Het is nu di 09 sep 2025, 22:12

Zelf uitlijnen met een touwtje.

• Auteur
  • Bericht

Antracietgrijs

Pro

Zelf uitlijnen met een touwtje.

Berichtdo 10 maart 2011, 13:05

Het klinkt niet erg professioneel maar in het verleden heb ik mijn BMW wel eens uitgelijnt met een metsel touwtje langs de velgen. Het verschil was duidelijk merkbaar in positieve zin, dat het verbeterd was.

Dit was zo bij aanschaf van een andere auto waar helemaal niets van de uitlijning klopte en die zwaar stuurde.
Toen ik een keer nieuwe banden nodig had en gelijk de uitlijning liet controleren zat het toch nog binnen de toleranties.

Bij deze 730 ging het sturen ook wat zwaar naar mijn idee en hij trok ook wat naar links bij stuur loslaten.
Tijd dus om eens een lijntje langs de velgen te spannen dacht ik, en inderdaad hij had teveel toe spoor.
Bijgesteld en gelijk een hele verbetering.

Bij de voorwielen had ik wel een blokje tussen de banden gelegt van 7 mm elk, dit omdat er totaal 14 mm verschil in spoorbreedte zit tussen de voor en achter as.

Wie heeft dit ook wel eens op deze manier gedaan? :D En wat vinden jullie ervan?
730 1978 uit Zuid-Frankrijk. Hand geschakeld.

leon

Nieuw

Re: Zelf uitlijnen met een touwtje.

Berichtdo 10 maart 2011, 14:11

sorry maar ik vindt het erg hobbyachtig (hoe doe je dat met camber ,wielvlucht)

af ga je er van uit dat die goed is ,en goed blijft. :? :?
Image

728 bj.1978

opel astra h
kadett city 2200
chevy pick-up

Street legal

Professional

Berichtdo 10 maart 2011, 17:50

Ik heb dat ook wel eens gedaan, camber/caster kun je niet met een touwtje stellen maar wel met een plaat op je velg en een waterpas. Heb dat bij een auto voor de dragrace een keer gedaan met de wagen 60cm uit de veren, om zo de ideale stand voor het rechtuit gaan te verkrijgen. Blijft een hobby klus, je komt aardig in de buurt van de werkelijke waarden maar ik betaal liever 75 euro bij mijn Profile bedrijf en krijg een exact kloppende uitlijning. Speciale waarden op verzoek doen ze ook.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

RobertF

Professional Goud

Berichtdo 10 maart 2011, 20:08

Het gaat hoofdzakelijk om de toespoor als je stuurkogels vernieuwd heb.
Ik heb er een laserwaterpas voor, die zet ik op een standaard ter hoogte van de naaf bij de achterwiel en laat de straal naar voren schijnen ook ter hoogte van de naaf. Meet de afstand straal tot band en draai het apparaat totdat je aan de voorzijde dezelfde afstand hebt. Nu kun je de afstand aan de achterzijde en de voorzijde van de voorband opmeten en eventueel afstellen

Keer terug naar Exterieur