Het is nu zo 10 nov 2024, 21:01


E23 728i van 1980

Vertel hier wat je allemaal gaat doen, of hebt gedaan, met je e23, het liefste met foto's
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Henkjan

Master

  • Berichten: 752
  • Geregistreerd: ma 11 mei 2015, 14:15
  • Woonplaats: Veluwezoom

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 15 maart 2016, 15:27

Zo te lezen ligt het in de 12V. aansturing van de benzinepomp.
Ik zou even kijken bij die oude LPG-schakelaar of je daar nog 12 volt hebt en dan verbinden met de aansturing van de benzinepomp :rolleyes:.

Dat geklik wat je hoor zal eerder een LPG of benzine-afsluiter zijn, want een normaal relais hoor je eigenlijk niet klikken ...
BMW 750 iL E32 bouwjaar 1988. Mag het ietsje meer zijn?

Ex. BMW 530D. 1999
Ex. BMW 523i. 1996.
Ex. BMW 750i 1989.
Ex. BMW 635 CSi 1980.
Ex. BMW 2500 + BMW 2800 jaren '70.
Ex. BMW 3.0S + BMW 2.8L + BMW 3.0LA jaren '70
Offline

oldie

Professional

  • Berichten: 1691
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 12:53
  • Woonplaats: veghel

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 15 maart 2016, 16:17

als de schakelaar er nog zit staat deze misschien nu op gas. Zet haar is op benzine.
Offline

Kevin1991

Master

  • Berichten: 528
  • Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 19:08
  • Woonplaats: https://www.accountkiller.com/removal-requested

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 15 maart 2016, 16:21

Aha het beruchte comborelais daar is ie weer....
Ik zie wel dat jouw relais niet op de juiste plek zit maar wellicht is dat bij een E23 wel anders.
Het dubbelrelais (comborelais) schakelt je injectoren + brandstofpomp

Je kunt eenvoudig je brandstofpomp even doorlussen (+ draad naar groen/paars) weet niet 100% zeker of dit de juiste kleur is ik doe het uit m'n hoofd.
Dan weet je in iedergeval dat je brandstofpomp het doet.
Eventueel heb ik voor je een kabelschema voor de 2.8i L-jetronic (tot '82) met alle kleuren.
https://www.accountkiller.com/removal-requested
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 15 maart 2016, 17:14

De schakelaar van de benzine/gas staat wel degelijk op benzine. Heb deze ook paar keer op en af gezet, maar geen resultaat.

Wat betreft de benzinepomp, deze is nieuw van bosch en werkt dus wel degelijk indien hij stroom krijgt.

Als ik het dan goed begrijp, ligt het probleem bij die 2 zwarte relais van bosch. Zal ik deze dan gewoon kunner vervangen door nieuwe? Of kan ik deze op 1 of andere manier testen dat ze nog werken of niet, omdat het probleem misschien nog ergens anders kan zitten?

bedankt voor alle input!!!
Offline

Henkjan

Master

  • Berichten: 752
  • Geregistreerd: ma 11 mei 2015, 14:15
  • Woonplaats: Veluwezoom

Re: E23 728i van 1980

Berichtwo 16 maart 2016, 10:56

Wanneer de relais wel stroom krijgen, maar niet doorgeven dan zou ik ze maar vervangen voor nieuw.
Je wilt tenslotte straks niet langs de weg komen te staan ... :|.

Ik zou ze bij twijfel zowieso al vervangen ...
BMW 750 iL E32 bouwjaar 1988. Mag het ietsje meer zijn?

Ex. BMW 530D. 1999
Ex. BMW 523i. 1996.
Ex. BMW 750i 1989.
Ex. BMW 635 CSi 1980.
Ex. BMW 2500 + BMW 2800 jaren '70.
Ex. BMW 3.0S + BMW 2.8L + BMW 3.0LA jaren '70
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtwo 16 maart 2016, 12:24

Na wat verder onderzoek ben ik toch weer wat meer te weten gekomen. Het comborelais zit bij de type1 aan de passagierskant bevestigd aan het schutbord. Daar zit het bij mij dus ook. De 2 relais die ik een stukje terug heb gepost (de 2 zwarte bosch relais) zijn dus niet origineel en wellicht een overblijfsel van de LPG installatie.
Nu zou ik graag het originele relais willen testen of het werkt of niet, maar heb dus geen flauw benul van hoe ik dat kan doen... Tevens zou ik natuurlijk ook graag al die overbodige bekabeling van de oude gasinstallatie willen verwijderen, maar dat is bijzaak. Hoofdzaak is dat ik hem gestart krijg!
Ik begrijp van kevin1991 dat ik de relais dus kan overbruggen, maar welke van de 2 is de relais voor de benzinepomp? en kan je me dan duidelijk uitleggen wat ik juist moet doen, want voor mij is elektronica echt zeer ingewikkeld :D

Ik heb hier achter men hoek een zaak die voor mij een nieuwe comborelais kan bestellen aan de prijs van 90
Offline

marcowildcat

Die hard

  • Berichten: 366
  • Geregistreerd: ma 12 dec 2011, 20:34
  • Woonplaats: Berkel en rodenrijs

Re: E23 728i van 1980

Berichtwo 16 maart 2016, 19:26

Zou het niet te maken kunnen hebben met het eerder geposte vraagteken van wat volgens mij een drukschakelaar is.volg de draadjes eens of deze misschien richting het relais gaan.
Verband anders eens de twee draadjes met elkaar en probeer dan te starten ,ik neem aan dat het aparaatje een maak contact is en geen verbreek.misschien moest hij wel druk voelen om daarna de pomp vrij te geven.
Succes
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: E23 728i van 1980

Berichtdo 17 maart 2016, 11:41

Als je niet zo veel van electronica afweet zou ik stoppen met zoeken. Bijna zeker is de oude gasinstallatie bekabeling en relais de boosdoener. Zoals gemeld zijn die 2 losse relais niet orgineel, hoogstwaarschijnlijk schakelen die de plus gestuurde injectoren uit, en misschien ook de benzinepomp.

Laat je bedrading controleren (en herstellen) door een specialist en je auto zal weer goed starten en lopen.
Freude am Fahren
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtdo 17 maart 2016, 17:01

Ik heb de bekabeling van de gas installatie verwijderd, dus ook de schakelaar en de relais, tot op de laatste draad... Was eigenlijk niet zo veel werk gelukkig.
Nu zijn de originele relais weer op de originele manier aangesloten. Echter nog geen lopende motor...

Ik heb de comborelais doos eens open gedaan om te kijken of ik iets mis kon zien, maar alles ziet er tip top uit binnenin. Wanneer ik men contact opzet, dan gaat het rechtse relais (vooraanzicht) wel aantrekken, maar het linkse niet. Is dit normaal? Klopt het ook dat de rechtse dient voor de injectoren en de linkse voor de benzinepomp?

Het lijkt inderdaad bijna tijd te worden om een specialist in te schakelen, maar omdat ik weet dat de auto gedraaid heeft en ik niet zo graag opgeef, wil ik nog even wat verder zoeken :) Volgens mij is het echt iets kleins en simpel op te lossen, ik zou gewoon juist moeten achterhalen wat...
Offline

Kevin1991

Master

  • Berichten: 528
  • Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 19:08
  • Woonplaats: https://www.accountkiller.com/removal-requested

Re: E23 728i van 1980

Berichtdo 17 maart 2016, 17:51

Die met de wit/creme kleurige kabels is voor je injectoren en met gekleurde kabels is voor je brandstofpomp.
Meet ook eens als je je auto in contact zet of je stroom hebt op je bobine ?
Indien dit niet het geval is zou je eens kunnen kijken naar je weerstandmodule en onstekingsmodule (die zitten beide in de buurt van je bobine)

Je kunt alvast hier even spieken voor wat meer informatie:

http://www.firstfives.org/faq/ljet/528i_Ljet_schematic.PDF
http://www.firstfives.org/faq/ljet/combo_fix.html
http://www.firstfives.org/faq/ljet/ecu_pinout.html
https://www.accountkiller.com/removal-requested
Offline

oldie

Professional

  • Berichten: 1691
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 12:53
  • Woonplaats: veghel

Re: E23 728i van 1980

Berichtdo 17 maart 2016, 18:30

Rechtstreeks 12 volt op de benzinepomp en starten die handel.
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtvr 18 maart 2016, 12:47

Bedankt voor die spiekbrieven kevin!!! Dat is echt enorm nuttig spul :D

Had zojuist even half uurtje tijd, even de pomp aan een batterij gehangen, de pomp draaide mooi, dan proberen te starten, maar nog steeds niets :cry: Na een tijd begin je te denken dat die echt nooit meer gaat starten :lol:

Morgen heb ik een namiddag vrij, dan heb ik eindelijk eens wat meer tijd om dingen uit te pluizen!

Alweer bedankt voor alle hulp!
Offline

marcowildcat

Die hard

  • Berichten: 366
  • Geregistreerd: ma 12 dec 2011, 20:34
  • Woonplaats: Berkel en rodenrijs

Re: E23 728i van 1980

Berichtza 19 maart 2016, 12:04

Hoi ik heb even wat foto's gemaakt bij mijn 735 uit 1981 wellicht heb je er wat aan.ik heb wel een relais aan de zijkant van mijn zekeringkast
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtma 21 maart 2016, 11:37

Bedankt voor de foto's Marco! Lijkt wel dezelfde comborelais te zijn als die ik heb... Maar als ik goed kijk, dan heb jij een draad die van de ene relais naar de andere gaat, die lijkt me niet origineel? Op de eerste foto te zien, met zwarte tape...

Ondertussen heb ik met de hulp van 2 goede vrienden de motor eindelijk draaiende gekregen :D Wat een euforisch moment eigenlijk... Het was wel met de benzinepomp aan een aparte batterij, want die krijgt nog steeds geen stroom. Maar deed al zo enorm goed om die 6 cilinders nog eens lawaai te horen maken 8-)

Zo dadelijk ga ik naar mijn garagist achter de hoek om te vragen of die kan te weten komen waarom ik geen stroom aan men pomp krijg. Die zou vroeger jaren nog veel aan E3's en E9's gewerkt hebben en heeft ook veel kennis over de e23 en eigenlijk over de M30 motoren in't algemeen. Eens we dat opgelost krijgen dan zou ie rijklaar moeten zijn :shock:
Dan kan ik eindelijk na een jaar sleutelen er eens mee rijden!!! Hahaha ik durf het bijna niet :D

ik hou jullie op de hoogte!
Offline

marcowildcat

Die hard

  • Berichten: 366
  • Geregistreerd: ma 12 dec 2011, 20:34
  • Woonplaats: Berkel en rodenrijs

Re: E23 728i van 1980

Berichtma 21 maart 2016, 20:00

Ja klopt van die doorverbinding.ook mijn auto heeft ooit op gas gestaan maar was er al uit toen ik hem kocht.
Wanneer ik mijn sleutel in het contact doe en draai gaat mijn benzinepomp draaien en blijft draaien,ik denk dat dit door de doorverbinding is.weet niet waarvoor ze dit gedaan hebben maar wellicht had ik hetzelfde probleem zoals bij jou en draaide de pomp niet zoals het normaal zou horen.wellicht weet iemand iets meer bij het zien van de foto.
Misschien is dit ook een oplossing voor bij jou weet alleen niet of het goed is voor de motor maar zit bij mij al 4 jaar zo.
Alleen ik heb in die tijd maar 1500 kilometer gereden
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 22 maart 2016, 06:32

Ja zou kunnen dat die overbrugging een middel is om de relais te omzijlen in geval van dat die ergens stuk is binnenin. Maar ik heb gisteren dan toch maar gewoon een nieuwe besteld en die komt morgen aan. Dus dan weet ik snel of daar het probleem zat of niet...

Vanaf die eindelijk gewoon start en rijdbaar is gaat het normaal vlug vooruit gaan met men e23! Dan moet die zo snel mogelijk gekeurd en ingeschrven worden want men trouwdatum van 14 mei komt zeer snel dichterbij!!!

Maar met jullie hulp is er al veel in orde geraakt :)
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 22 maart 2016, 12:56

marcowildcat schreef:Ja klopt van die doorverbinding.ook mijn auto heeft ooit op gas gestaan maar was er al uit toen ik hem kocht.
Wanneer ik mijn sleutel in het contact doe en draai gaat mijn benzinepomp draaien en blijft draaien,ik denk dat dit door de doorverbinding is.weet niet waarvoor ze dit gedaan hebben maar wellicht had ik hetzelfde probleem zoals bij jou en draaide de pomp niet zoals het normaal zou horen.wellicht weet iemand iets meer bij het zien van de foto.
Misschien is dit ook een oplossing voor bij jou weet alleen niet of het goed is voor de motor maar zit bij mij al 4 jaar zo.
Alleen ik heb in die tijd maar 1500 kilometer gereden


Ik zou dat toch maar veranderen! De sturing van de benzinepomp is juist ontwikkeld zodat deze alleen maar loopt als de motor loopt. Dit omdat dan in geval van een aanrijding de pomp automatisch wordt uitgeschakeld.

Je moet er toch niet aan denken dat je na een ongeluk klem zit in je auto en alle benzine via een defecte leiding zo rond wordt gespoten...
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

marcowildcat

Die hard

  • Berichten: 366
  • Geregistreerd: ma 12 dec 2011, 20:34
  • Woonplaats: Berkel en rodenrijs

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 22 maart 2016, 14:53

Dank voor de tip.ik zal dit weekend eens gaan kijken wat er gebeurd wanneer ik deze verbinding er uit haal.
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtdo 24 maart 2016, 05:14

Ik ben wel eens zeer curieus wat er dan gebeurt als je het kabeltje verwijderd!! zeker laten weten he marco ;)

Gisteren heb ik het comborelais vervangen door een nieuwe, maar heeft dus niets uitgehaald... Pfff zeer frustrerend!!! 96euro uitgegeven voor niets...
Heb gemeten tijdens het starten dat er ongeveer 0.15V aankomt bij de pomp, dit is toch raar? Betekend dat misschien gewoon ergens een slechte verbinding? Ik krijg wel 12V aan men relais...

Ik heb de kabels eens gecontroleerd waar ik kan, maar vind nergens een breuk ofzo... Onder de achterbank heb ik wel een paar fishes gevonden die niet aangesloten waren, weet iemand waarvoor die zouden dienen?
Offline

marcowildcat

Die hard

  • Berichten: 366
  • Geregistreerd: ma 12 dec 2011, 20:34
  • Woonplaats: Berkel en rodenrijs

Re: E23 728i van 1980

Berichtdo 24 maart 2016, 07:55

Heb je toevallig al achter het rechter kapje van de speaker gekeken .zit bij de voeten van de bijrijderskant.hier zit een stuurkast .ik had deze ook losgemaakt en naderhand terug gezet maar er gebeurde niets meer.ik heb hem opnieuw los en vast gemaakt en toen deed alles het weer..
Je moet dus goed kijken of hij juist in de stekker zit.
Ik heb gisteren ook een nieuw relais besteld
Offline

Kevin1991

Master

  • Berichten: 528
  • Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 19:08
  • Woonplaats: https://www.accountkiller.com/removal-requested

Re: E23 728i van 1980

Berichtdo 24 maart 2016, 09:29

Ik denk dat je baat hebt met een kabelboomschema.
http://colorwiringdiagrams.com/t/5-6--7-series
Ik heb er eentje liggen van de E12 2.8i en zal aardig overeenkomen.

Met dit duidelijk schema (in kleur) kun je echt alles 1 voor 1 checken, ik heb 'm zelf gekocht en inmiddels heb ik alle electra op orde.
https://www.accountkiller.com/removal-requested
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtvr 25 maart 2016, 06:02

Ik zal die sturingskast eens zoeken daar bij die luidspreker. Heb ook een kastje gevonden rechts vooraan in het hoekje onderaan van de motorruimte (vanaf bestuurdersstoel bekeken), iemand die weet waarvoor die dient? lijkt op een computertje...

Zo'n bedrading schema in kleur zou inderdaad wel eens zeer handig kunnen zijn, moet ik ook eens in huis halen :D

Gisteren, vandaag en komend weekend geen tijd om voort te doen, maar maandag heb ik overdag vrij, dus dan kan ik er weer invliegen!

Bedankt voor alle tips ;)
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 12 apr 2016, 06:40

Beste leden, het is weer even geleden dat ik hier een update heb geplaatst... Door men job en alle organisatie voor onze trouw (VOLGENDE MAAND!!!!!) heb ik amper tijd op men laptop kunnen spenderen... Meestal post ik hier ook vanop men werk, maar het was ontzettend druk de laatste weken waardoor men job natuurlijk wel voorrang krijgt.

Maar nu heb ik eindelijk nog eens een gaatje gevonden (gemaakt) om hier even een update te doen :)

Ondertussen rijd de e23(benzine problemen zijn opgelost) en heb ik eindelijk (na een jaar) eens kunnen genieten van het rijplezier dat een e23 kan bieden :D
Ik moet eerlijk zeggen, ik heb nog nooit zo'n comfort ervaren!!! Zeker niet in een auto van deze leeftijd! Lijkt wel een wolkje van zaligheid waar je inzit :D

Alles werkt ook gewoon, wat ik niet had verwacht... De verwarming, de ruitenwissers, de sproeier, de automaat... Alles werkt zoals het moet!
Heb wel 7 lampen moeten vervangen en heb de olie van de automaat en het diffiretieel laten vervangen, maar voor de rest blijkt alles aan de ophanging en motor in goede orde te zijn. De auto rijd ook echt kaarsrecht en zonder rare bijgeluiden :)

Deze week ga ik me bezig houden met de dorpels wat op te knappen en 1 klein gaatje zien dicht te werken in de linker achter wielkast zodat ik (hopelijk) vrijdag ermee naar de keuring kan zodat ik hem eindelijk kan inschrijven!!

Vanaf dat gebeurd is, dan komen er lagere veren onder en krijgt hij een serieuze lak behandeling... Want op 14 mei moet die echt klaar zijn om onze ceremonie wagen te zijn :) Kijk er enorm naar uit :D
Ik zal binnenkort dan ook nog eens foto's posten van hoe de 7 eruit ziet op zen Enkei's en met de verlaging...
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: E23 728i van 1980

Berichtdi 12 apr 2016, 19:10

Kijk,hele leuken berichten.
Altijd leuk als je "eerste"rit perfect verloopt.

En een trouwerij opkomst,hoppa goed bezig :Peace:

Ben benieuwd als hij verlaagd is,graag foto's plaatsen :clap:

Mvg graad
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

stievenbol

Nieuw

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: do 21 mei 2015, 19:55

Re: E23 728i van 1980

Berichtwo 13 apr 2016, 05:45

Ja ik was zelf ook zeer aangenaam verrast dat de e23 zo goed en probleemloos rijd :D

Enige wat me wel is opgevallen is dat de kilometers niet optellen... Zowel men dagteller als gewone teller. De snelheidsteller en toerenteller werken wel probleemloos gelukkig :)
Zou dat aan de ingebouwde batterijen kunnen liggen in de tellerbak?
VorigeVolgende

Keer terug naar Projecten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron