Het complete verhaal van de m30 motor

(door CeesBMW, 2010)

 Eerste type m30 motor 1968

 

De m30 motor is ontwikkeld half jaren zestig door BMW en ontworpen door racecoureur (Baron) Alex von Falkenhausen. Deze tekende ook voor het ontwerp van de m10 motor welke heel veel overeenkomsten heeft met de m30 motor.

 

De motor staat 30 graden gedraaid en heeft een bovenliggende enkelvoudige nokkenas. Deze word door een distributieketting aangedreven. De eerste types hadden een dubbele ketting, de latere een enkele. Het motorblok werd gebruikt in BMW's van 1968 tot 1994. Daarmee is de motor het langslopende model in de geschiedenis van BMW.

 

Het onderblok van deze "Big Six" is gemaakt van gietijzer, erg rubust maar dus ook erg zwaar. De cilinderkop is gemaakt van aluminium. Veel lichter maar ook veel kwetsbaarder. De kans dat er iets kapot gaat aan de cilinderkop is dan ook vele malen groter. In zijn bestaan heeft de m30 diverse inlaatspruitstukken gehad; carbarateur, injectie met de "boogjes", en het rechthoekige met de cilinderinhoud aan de zijkant;

 

De volgende modellen werden gemaakt;

 

Inhoud Boring en Slag Introductiejaar

Gebruikt in

2494 cc 86mm x 71,6 mm 1968

2500, 2,5CS
e12 525

2788 cc 86 mm x 80 mm 1968

2800, 2.8L, 2800CS
e12 528, 528i
e23 728i
e24 628i
e28 528i

2985 cc 89 mm x 80 mm 1971

3.0S, 3.0L, 3.0Si, 3.0CS, 3.0CSL, 3.0CSi
e23 730
e32 730i
e24 630CS
e34 530i

3003 cc 89.25 mm x 80 mm 1972

3.0CSL

3153 cc 89.25 mm x 84 mm 1973

3.0CSL

3210 cc 89 mm x 86 mm 1976

3.3Li
e24 633CSi
e23 733i, 732i

3295 cc 89 mm x 88.4 mm 1974

3.3L

3430 cc 92 mm x 86 mm 1982

e28 535i, M535i
e24 635CSi
e23 735i
e32 735i
e34 535i

3453 cc 93.4 mm x 84 mm 1978

e12 M535i
e24 635CSi
e23 735i

3634 cc 93.4 mm x 88.4 mm nooit

Zie onderstaande tekst (*)

3699 cc 93.4 mm x 90 mm nooit

Zie onderstaande tekst (*)

 

 

Aan de hand van de bovenstaande tabel kun je zien dat verschillende inhoud motoren hetzelfde blok deelde. Zo is het 2,5 en 2,8 blok hetzelfde, maar maakt de zuiger bij de laatste een langere slag. Ook de 3.0 liter en de 3.3 hadden hetzelfde blok. Vanaf 1975 staat deze waarde op het onderblok, 2.5/2.8 of 3.0/3.3. De 3.5 heeft vanaf dat moment alleen die waarde erop staan.

Boven de opening waar de startmotor zit staat het nummer van het blok en hier staat ook welke inhoud het blok heeft. Bij gereviseerde modellen hoeft dat dus niet altijd te kloppen en zal een boring en slag meting aangeven wat de inhoud is.

 

* Dezelfde techniek maakt het mogelijk een 3.7 liter m30 blok te maken. Door het onderblok te nemen van de 3453cc en de krukas en zuigerstangen van een 3295cc (=helaas een zeldzaam blok) komt je uit op bijna 3.7 liter inhoud ! Met de zuigerstangen en krukas van een s38 motor zijn nog hogere waardes te bereiken.

 

De m30 motor werd geleverd met verschillende zuigers. Zo waren er aparte zuigers voor de carbarateur versies welke een verhoging schuin aan de voorzijde hadden (foto 1). De injectiemodellen hadden een verhoging recht aan de voorzijde (foto 2). De lage compressiemodellen (USA,CH en katalysator modellen) hadden vlakke zuigers. Ook de laatste m30 modellen vanaf 1986 in de e32 en e34 hadden andere zuigers (foto 3), dit om een lagere co uitstoot te genereren i.c.m. een katalysator.

 

 

 

 

 

Cilinderkop

 

De geschiedenis van de cilinderkop voor de m30 motor loopt in 4 fases;

- van 1968 tot 1978, de eerste versie, met brede koelsleuven, 8mm materiaaldikte

- van 1978 tot 1981, de tweede versie, met brede koelsleuven, 13mm materiaaldikte

- van 1981 tot 1986, de derde versie, met onderbroken koelsleuven

- van 1986 tot 1994, de vierde versie, met grotere inlaatkanalen

 

 

Bij het vervangen van de koppakking is het belangrijk te weten welke cilinderkop je gaat monteren. Een koppakking voor de derde versie heeft n.l. gaten zitten waar bij de eerste type de koelsleuven lopen. Het koelwater stroomt dan zo je carter in !

 

Er bestaan verschillende diktes van de pakkingen wat handig kan zijn als de kop flink gevlakt is. Inspecteer altijd goed de cilinderkop alvorens je hem weer monteerd. De scheurtjes zijn vaak moeilijk te zien;

 

 

 

 

Nokkenas

 

Van de nokkenas zijn er verschillende types die een verschillende "lifting" geven. Alle nokkenassen hebben hetzelfde nummer erop staan, dus daar is deze niet aan te herkennen.

Motor Nokkenas lift Graden
2.8 liter injectie 7.928 260
3.0 liter injectie 7.422 272
2.8 liter 7.116 264
2.5 liter 6.850 260

Hoe de aantal graden te bepalen vind je hier.

De nokkenas draait het ontstekingshuis welke van de Motronic anders gemonteerd is (plat tegen de cilinderkop), dan bij de overige modellen. Om een Motronic nokkenas geschikt te maken voor een ander type bestaat er de z.g. "Nutbold" (ETK nummer 11311284801). Hieronder zie je deze naast de aandrijfas van het verdeelhuis. Door deze bout erop te draaien past de as er op.

 

 

 

Injectoren

 

De volgende injectoren werden gebruikt bij de injectiemodellen;

Nummer Opbrengst Benzinedruk Gebruikt in de
0280 150 208 133 cm3/min 2,5 bar  
0280 150 716 134 cm3/min 2,5 bar  
0280 150 211 146 cm3/min 3,0 bar  
0280 150 715 149 cm3/min 3,0 bar  
0280 150 126 167 cm3/min 2,5 bar  
0280 150 209 176 cm3/min 2,5 bar  
0280 150 130 185 cm3/min 3,0 bar  
0280 150 203 185 cm3/min 3,0 bar  
0280 150 201 236 cm3/min 3,0 bar 735i
0280 150 200 271 cm3/min 2,5 bar 745i

 

M30B23V 2.3     1973.3   carburetor    
M30B25V 2494ccm 145 @ 6000 208 @ 4000 1973-1976   2x Zenith 32-40 INAT E12 525 after 1976.8 has 150PS
150 @ 6000 208 @ 4000 1976-1981   Carb Solex 4A1 E12 525  
M30B25LE 150 @ 5800 215 @ 4000 1981.4-1987   LE-Jetronic E28 525i, E23 725i  
M30B28V 2788ccm 165 @ 6000 233 @ 3700 1973 86x80 2x Zenith 35-40 INAT E3 2800, E9 2800CS after 1976.8 has 170PS
170 @ 6000 233 @ 3700 1976.8 carb Solex 4A1 E12 528, E23 728  
M30B28LE 177 @ 5800 240 @ 4000 1977 L-Jetronic E28 528i, E23 728i  
M30B28 184 @ 5800 240 @ 4000 1979 LE-Jetronic 528i  
M30B30V 2986ccm 180 @ 5800 255 @ 3500 1971   2x Zenith 35-40 INAT E3 3.0S, E9 3.0CS  
M30B30 200 @ 5500 272 @ 4300 1971   D-Jetronic E3 3.0Si  
M30B30LU 195 @ 5800 267 @ 4300 1974.9   L-Jetronic E3 3.0Si  
M30B30 188 @ 5800 260 @ 4000 1986-1990   Bosch DME E32 730i, E34 530i  
M30B32LE 3210ccm 197 @ 5500 279 @ 4300 1976   L-Jetronic    
M30B32LAE 252 @ 5200 380 @ 2600 1977.12   LE-Jetronic+turbo E23 also called M102turbo
M30B32 197 @ 5500 279 @ 4300 1979   Motronic    
M30B33V 3299ccm 190 @ 5500 289 @ 3500 1974.1   2xcarb Zenith 35-40 E3 Long  
M30B33LE     1974.8   L-Jetronic    
M30B35LE 3453ccm 218 @ 5200 310 @ 4000 1978-1982   L-Jetronic E23, E24 after 1980.8. has Bosch DME
M30B34M 3430ccm 218 @ 5200 310 @ 4000 1981.5 92x86 Motronic    
M30B34MAE 252 @ 5200 380 @ 2200 1983.5 Motronic+turbo E23 745i also called M106turbo
M30B35     1985-87 Bosch DME ML3   with kat 184PS
M30B35Kat 211 @ 5700 305 @ 4000 1988-1992 Bosch DME    

 

 

 

 

Copyright © 2016 BCF BMW Club. All rights reserved.