Het is nu vr 18 jul 2025, 06:28


Een hobbyist die mij met plezier helpt en leert:D

Plaats hier een bericht als je artikelen zoekt
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Jacco

Pro

  • Berichten: 201
  • Geregistreerd: vr 11 feb 2011, 19:42
  • Woonplaats: Damwoude

Een hobbyist die mij met plezier helpt en leert:D

Berichtdo 07 apr 2011, 10:33

Hallo,

Ik heb een BMW 520 e12 uit 1975, echter deze loopt niet mooi en stationair. Er moet eens goed (motorisch) naar gekeken worden. Wil iemand mij helpen want ik ben maar een arme student :mrgreen: Mijn kennis over deze auto's is nog maar beperkt. Graag breidt ik deze verder uit.

Bij voorkeur iemand in Friesland of omstreken. Is wel zo makkelijk

Mankementen aan de auto (technisch):
- Ruitenwissersproeiinstallatie
- Shoke/carburateur afstellen en verder nakijken
- Verdeelkap vervangen/nakijken en alles wat daaronder zit;) (ontsteking geloof ik)
- Complete motorblok nalopen en gebreken vervangen

Andere bijzaken die ik zelf hoop op te lossen zijn:
- Carosserie hier en daar behandelen
- Tectyleren
- Met andere woorden: goed conserveren


Hoor er graag van!!
Niet klagen maar dragen
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: Een hobbyist die mij met plezier helpt en leert:D

Berichtdo 07 apr 2011, 11:57

Hoi Jacco,

Ik zou het graag doen, maar ik zit iets te ver weg.
Ik kan wel een paar dingen op afstand zeggen, denk ik.

Bij mijn E12 deed de sproeiinstallatie het ook niet.
Bleken de sproeiers dichtgekalkt te zijn.
Losgeschroefd en in de antikal gelegd.
Steeds met het ijzertje uit de clips van de vuilniszakken in zitten prikken, tot die er soepel doorging en ik de rest er zo uit kon schuren.

Maar dan moet je wel water hebben, dus een werkende pomp.
Dat is makkelijk te testen door de slangetje voor de sproeier los te halen en dan te proberen te sproeien.
Als niet, dan kun je even meten of er stroom op komt. (en dus is het dan een kabelbreuk, of een kapot relais??)

Ik ga ervan uit dat de slangetjes goed zijn.

En van de ontsteking zijn de contactpuntjes het moeilijkst om af te stellen als je er niets vanaf weet.
Wel als je niet zeker bent, even ook de condensator vervangen.
Als je de verdeelkap wilt vervangen is het gewoon 1 op 1 de kabels overzetten op dezelfde plek en de rotor kan er maar op 1 manier in.
Blijft nog over het ontstekingstijdstip.
Als dat de motor niet pingelt of zo, gewoon laten staan.
Je kunt wel even de vacuumslangetjes controleren. (Voor de vervroeging van de ontsteking)

Van de rest weet ik te weinig af om je zo via het forum te helpen.
Daar zijn de andere specialisten voor.
Offline

Jacco

Pro

  • Berichten: 201
  • Geregistreerd: vr 11 feb 2011, 19:42
  • Woonplaats: Damwoude

Re: Een hobbyist die mij met plezier helpt en leert:D

Berichtdo 07 apr 2011, 12:09

Helmond :shock:
haha.

Dat is de andere kant van de wereld;)
Ik hoop dat er zich ook nog wat Noordelingen melden :biggrin:

Met jouw omschrijving kan ik sowieso wel wat, advies altijd welkom. Want we moeten met zn allen dit soort blik zoveel mogelijk op de weg houden 8-)

Mijn kennis wordt door deze tegenslagen wel flink aangevuld:D elk nadeel heeft zijn voordeel...
Niet klagen maar dragen

haagie2

Re: Een hobbyist die mij met plezier helpt en leert:D

Berichtvr 08 apr 2011, 09:48

Gewoon zelf wat proberen kom je der ook wel
Arme studenten zijn der niet anders kopen ze geen auto :lipssealed:

PS had je ook iets gegeven laast,via pb die kon je ook een foontje plegen
In mijn ogen ... je uit je nek (moet wat netter zijn van me vriend) die had je allang eens kunne vragen
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: Een hobbyist die mij met plezier helpt en leert:D

Berichtvr 08 apr 2011, 10:06

Dat was ook de manier waarop ik de meeste kennis heb verzameld.
Sinds ik pappie ben geworden, is het budget voor de restauratie enorm gedaald.
Enne... ik had de auto net gespoten, toen dat onverwacht bleek eraan te komen.

Ik ben nu de schade van achterstallig onderhoud weer wat aan het inhalen. Vooral door veel zelf te doen. Enne de kleine kijkt mee.. Vindt de E12 geweldig!

Ik wil hem niet meer als showmodel, maar als lekkere en vooral veilige auto hebben.
Ik ben er bij de vorige sharknose meeting achter gekomen dat ik gordels achterin moet kunnen inbouwen (net jong genoeg, de mijne) van de E28.
Als ik de motor weer goed heb, is dat een van de eerste zaken die ik aan ga pakken.

Jouwe is helaas nog type 1, dus dat kun jij niet.
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Een hobbyist die mij met plezier helpt en leert:D

Berichtvr 08 apr 2011, 11:38

Er zit in Franeker ene Ivo en die doet in E28 maar heeft ook e23 ...E28.nl
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: Een hobbyist die mij met plezier helpt en leert:D

Berichtvr 08 apr 2011, 12:03

Ivo was toch geen hobbyist meer?
Tenminste, oude BMW's schijnenn nu zijn broodwinning te zijn.

Maar misschien heb je geluk en kan/wil hij je wel helpen als beginnend hobbyist.
(Mooie klantenbinding) :-)
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Een hobbyist die mij met plezier helpt en leert:D

Berichtvr 08 apr 2011, 12:53

Ze stonden in het MECC met een 745i voor 12500 das geen hobby meer :naughty:
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Een hobbyist die mij met plezier helpt en leert:D

Berichtvr 08 apr 2011, 13:47

Ivo werkt nu inderdaad voor zichzelf.
Offline

Jacco

Pro

  • Berichten: 201
  • Geregistreerd: vr 11 feb 2011, 19:42
  • Woonplaats: Damwoude

Re: Een hobbyist die mij met plezier helpt en leert:D

Berichtma 11 apr 2011, 14:41

Ok
Niet klagen maar dragen

Keer terug naar Gevraagd

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron