Alle onderwerpen en vragen over de aandrijving (schakelbak en automaat)
wo 29 jan 2014, 21:45
Hallo, ik ben hier nog maar pas op het forum, dus, hier komt mijn vraag,het gaat hier over een E23 735i automaat met sportstand .
Nadat ik de motor op benzine heb laten draaien, met de nodige problemen heeft mijn versnellingsbak het laten laten afweten, wat in orde is,
Baksensoren, uitgemeten,
oliefilter en olie vervangen, zat vandaag iets te weinig in, bijgevuld maar geen resultaat !
voor de ombouw werkte hij nog niet perfect , schakelde moeilijk naar 2de maar de rest deed hij prima.
Wat ik nu heb : als ik mijn contact opzet kippert mijn lampje van de automaat, dit stopt na een 10 tal seconden en dan blijft hij branden, als ik hem start blijft hij ook nog branden en gaat de bak in veiligheid, dus geen versnellingen meer.
Wat er gebeurt is voor dit probleem: mijn fische van de startmotor heeft tegen de bak contact gemaakt, was losgekomen met werken aan de voorverstuiver.
Zou ik nu mijn ecu hebben opgestookt?
of heeft er iemand een oplossing ?
wo 29 jan 2014, 21:51
Als de bak al niet goed schakelde heb je grote kans dat deze de geest gegeven heeft. Je kan een andere automaatecu proberen maar ik ben bang dat dat weinig uithaald.
wo 29 jan 2014, 22:58
Heb er een extra bak bijgekregen, zou hem kunnen wisselen maar wil toch zeker zijn dat het dat is.
Hoelang duurt het ongeveer om een bak te vervangen?
wo 29 jan 2014, 23:25
Bakwissel is ongeveer 4 a 5 uur.
do 30 jan 2014, 06:40
hoi RobertF, ik heb nog een 635 staan, ga hier eerst de ecu van gebruiken, als die moest werken heb ik het probleem gevonden,dan breng ik je wel op de hoogte.
anders gaat volgende week de bak eronderuit, moet nog wel even een brug regelen.
do 30 jan 2014, 18:23
Vandaag de ecu uit mijn 635 gehaald, eindigt op nr 38 en van de 735 op 02 dus dit zal wel niet passen zeker ?
Dan maar weer verder zoeken.
do 30 jan 2014, 18:50
Lijken me geen ECU nr's. Waar zitten ze volgens jouw in de auto ?
do 30 jan 2014, 19:57
Bosch 0 260 002 001
http://www.unofficialbmw.com/all/motron ... sion%20ECU
Laatst bijgewerkt door
RobertF op do 30 jan 2014, 20:01, in totaal 1 keer bewerkt.
do 30 jan 2014, 20:59
Ja robert, die was het met 01 vanachter, sorry, heb mij vergist, ik heb een mooie website gevonden met alle uitmeetwaarden en fouten die je kan opsporen, deze ga ik morgen eerst eens toepassen voor ik een andere ecu steek, anders kom ik hem zaterdagmorgen halen robert, ter info de website
http://www.europeantransmissions.com/Bu ... agnose.pdfstaat alles op wat je moet weten over de versnellingsbak alvast bedankt voor jullie reacties, ik hou jullie op de hoogte.
vr 31 jan 2014, 22:19
Vandaag al enkele dingen uitgemeten, denk dat mijn gaskleppositiesensor een beetje raar doet, is niet het gewone blokje maar zo een met een microswitch en een potentiemeter op een grote schijf gemonteerd, bij het omzetten op benzine had ik al gemerkt dat de switch niet goed was, misschien slecht afgesteld of helemaal kapot, ik ga er morgen dieper naar zoeken.
voor de rest geen abnormaliteiten.
ik hou jullie op de hoogte!
vr 31 jan 2014, 23:09
Er staat een howto op deze site (
www.e28forum.nl) v.w.b. De glaskleppositiesensor
Hij is te vinden onder het kopje kennisbank bovenaan.
za 01 feb 2014, 13:21
mmmmmm, als ik mijn module uitmeet krijg ik geen verschil in voltage van gaskleppositiesensor, ook heb ik op mijn aarding( ground) voltpower en ground , van fische 24 naar aarding auto, 6.4v ( wat normaal is ) en van 24 naar de andere 2 ( fische 19 en 5 ) maar 2.7 v en in de handleiding schrijven ze : check/repair the BR ( bruin) wire for an open. Bedoelen ze hiermee dat ik die aarding rechtstreeks moet aansluiten?
za 01 feb 2014, 15:49
Woensdag maar een andere bak eronder gooien, denk dat er geen andere oplossing opzit

gasklep is inorde, voor de rest geen onregelmatigheden gevonden.
ik hou jullie op de hoogte!
za 01 feb 2014, 22:31
Heb je het hele storing zoek schema uit de ETM doorgeworsteld ? Is een hoop werk maar kan je eeen hoop ellende besparen.
Laatst had ik een bak die ook kuren had, na onderzoek bleek dat de ronde stekker op de bak,niet meer heel lekker was.
zo 02 feb 2014, 19:37
update: Het lichtje van de versnellingsbak knippert 2x en gaat dan branden, ik heb hem nog niet kunnen starten, maar dit ziet er toch al 'normaal' uit. ik heb de stuurdoos open gedaan, een gekeken maar zag er niks abnormaal uit
Voor de rest heb ik de selectieschakelaar 123-s-e los gekoppeld en terug vast gezet, misschien hier ergens een foutje in. ga hem vanavond misschien nog starten of morgen .
zo 02 feb 2014, 20:45
Het lampje moet bij contact gaan branden (niet knipperen) en bij het starten doven.
zo 02 feb 2014, 21:03
het lampje hoort echt twee keer te knipperen en dan te blijven branden, na starten gaat ie uit.
Net nog opgezocht.
zo 02 feb 2014, 21:04
Lampje van de automaat knippert wel degelijk, dat is namelijk een controle.......
Bij deze bewuste auto is ooit een storing geweest, dat is indertijd via een step-up weerstand opgelost zodat er toch +10V signaal binnen komt, er is waarschijnlijk gerommeld aan de bekabeling en is deze schakeling verwijderd of geen goed contact.
zo 02 feb 2014, 21:06
Hmm, nooit opgevallen dat ie knippert. Morgen eens even kijken...
zo 02 feb 2014, 21:28
ik heb nog nooit een lampje zien branden van de AB behalve dan waar je hem inzet ,alle lampjes zijn vernieuwd
zo 02 feb 2014, 22:53
Het "A " automatieklampje gaat aan op contact en uit als de motor loopt. Blijft het branden dan betekent dit een defect aan de bak en gaat de bak in noodprogramma nl. alleen de 3de versnelling.
Ik zou de bekabeling maar eens na lopen op de bak, ECU en op de tellerunit voordat je de bak uitbouwt.
ma 03 feb 2014, 20:01
Gisteren de schakelknop- 321-S-E losgekoppeld en toen mijn ecu aangesloten, toen bleek alles terug inorde te zijn, vandaag een testritje gemaakt, automaat loopt perfect, slipt zelfs niet meer over van 1 naar 2, dit zou aan de gasklepsensor liggen, die heb ik dan ook nagekeken en terug inorde gezet. nu mis ik nog ontsteking op 1 van mijn cilinders pfffff had vorige week een andere ontstekingskap geplaatst en de
rotor liep tegen de pinnetjes, dadelijk stilgelegd maar had al een beetje schade opgelopen, vandaag nog eens alles los gehad alles nagekeken maar zie niks abnormaals, woensdag andere bougiekabels zetten, en eventueel nog eens een andere verdeeldoos. bougies heb ik al nieuw gezet.
Ik denk trouwens dat het probleem in de schakelaar zit naast mijn versnellingspook, ik heb er nog niet aan durven komen, blijf er voorlopig nog af tot ik naar de keuring ben geweest.
Geen ecu probleem dus!!!!! oef.
Is dus normaal dat hij 2x knippert en blijft branden, na starten gaat het lichtje uit.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
indien er iemand een elektrisch schema wil hebben geef me maar een seintje
ma 03 feb 2014, 20:29
ik ben nog steeds naar dat knipperde lampje aan het zoeken
bij de E24 kan het wel kloppen dat is geen EH bak ,maar de E23 heeftie wel
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.