Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
do 05 jun 2014, 07:33
het euvel blijft zich voordoen
met mijn e24
heb na een scheur in de waterdarm en deze vervangen en alles ontlucht,
zoals cees het mij vertelde
het volgende ongemak
probleem is dat als ik 3 tal dagen rijd met de auto ,en kan makkelijk 300 km aan 1 stuk rijden .
als de auto de volgende dag terug gebruikt word vermeld de boordcomp watertekort.
en dan moet ik max 0,5 liter bijvullen , altijd zelfde hoeveelheid
er is nergens een lek te zien ook in de auto alles droog .
nu heb ik in mijn e23 andere motor gezet , en nu heeft die net het zelfde euvel. van vorige week begonne en ook exact het zelfde als de e24?????????????????????????
waar ligt dit aan ,
do 05 jun 2014, 09:46
Het kan zijn dat je koelvloeistof verbruikt in het ergste geval.
Het kan ook zijn dat de sensor niet goed werkt, wat ook wel voorkomt.
Als je er teveel in doet, gooit ie het er automatisch weer uit. Zelf peilen is het beste.
Wat je ook kunt doen, is het blok lekker warm laten lopen (op druk) en dan kijken of ie het ergens verliest.
do 05 jun 2014, 11:28
Kachelkraan niet lek? Lekkage is dan minimaal en omdat deze kraan warm wordt verdampt alles meteen...
do 05 jun 2014, 17:34
Even een sonde in de uitlaat en je weet zeker of hij geen kvs verbruikt.
do 05 jun 2014, 18:34
Heb al eens een van de slangen op de waterpomp en de thermostaat op de aansluiting lek gehad. De vloeistof verdampt voordat het ergens zichtbaar is.
do 05 jun 2014, 20:01
kan dus nergens iets zien , heb alles nagekeken na een rit en dan motor laten draaien
en niets te vinden ?
vandaag bijgevuld 6km gereden , geen druk op de waterdarm das normaal, en kan dan zelfs dop reservoir openen zonder dat er druk op zit of heet is , want dacht eerst aan
koppakkingzal ik dat eens moete, laten testen of die koelvloeistof verbruikt ???? dan is de koppakking stuk??
oliepijl blijkt oke , komt geen water bij, dat heb ik al weken in de gaten gehouden
do 05 jun 2014, 20:32
Als je geen druk hebt op het systeem kan misschien de dop van het expansievat kapot zijn dan gooit die het water via het overloop slangetje eruit als stoom
do 05 jun 2014, 20:59
Er moet toch echt ongeveer 1 bar druk in je koelsysteem zitten zodat de kooktemperatuur een 120 graden wordt. Wat Robert zegt, vervang de dop door een nieuwe, zijn iets van 10 euro
vr 06 jun 2014, 08:22
heb net geprobeerd , ben +/-30 km gaan rijden
ff tot 200km/u laten lopen
en daarna controle
kan de waterdarm radiator dan dus heel makkelijk tegen elkaar dicht duwen
zal dus maar ff nieuwe dop gaan bestellen
vr 06 jun 2014, 16:10
Als dit de oplossing is .laat dit even weten.is goede info.
di 29 jul 2014, 18:44
hallo .
heb een nieuwe termostaat erin gezet ,
ben nu al een maand aan rijden zonder waterverlies
di 29 jul 2014, 19:34
carina schreef:hallo .
heb een nieuwe termostaat erin gezet ,
ben nu al een maand aan rijden zonder waterverlies

Dank voor de update
wo 30 jul 2014, 09:22
heb een nieuwe termostaat erin gezet ,
kan me niet voorstellen dat dit de oorzaak was van het waterverlies

waarschijnlijk heeft die dan gelekt rond de slang die op het thermostaathuis zit.
wo 30 jul 2014, 11:47
toch niet , had ik eerder heel goed gecontroleerd , elke dag ,na elke rit
nu wilde ik de auto nogmaals ontluchten ,na de zoveelste xx
tot mijn verbazing kwam er geen drupje water meer uit de ontluchtingsnippel ,,?????ook niet met draaiende motor
begreep er niets meer van
heb ik maar met nieuwe ternostaat geprobeerd, en ja waar of niet heb geen verlies meer van water.
zou het kunnen dat de termostaat niet meer opent of sluit ?????
do 31 jul 2014, 21:31
Als de thermostaat niet opent dan wordt de motor te heet, als die niet sluit dan blijft de motor op lage temperatuur en dan wordt de slang naar de radiateur meteen warm bij het starten
Een kapotte thermostaat, meestal blijven ze open staan als ze kapot zijn dat is een veiligheid, geeft geen waterverlies of hij moet zo heet worden dat het eruit kookt door de overloop maar dat zie je.
Waterverlies wat niet opgemerkt wordt, dat wordt meestal veroorzaakt door een kapotte radiateur/expansievat dop, het systeem bouwt dan geen druk op en blaast dan waterdamp uit het overlooppijpje wat bij de bak eindigt.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.