Vertel hier wat je allemaal gaat doen, of hebt gedaan, met je e23, het liefste met foto's
Plaats een reactie

bmw projecten - deel 1 bmw 635 csi

za 24 okt 2009, 23:16

hoi ,

hier plaats ik mijn ervaringen en foto's van mijn eerste oldtimer aankoop.
hoe het begon lees je hier http://forum.bmwe23.nl/viewtopic.php?f=11&t=1803

Re: bmw projecten - deel 1 bmw 635 csi

za 24 okt 2009, 23:46

begin restoratie...
we schrijven oktober 2003 enkele weken na aankoop

ondertussen bekomen van de schok van mijn eerste (mis)koop begonnen de problemen pas goed .
nu was pandora's box pas echt open en de wagen zou geld gaan wreten ...

Geen enkel stuk gereedschap op wat steeksleutels na :-), dus op weg naar de doe-het-zelf zaak en doppenset, krik en assteunen gekocht.

We konden beginnen losvijzen...
startmotor er uit , helemaal uit mekaar gehaald en met de nodige kruipolie terug aan de gang gekregen.
Remmen losgemaakt zodat we de auto terug konden verplaatsen.
Gezien de motor vast stond had ik de weken voordien al de bougies losgemaakt en de 3 spuitbussen WD 40 in de cilinders gespoten in de ijdele hoop de motor los te krijgen.
ondertussen zowat alle stekkers en contacten losgemaakt en opgekuist met contact cleaner.

Image

ondertussen motorolie laten aflopen hoewel olie niet het juiste woord was.
jammergenoeg was er water en zand in de motor gelopen en wat er uit het carter kwam was echt nie mooi meer.
Dat zag er niet bepaald goed uit...
Laatst bijgewerkt door RobDegroot op wo 28 okt 2009, 01:52, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: bmw projecten - deel 1 bmw 635 csi

zo 25 okt 2009, 09:13

oeff....motor kan je met een flush schoonmaken..maar die fase ben je al voorbij den ik.

Re: bmw projecten - deel 1 bmw 635 csi

wo 28 okt 2009, 00:34

BMWim schreef:oeff....motor kan je met een flush schoonmaken..maar die fase ben je al voorbij den ik.


Dag wim,

daar heb je inderdaad gelijk :-)
hele grote sleutel gehaald en op de krukas geplaatst en dan heel voorzichtig heen en weer proberen draaien.
Wonder boven wonder kwam de motor zonder al te veel moeite los !!!!.

Daarna de motor 5 keer met diesel gevuld , laten rondgaan op de startmotor en iedere keer vuile diesel afgelaten.
na een week prutsen en na het vervangen van de injectiecomputer en luchtmassameter startte de motor.

Daarna heel de winter bezig geweest om het interieur te demonteren en de cockpit proper te krijgen.
Tapijt eruit , ingezeept en hogedrukreiniger erop. Remmen gereviseerd

Ik heb gewacht tot de vriendin een dag uit shoppen was en heb toen de rubber isolatiematten eruit gehaald en gewassen in de badkuip :D :D :D .
Jammergenoeg kwam de vriendin vroeger thuis dan verwacht.
heb zelden zo snel badkamer gepoetst :-) :-)

Onderstaand het resultaat van ettelijke weken onderdelen zoeken en poetsen.

lichten gemonteerd , niertjes volgen nog
Image

nog veel werk , maar begint terug op een auto te lijken
Image

(bijna) nieuw interieur !! gekocht voor een prikkie
Image
Image
Image
Image
Image

gereviseerde remmen
Image
Image

Re: bmw projecten - deel 1 bmw 635 csi

wo 28 okt 2009, 06:59

mooi interieur hoor.......................en de rest ook :shock: :!: :!: :clap: :clap:

Re: bmw projecten - deel 1 bmw 635 csi

wo 28 okt 2009, 09:35

Ze begint er steeds beter uit te zien Rob, dat interieur ziet er echt superb uit!!

Keep us posted, ben heel benieuwd naar verdere vorderingen :thumbsup:

Groetjes,
Jeroen.

Re: bmw projecten - deel 1 bmw 635 csi

wo 28 okt 2009, 17:33

interieur is erg mooi verder lijkt de auto ook wel mooi.

Re: bmw projecten - deel 1 bmw 635 csi

do 29 okt 2009, 08:52

Dat gaat helemaal goed komen! Ziet er goed uit zo. 8-)

Re: bmw projecten - deel 1 bmw 635 csi

do 05 nov 2009, 00:13

hoi , nog effe wat tijd gevonden om te posten.

ondertussen is de wagen mechanisch min of meer op orde.

Wiellager rechts achter vervangen , en meteen alle rubbers van de achterbrug, nieuwe uitlaat en nieuwe veren achter (er was een gebroken).

De eerste testrit ging boven verwachting goed en de motor had kracht te over.
wel rookte ie bij terugschakelen en er zat een irritante "tik" in.
Na onderzoek blijkt de nokkenas ingelopen op beide nokken van cilinder 1 door een losse bout van de oliesproeier.
compressie test gaf op alle cilinders tussen 10.1 en 10.5 wat blijkbaar heel goed is.
De blauwe rook wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de klepsteelrubbers.

Dan was het tijd om het plaatwerk aan te pakken.
jammergenoeg nog nooit gelast , laat staan dat ik over het juiste materiaal beschikte.
dus op naar de doe-het-zelf zaak en slijpschijf en mig gekocht - de reisplannen voor die zomer werden wijselijk opgeborgen :-)

Na wat oefenen met het nieuwe lasapparaat begonnen aan de dorpels , die blijken slechter dan verwacht:
links achter
Image

Image

Rechts achter:

Image

Image

hersteld:

Image

Image

Image

Image


Ook de neus heeft blijkbaar in de klappen gedeeld,hij stond niet helemaal meer recht en der lag een hoop plamuur op.

Image

Image

neus bleek niet meer te redden.
de oude eruit en een andere erin
Image

Image

Image

Image

Dit is ongeveer het laatste wat ik aan de wagen heb gedaan.
Aangezien de csi toen nog geen oldtimer was heb ik deze aan de kant gezet om later verder aan te werken
Project 2 is ondertussen zichtbaar op de laatste foto : een bmw e28 525i
aangezien mijn vriendin een wagen nodig gehad om de kroost rond te sjeezen een uitstekende gelegenheid om zonder gezaag een tweede bmw bij te kopen :-) :-)

foto's van deze restauratie volgen

groet,

Rob

Re: bmw projecten - deel 1 bmw 635 csi

do 05 nov 2009, 07:12

:o :o :o goed bezig jij :shock: :shock: :clap: :clap:

Re: bmw projecten - deel 1 bmw 635 csi

do 05 nov 2009, 09:42

Je zou je verhaal in Klassiek & Techniek moeten zetten..... wat een restauratie !

Re: bmw projecten - deel 1 bmw 635 csi

do 05 nov 2009, 14:39

BMWim schreef:Je zou je verhaal in Klassiek & Techniek moeten zetten..... wat een restauratie !


:D dat beschouw ik als een compliment wim

Re: bmw projecten - deel 1 bmw 635 csi

do 05 nov 2009, 23:31

Hallo Rob,

Goed bezig , als je het zelf wilt kun je veel leren en dus ook zelf aanpakken. Top hoor!
Let wel even op als je de nokkenas gaat vervangen. Meestal zijn van de ingelopen nokken de tuimelaars op het glijvlak ook beschadigd waardoor een nieuwe nokkenas zo weer stukloopt.En een nieuwe nokkenas met tuimelaars betekent kop los etc.
Succes met beide projecten!

Re: bmw projecten - deel 1 bmw 635 csi

vr 06 nov 2009, 01:47

Street legal schreef:Hallo Rob,

Goed bezig , als je het zelf wilt kun je veel leren en dus ook zelf aanpakken. Top hoor!
Let wel even op als je de nokkenas gaat vervangen. Meestal zijn van de ingelopen nokken de tuimelaars op het glijvlak ook beschadigd waardoor een nieuwe nokkenas zo weer stukloopt.En een nieuwe nokkenas met tuimelaars betekent kop los etc.
Succes met beide projecten!


hoi jaap,


dank voor de info , de tuimelaars ga ik inderdaad moeten vervangen.
ik ga ze meteen allemaal vervangen door nieuw , ik heb nu al te veel verhalen gehoord van gebroken tuimelaars.
onlangs heeft jo dit ook voorgehad met zijn 745i .

Ik heb me laten vertellen dat er in de m535i e28 speciale versterkte tuimelaars zaten.
er worden wel speciale lichte tuimelaars aangeboden op ebay maar die kosten een arm en een been.

groet

Re: bmw projecten - deel 1 bmw 635 csi

vr 06 nov 2009, 07:14

m535i heeft inderdaad versterkte tuimelaars....................
maar passen ze ook :?: :?: want de nokken as is ook anders volgens mij :oops:

Re: bmw projecten - deel 1 bmw 635 csi

vr 06 nov 2009, 07:52

Nokkenas gaat wel passen.

Ik wist dan weer niet dat de M535i versterkte tuimelaars heeft.

Re: bmw projecten - deel 1 bmw 635 csi

vr 06 nov 2009, 10:55

Jeltuh schreef:Nokkenas gaat wel passen.

Ik wist dan weer niet dat de M535i versterkte tuimelaars heeft.


heb ik ergens es gelezen , die blokken zijn blijkbaar gegeerd bij tuners omdat ze een extra duwtje kunnen hebben.
Nokkenas zou inderdaad dezelfde moeten zijn.

dan heb ik weer ergens gelezen dat een 2500/2800 of 3.0 een iets scherpere nokkenas heeft dan een 3.4/3.5 waardoor de 3.5 met nokkenas van een 2500 wat extra vermogen zou ontwikkelen.

heb ik nu nog net een blokkie van 525i liggen :-)

Re: bmw projecten - deel 1 bmw 635 csi

vr 06 nov 2009, 12:20

m535i heeft gewoon m30b34. zit ook in de andere 3.5 auto's. behalve die spesiaale 185 kp

graad schreef:m535i heeft inderdaad versterkte tuimelaars....................
maar passen ze ook :?: :?: want de nokken as is ook anders volgens mij :oops:

Re: bmw projecten - deel 1 bmw 635 csi

vr 06 nov 2009, 14:11

klopt inderdaad..........je hebt er 2 versies in ;)
Plaats een reactie