Het is nu wo 10 sep 2025, 18:23

e23 732i 83 op lpg

Vertel hier wat je allemaal gaat doen, of hebt gedaan, met je e23, het liefste met foto's
  • Auteur
  • Bericht

wildhaguh

Nieuw

e23 732i 83 op lpg

Berichtdi 02 okt 2012, 20:31

hallo

Ik heb me net voorgesteld zie deze link.

viewtopic.php?f=11&t=7147

Heb de auto nu een week of 2 en het eerste weekend gelijk een km op 300 gereden dus de eerste problemen hebben zicht gemeld. dat is mooi wand problemen zijn er om op te lossen.

Ik zal al mijn problemen / vragen hier melden zodat jullie me mischien tips kunnen geven.

en eerst een lijsje met gedane dingen
-auto gewassen
-binnenkant grondig schoon gemaakt.
-motorolie / filter vervangen
-voorwiellager vervangen
-kleppen gestelt

Weer wat puntjes afgewerkt 13-10-2012
-Radiateur v.v
-sirene ingebouwd
-automaatolie + filter v.v
-koplampwissers/sproeiers gedemonteerd
-ruitensproeiers weer open gemaakt / afgesteld
-V-snaren v.v
-rubber busjes dynamo v.v

weer wat puntjes gedaan ( februari 2013 )

-radio antenne ( spriet ) gemonteerd
voor de apk
- claxon niet 1 tonig ( ja duh zelf sirine in gemaakt dus stekkertje op steken en klaar)
- stuurkogel rubber R gescheurd ( is inmiddels v.v)
- uitlaat lek. ( lekker bakken en braden en nu is die weer dicht)

Nu ik er toch aan bezig was gelijk de
-achter as rubbers v.v ( dus nu dwijlt die niet meer als het goed is)
- steekas rubber vervangen ( was zo goed als door)
- rvs pijpjes achterop de demper gelast ipv die roest buisjes
- differentieel olie ververst ( JAJA IK HEB EEN SPER DIFF :D KON HEM GEWOON VERRIJDEN MET 1 STEEKAS ER ONDER VANDAAN.
- kachel motor v.v ( die had super veel speling in het huis en piepte en kraakte steeds harder)

- ( en inmiddels weer een lmm naar de kloten :x

2 bij het rijden op de snelweg suist het erg + de deur hangt scheef nu zit er veel speling op de deurscharnieren zijn deze makkelijk te vervangen of mischien alleen het pinnetje in het scharnier? tips zijn welkom.

3 Het motortje tikt wat Ik heb de kleppen al gesteld maar het is nog niet egt weg. verder niks bijzonders gezien onder het deksel. iemand enig iedee?

4 De cruis control werkt niet./ wat kan ik hier aan controleren ( waar zit bijv het relais etzz? )

5 De standkachel gaat niet aan maar blaast wel even kort bij het aanzetten ( ik vermoed te weinig gebruikt / oude benzine)

9 Bij de check control blijven de lampjes waswater / koelwater / motorolie aan terwijl dat allemaal op peil staat. hoeveel weerstand moeten die sensors hebben of wat kan ik daar aan meten / controleren?

Iedereen met iedeen / tips / ervaring met die problemen ik hoor het graag!!

Zovast bedankt

Wildhaguh
Laatst bijgewerkt door wildhaguh op vr 15 feb 2013, 22:39, in totaal 5 keer bewerkt.

RobertF

Professional Goud

Re: e23 732i 83 op lpg

Berichtdi 02 okt 2012, 20:54

Cruise control computer zit achter de linker luidspreker meestal is de printplaat gecorrodeerd, Is het licht dan met een borsteltje schoonmaken en contact spray.
Antenne wordt aangestuurd door de radio. controleer of je spanning hebt. kan ook zijn dat die vastzit van het staan
De koplampsproeier doen het als de lampen aan staan en dan ruitensproeier.
Checkcontrol contacten controleren

Martin

Pro

Berichtdi 02 okt 2012, 20:59

De koplampsproeiers worden bediend zodra de verlichting is ingeschakeld en de handle rechts van het stuur wordt bediend, naar je toe trekken om de ruitensproeiers en ruitenwissers in werking te zetten.

Maar..........meestal is het stuurkastje kapot, deze is in de motorruimte gemonteerd aan het binnenspatbord t.h.v. de ruitensproeiertank, ook als er

ErikAnton

Professional

Berichtdi 02 okt 2012, 21:11

Kan de nokkenas zijn, is wel vaker bij lpg auto's, deze is dan wat ingesleten.
Neem dan wel aan dat het tikken zowel op benzine als lpg is, anders zijn het je injectoren, dat is normaal.

mijn chevy standkachel blaast ook eerst even ( 20sec) en dan pas slaat hij pas aan, dus of het is de starter of brst toevoer

Checkcontrol, denk dat je eerst de koelvlst niveau sensor moet vervangen in het voorraad vaatje, die
is het goedkoopst en weet je gelijk of het een sensor probleem is of een massa. Zelf heb ik ze inmiddels ook alle drie vervangen.

in de lpg tank zit een vlotter, die kun je verbuigen zodat je een 100% krijgt, zeker met een kleine tank heel handig. je gaat gewoon tanken voordat je gaat rijden, heb je zero risico. jij kunt hem dus terug buigen, nieet te ver anders heb je straks een 50% vulling :)

antenne: ik heb een knopje onder mijn verwarmings schakelaar, waarmee ik de antenne bedien, als die omlaag staat werkt hij automatisch op
de radio, als ik een cd luister kan ik dus die lelijke antenne omlaag zetten. wellicht heb jij ook zo'n knop.

heb wel is nieuwe rubbers besteld bij de bmw voor de dynamo, die waren in elk geval niet goed, moest er zelf een deel afsnijden. Later is bij offenga besteld, die waren wel gelijk goed.

Groeten Erik

wildhaguh

Nieuw

Berichtdi 02 okt 2012, 21:24

hallo

bedankt voor de reactie s zovast.

Ik gaat nu de pc uitzetten en morgen wat controleren als ik tijd heb.

-die cruis control module even opzoeken/ openen of wat dan ook.
- radiateur zovast demonteren / automaat aftappen ( hoe zit het filter? onder de automaat carter of wat? )
- dynamo demonteren kijken wat er uitgeslagen /uitgeleutert is
-waar moet ik spanning krijgen op dat annetenne apparaat?
- ga de koplamp wis instalatie denk ik maar demonteren gedoe allemaal en wat heeft het voor nut haha :roll:
- die sensor's zijn dat maak/verbreek schakelaars of moeten die een bepaalde weerstand hebben? kan ik niet wat controleren/meten voordat ik straks 3 sensors voor jan lul vervang??

- ik heb de kleppen gesteld dus dan kan het nietmeer aan de nokkenas liggen toch.

- heb nog geen aandacht aan de standkachel gegeven eerst de andere problemen maar.

- moet de lpg tank dan leeg zijn om die vlotter te verbuigen of wat?
ik dacht dat er gewoon ergens een veiligheids /overdruk ventiel zat voor die 80% vulling? ( er lag ook een tank bonnetje in dat er 70L getankt was)

bedankt maar weer.

Groeten wildhaguh

ErikAnton

Professional

Berichtdi 02 okt 2012, 21:47

tank moet leg, en die vlotter moet er inderdaad uit, dus geheel leeg.

laat dat getik bij een garage horen, op afstand is het wat moeilijk. kan nog steeds wel degelijk aan de nokkenas liggen, of
ingeslagen kleppen ( dacht ik)

yep nieuw filter plaatsen net als bij de chevy :)

antenne in de kofferbak zeker...

sensors vervang je nooit voor lul, dus begin met die van een tientje, voordat je de oliesensor doet van plus 100.
zelf ben ik niet van het meten maar van het vervangen, multimeters hadden ze van mij niet hoeeven uit te vinden.

na verversen van je automaat olie, kan het geen kwaad om eeven de afvoer van de koeler bij de automaat los te halen, in een vaatje hangen en starten, is dat stuk ook ververst. Als de pan eraf is,ook even door de versnellingen heen halen, haal je nog een deel uit de koppelomvormer.

Groeten Erik

Jasper

Die hard

Berichtdi 02 okt 2012, 22:04

Nou ben ik absoluut geen enorme kenner van de M30 motoren; maar horen deze niet altijd iets of wat te tikken?

Betreft die LPG pomp; ik heb weleens een g3 pomp vervangen. Let erop dat er 8 bar op de tank staat, ook als ie leeg is. Draai dus niet te enthousiast de deksel eraf, maar laat de druk er langzaam af. O ja; druk ook ff je sigaret uit voordat je dit doet :smart:

PayDay

Master

Berichtwo 03 okt 2012, 07:14

Jasper schreef:Nou ben ik absoluut geen enorme kenner van de M30 motoren; maar horen deze niet altijd iets of wat te tikken?

Betreft die LPG pomp; ik heb weleens een g3 pomp vervangen. Let erop dat er 8 bar op de tank staat, ook als ie leeg is. Draai dus niet te enthousiast de deksel eraf, maar laat de druk er langzaam af. O ja; druk ook ff je sigaret uit voordat je dit doet :smart:

Alleen Vialle LPi heeft een pomp in de tank. Is hier dus niet van toepassing.
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!

wildhaguh

Nieuw

Berichtdo 04 okt 2012, 21:07

hallo

zo radiateurtje komt stilletjes aan deze kant op gekocht van een forum lid.

bij offenga wat dynamo rubbers + een spaningsregelaar besteld
+ 2x hd achteras rubber ( liggen er finaal uit)
+ automaatbak filtertje

en dan alle andere storingen/klachten nog

dus voorlopig weet ik nogwel waar ik me vrije uurtjes kan invullen :mrgreen:

Groeten Wildhaguh

wildhaguh

Nieuw

Berichtdi 09 okt 2012, 20:48

zo en dan nu overal een beetje aan bezig.

- begonen met dynamo eraf te halen - wacht nu nog op busjes heb 2 verkeerde gehad.
- radiateur gedemonteerd - morgen zal de andere wel binnen komen.
- automaatolie afgetapt / carter pan gedemonteerd.
-bezig de koplamp sproei instalatie te verwijderen.

- als het mee zit morge een aantal puntjes afwerken

Groeten

wildhaguh

Nieuw

Berichtza 13 okt 2012, 18:54

hallo

Vandaag (verplicht) een hoop puntjes gedaan/ afgewerkt.

Weer wat puntjes afgewerkt 13-10-2012
-Radiateur v.v
-sirene ingebouwd
-automaatolie + filter v.v
-koplampwissers/sproeiers gedemonteerd
-ruitensproeiers weer open gemaakt / afgesteld
-V-snaren v.v
-rubber busjes dynamo v.v

Dit moest wel want de e21 mist een koplamp en wat verf door een collega sinds gisteren.

dus nu weer e23 rijden en e21 maken :dizzy:

Weet iemand of die 2 sensors in de radiateur gewoon maak contacten zijn?
ookal is de auto flink warm dan nog meet ik er geen weerstand over.

Groeten

wildhaguh

Nieuw

Berichtvr 16 nov 2012, 21:57

hallo

vandaag de cruise control computer eruit gehad. hier was niks aan te zien mooi schoon en droog van binnen heb hem voor de zekerheid nog goed ingespoten met contact spray zo ook de stekkers maar geen resultaat.

kan ik er verder iets aan doormeten? rempedaal sensor bijvoorbeeld? ( of is dat dezelfde als van het remlicht?)

Groeten

Daniel

Master

Berichtvr 16 nov 2012, 23:09

Als je rem verlichting goed werkt dan zou dit in principe geen problemen geven.

Zit het stekkertje goed achterin je cockpit voor het snelheid signaal?

De bedieninghendel is moeilijk/niet door te meten. Makkelijkst als je deze kunt uitwisselen en dat geld ook voor de computer!
///M57

E23 verkocht

wildhaguh

Nieuw

Berichtza 17 nov 2012, 11:29

hallo

Remlicht werkt naar behoren

cockpit heb ik er nog niet uit gehad. (snelheid meter werkt naar behoren) dus wel of niet controleren?

handel en computer heb ik niet dus kan ik nu niet controleren.

Groeten

Daniel

Master

Berichtza 17 nov 2012, 15:58

Rik,

Achterin je cockpit hoort een blauw stekkertje aangesloten te worden, als deze om wat voor reden dan ook er niet in zit dan gaat je tempomat ook niet werken.
///M57

E23 verkocht

wildhaguh

Nieuw

Berichtvr 15 feb 2013, 22:18

zo tijd voor een update ( je)

nou toen de e21 gesloopt was door een collega heeft het wel een week of 6 geduurt voor het met de verzekering rond was ( ook omdat ik in die tijd 2 weken in egypte zat)

toen dat geregeld was was het tijd hem te gaan maken / spullen bestellen en scherm en bumper strak zetten en spuiten.

dat strak zetten en spuiten duurde ook weer weken ivm met de gladheid/sneeuwval ( en dat ik naast mijn werk als monteur ook strooi dienst rijd op een busje) dus was de vrije tijd beperkt.

maar die rijd sinds een week of 5 weer goed. ( gelijk de e21 door de apk gedaan)

( tussendoor nog een antenne spriet op de e23 gemonteerd was de cd nu wel beu en de electrische antenne was leeg gehaald dus deed niks)

toen was het weer tijd om met de vrienden een weekje te ski e in oostenrijk.

nu de e23 een week of 3 terug naar de apk gebracht.

AFKEUR PUNTEN
- claxon niet 1 tonig ( ja duh zelf sirine in gemaakt dus stekkertje op steken en klaar)
- stuurkogel rubber R gescheurd ( is inmiddels v.v)
- uitlaat lek. ( lekker bakken en braden en nu is die weer dicht)

Nu ik er toch aan bezig was gelijk de
-achter as rubbers v.v ( dus nu dwijlt die niet meer als het goed is)
- steekas rubber vervangen ( was zo goed als door)
- rvs pijpjes achterop de demper gelast ipv die roest buisjes
- differentieel olie ververst ( JAJA IK HEB EEN SPER DIFF :D KON HEM GEWOON VERRIJDEN MET 1 STEEKAS ER ONDER VANDAAN.
-kachel motor v.v

Morgen maar is afmaken en maandag naar de apk , het schiet niet egt op met die gladheid/sneeuw en ook nog carnaval ertussendoor.

dan kan ik er weer even rustig mee rijden en de 206 van de lady apk keuren en dan de motorfiets wat pimpen

Dus het er weer mooi t een en ander aan gedaan. dan kan ik er weer even heerlijk mee rijden en de rest komt later wel.

Groeten rik

Keer terug naar Projecten