
Op het E28 forum was dit project door Rob gepost, met zijn toestemming zet ik het hier ook even neer.
Even een intro voor dit project:
Het gaat om een e23 728A uit 1978, welke in de loop van de afgelopen 7 jaren al heel wat ombouwen heeft gezien.
tijdens de restauratie in 2002 was het de bedoeling deze e23 gewoon standaard te houden, met de orginele delen.
Helaas bleek al snel dat er toch het een en ander vervangen moest worden, waardoor de eerste donor auto's aangeschaft werden. Waardoor het uiteindelijk een mix geworden is van verschillende e23 onderdelen, met bijvoorbeeld het onderstel van een '83 735i, en de motor van een 728iA.
Vanwege een aantal lopende projecten was er in 2005 ergens een m30b34 over, die vervolgens in deze e23 geplaatst is. Helaas bleek het blokje niet geweldig, vanwege voormalig drift/race gebruik, en werd de m30 weer gewisseld voor een verser exemplaar. Na een tijd op benzine gereden te hebben werden de brandstofkosten toch aanzienlijk, waardoor er in 2007 een conventionele LPG installatie in is gekomen, het type met venturi. Deze setup heeft een aantal jaren naar tevredenheid gelopen, echter met name na de bouw van een m545i was het toch echt "behelpen" met een 735iA lpg. Hoogst waarschijnlijke oorzaak>> de LPG venturi. Deze heeft een binnendiameter van slechts 34mm, wat als gas/luchtdoorlaat normaal niet eens geschikt is voor een gemiddeld 1.6 blokje, laat staan voor een 3.4L! Uit diverse autotuning theorie is te halen dat een luchtdoorlaat van 34 mm geschikt is tot ca 60pk, en daarna als weerstand gaat dienen. Dus gok eens wat er met de orginele 218pk van een m30b34 gebeurd...
Dus het plan werd gesmeed: ombouw naar LPG injectie met een standalone ECU! en tja er lag nog wel een turbo te wachten op aktieve dienst, dus ja dan moet die er ook maar op, tenslotte kleine moeite als er toch al gesleuteld moet worden!
Als eerste is er een vers blok opgebouwd, met nieuwe lagers, distributie, nokkenas, tuimelaars, cilinderkop (klepgeleiders,zittingen, gevlakt, 1mm grotere inlaatkleppen, 272 nokkenas)
met de zuigers van een M30B35 welke vlakgedraaid zijn, voor een compressieverhouding van 1:9,3 (icm m30b34 cilinderkop
Ombouw naar Handbak getrag 265
Afgelopen zomer is het onderstel aangepakt, met bilstein dempers (B8/B6), H&R veren, verstelbaar subframe (camber en sporing, vanwege de overmatige bandenslijtage die aanwezig was bij alleen verlagen). 850csi voorremklauwen met E60 348 schijven. achterdraagarmen van E34 (-20mm Spoorbreedte, om bredere velgen/banden kwijt te kunnen) icm e34 M5 achterremmen van 300 mm. een 3.07 sperdiff
Vervolgens heeft dit nog tot oktober gelopen met standaard ECU en LPG setup, zonder turbo. de LPG setup en turbosetup is er vervolgens in Oktober tot Januari opgebouwd, waarna het afstellen begonnen is. momenteel is de begrenzing nog de standaard koppeling die ca 500-550 Nm statisch houdt (dynamisch = ca 450 Nm, waardoor met slippende koppeling wegrijden/snel schakelen/koppelen NO-GO is op dit moment) met ca 0.7 bar druk.
De turbo komt van een Mercedes bus af, en is een KKK28 met een 59mm inducer en split-pulse turbinehuis. in tegenstelling tot de K27 op mijn m545i een hele verademing (letterlijk ) dus doortrekken tot 6000 zonder problemen, en zonder het gevoel te krijgen dat de turbo tegen gaat werken. druk begint met 0,2 bar bij 2500 rpm en bij 3500 is er max druk (tot nu toe niet verder dan 1.0 bar piek, en slippende koppeling) van 0.5-0.7 bar. uitlaatspruitstuk is 6x 42mm gelijke lengtes (wat nog behoorlijk lastig was icm de airco) en een 450x300 Front mount intercooler.
ECU is een Megasquirt 3, met zogenaamde MS3X waardoor o.a sequentiele injectie mogelijk is, maar waardoor ik het voornamelijk kan gebruiken om 12 injectoren gelijktijdig aan te sturen (6x LPG + 6x Benzine). het LPG gebeuren is van KME, met Valtek 34 injectoren, die in de huidige setup voor ca 300pk kunnen zorgen, en een KME Gold turbo verdampen die tot 260kW goed moet zijn.
Het afstellen zal nog wel even wat tijd in beslag nemen zeker nu mn laptop accu helemaal dood is (dat is ook meteen de reden dat er nu even een keertje tijd is om een project-topic aan te maken en wat foto's te maken )
-----











Even een intro voor dit project:
Het gaat om een e23 728A uit 1978, welke in de loop van de afgelopen 7 jaren al heel wat ombouwen heeft gezien.
tijdens de restauratie in 2002 was het de bedoeling deze e23 gewoon standaard te houden, met de orginele delen.
Helaas bleek al snel dat er toch het een en ander vervangen moest worden, waardoor de eerste donor auto's aangeschaft werden. Waardoor het uiteindelijk een mix geworden is van verschillende e23 onderdelen, met bijvoorbeeld het onderstel van een '83 735i, en de motor van een 728iA.
Vanwege een aantal lopende projecten was er in 2005 ergens een m30b34 over, die vervolgens in deze e23 geplaatst is. Helaas bleek het blokje niet geweldig, vanwege voormalig drift/race gebruik, en werd de m30 weer gewisseld voor een verser exemplaar. Na een tijd op benzine gereden te hebben werden de brandstofkosten toch aanzienlijk, waardoor er in 2007 een conventionele LPG installatie in is gekomen, het type met venturi. Deze setup heeft een aantal jaren naar tevredenheid gelopen, echter met name na de bouw van een m545i was het toch echt "behelpen" met een 735iA lpg. Hoogst waarschijnlijke oorzaak>> de LPG venturi. Deze heeft een binnendiameter van slechts 34mm, wat als gas/luchtdoorlaat normaal niet eens geschikt is voor een gemiddeld 1.6 blokje, laat staan voor een 3.4L! Uit diverse autotuning theorie is te halen dat een luchtdoorlaat van 34 mm geschikt is tot ca 60pk, en daarna als weerstand gaat dienen. Dus gok eens wat er met de orginele 218pk van een m30b34 gebeurd...
Dus het plan werd gesmeed: ombouw naar LPG injectie met een standalone ECU! en tja er lag nog wel een turbo te wachten op aktieve dienst, dus ja dan moet die er ook maar op, tenslotte kleine moeite als er toch al gesleuteld moet worden!
Als eerste is er een vers blok opgebouwd, met nieuwe lagers, distributie, nokkenas, tuimelaars, cilinderkop (klepgeleiders,zittingen, gevlakt, 1mm grotere inlaatkleppen, 272 nokkenas)
met de zuigers van een M30B35 welke vlakgedraaid zijn, voor een compressieverhouding van 1:9,3 (icm m30b34 cilinderkop
Ombouw naar Handbak getrag 265
Afgelopen zomer is het onderstel aangepakt, met bilstein dempers (B8/B6), H&R veren, verstelbaar subframe (camber en sporing, vanwege de overmatige bandenslijtage die aanwezig was bij alleen verlagen). 850csi voorremklauwen met E60 348 schijven. achterdraagarmen van E34 (-20mm Spoorbreedte, om bredere velgen/banden kwijt te kunnen) icm e34 M5 achterremmen van 300 mm. een 3.07 sperdiff
Vervolgens heeft dit nog tot oktober gelopen met standaard ECU en LPG setup, zonder turbo. de LPG setup en turbosetup is er vervolgens in Oktober tot Januari opgebouwd, waarna het afstellen begonnen is. momenteel is de begrenzing nog de standaard koppeling die ca 500-550 Nm statisch houdt (dynamisch = ca 450 Nm, waardoor met slippende koppeling wegrijden/snel schakelen/koppelen NO-GO is op dit moment) met ca 0.7 bar druk.
De turbo komt van een Mercedes bus af, en is een KKK28 met een 59mm inducer en split-pulse turbinehuis. in tegenstelling tot de K27 op mijn m545i een hele verademing (letterlijk ) dus doortrekken tot 6000 zonder problemen, en zonder het gevoel te krijgen dat de turbo tegen gaat werken. druk begint met 0,2 bar bij 2500 rpm en bij 3500 is er max druk (tot nu toe niet verder dan 1.0 bar piek, en slippende koppeling) van 0.5-0.7 bar. uitlaatspruitstuk is 6x 42mm gelijke lengtes (wat nog behoorlijk lastig was icm de airco) en een 450x300 Front mount intercooler.
ECU is een Megasquirt 3, met zogenaamde MS3X waardoor o.a sequentiele injectie mogelijk is, maar waardoor ik het voornamelijk kan gebruiken om 12 injectoren gelijktijdig aan te sturen (6x LPG + 6x Benzine). het LPG gebeuren is van KME, met Valtek 34 injectoren, die in de huidige setup voor ca 300pk kunnen zorgen, en een KME Gold turbo verdampen die tot 260kW goed moet zijn.
Het afstellen zal nog wel even wat tijd in beslag nemen zeker nu mn laptop accu helemaal dood is (dat is ook meteen de reden dat er nu even een keertje tijd is om een project-topic aan te maken en wat foto's te maken )
-----










