet waar je mee aan de slag gaat want anders zullen tig dure reparaties volgen.
Op de pagina die Jo heeft gepost staat een soort stappenplan. Daar staat wat je moet aanpassen voor welk vermogen.
En tunen moet je altijd aan de professionals overlaten. Mijn dagelijkse auto is ook een benzine turbo en die kan ook best wat hebben, zolang je maar fatsoenlijk blijft rijden.
Ik zit niet op het E28 forum maar ben wel met zijn werk bekend. Michiel heeft hier eens een stuk van hem gepost. Ik meende dat hij geen M106 gebruikte maar een M30 als basis.