Het is nu wo 10 sep 2025, 22:36


Fred's 735i - Uitlaatlijn en Hartge spruitstuk

Vertel hier wat je allemaal gaat doen, of hebt gedaan, met je e23, het liefste met foto's
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Fred

Die hard

  • Berichten: 345
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 21:41

Fred's 735i - Uitlaatlijn en Hartge spruitstuk

Berichtzo 02 aug 2009, 19:28

Hier ben ik weer!

M'n uitlaatlijn was dringend aan vernieuwing toe.
En maar meteen een Hartge spaghetti spruitstuk onder geplaatst :roll: .

Echt een groooot verschil op gebied van koppel in de lagere toeren (1500-3000), wat vermogenswinst en een leuke sound.
(doch niet overdreven luid). :) :) :)
Het hitteschild moest er gewoon boven, want het geeft wel meer hitte af dan het OEM spruitstuk.
Zonder wordt de airco minder efficient, wordt er warmere lucht aangezogen (doordat de luchtfilterbox opwarmt, etc.).

Enkele foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dit was vooraf ;)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fred op zo 02 aug 2009, 19:40, in totaal 1 keer bewerkt.
1982 BMW 735i (type 2)
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Fred's 735i - Uitlaatlijn en Hartge spruitstuk

Berichtzo 02 aug 2009, 19:33

Leuk spruitstukje :clap:
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23615
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Fred's 735i - Uitlaatlijn en Hartge spruitstuk

Berichtzo 02 aug 2009, 19:33

:shock: :shock: :shock: hartge spruitstuk :clap: :clap:
das een dure :shock:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Michiel

Professional Goud

  • Berichten: 5015
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:57

Re: Fred's 735i - Uitlaatlijn en Hartge spruitstuk

Berichtzo 02 aug 2009, 19:34

Mooi gedaan Fred. :clap:
Is een speciale E23 aan het worden zo met al je upgrades.
Offline

joep

Master

  • Berichten: 732
  • Geregistreerd: zo 08 maart 2009, 21:57

Re: Fred's 735i - Uitlaatlijn en Hartge spruitstuk

Berichtzo 02 aug 2009, 21:10

Was wel ff klooije met die moeren onder het spruitstuk, :sneaky2: of viel het mee?
Offline

Fred

Die hard

  • Berichten: 345
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 21:41

Re: Fred's 735i - Uitlaatlijn en Hartge spruitstuk

Berichtma 03 aug 2009, 11:17

joep schreef:Was wel ff klooije met die moeren onder het spruitstuk, :sneaky2: of viel het mee?


Die waren inderdaad niet op
1982 BMW 735i (type 2)
Offline

Frank E34

Nieuw

  • Berichten: 22
  • Geregistreerd: zo 19 jul 2009, 09:15

Re: Fred's 735i - Uitlaatlijn en Hartge spruitstuk

Berichtma 03 aug 2009, 13:15

ja , s mooi spul, en moeilijk aan te komen voor een M30.
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Fred's 735i - Uitlaatlijn en Hartge spruitstuk

Berichtdi 04 aug 2009, 17:13

Je had het spruitstuk ook in de thermowrap kunnen wikkelen. Zie je vaak bij dragracers of rallye wagens. werkt uitstekend tegen overbodige hitte ontwikkeling in de motorruimte.


Afbeelding


Mooi spruitstuk trouwens, wil ik ook wel, maar kom je weinig tegen.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

Fred

Die hard

  • Berichten: 345
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 21:41

Re: Fred's 735i - Uitlaatlijn en Hartge spruitstuk

Berichtdi 04 aug 2009, 17:21

Street legal schreef:Je had het spruitstuk ook in de thermowrap kunnen wikkelen. Zie je vaak bij dragracers of rallye wagens. werkt uitstekend tegen overbodige hitte ontwikkeling in de motorruimte.


Heb ik aan gedacht, maar de buizen van het spruitstuk komen soms tot op 2mm van elkaar, het zou een rotklusje geworden zijn :)
1982 BMW 735i (type 2)
Offline

joep

Master

  • Berichten: 732
  • Geregistreerd: zo 08 maart 2009, 21:57

Re: Fred's 735i - Uitlaatlijn en Hartge spruitstuk

Berichtdi 04 aug 2009, 20:52

Loop je dan niet een groot risico dat de kop plaatselijk heter wordt ? (dus kan gaan scheuren) omdat de warmte dan meer via de kop afgevoerd zal worden?
Offline

Fred

Die hard

  • Berichten: 345
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 21:41

Re: Fred's 735i - Uitlaatlijn en Hartge spruitstuk

Berichtdi 04 aug 2009, 21:10

joep schreef:Loop je dan niet een groot risico dat de kop plaatselijk heter wordt ? (dus kan gaan scheuren) omdat de warmte dan meer via de kop afgevoerd zal worden?


Mocht ie enkele dagen stationair draaien warmt de kop vanbuiten uit op.
Maar tijdens het rijden wordt hij constant gekoeld. (ook nog bijkomende luchtstroom voorzien via de radiator).

De originele Hartge-kop had hier ook geen extra bescherming tegen, dus zij zullen dit wel getest hebben.
Mocht het zo zijn, kom je het snel te weten ;)
1982 BMW 735i (type 2)

Keer terug naar Projecten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron