Plaats hier een bericht als je artikelen zoekt
ma 05 dec 2011, 17:52
wegens teveel gejank, enz. een goede achterdiff voor mijn '83-er 728i, schakel, en tevens de vraag of een andere diff. ook evt. zou passen zonder teveel snelheidsverlies/toename enz.....
ma 05 dec 2011, 18:20
Je hebt nu een 3.46 overbrenging,
Niet aan te raden is om een langer overbrenging te nemen dus 3.25 of 3.07 Je versnellingen worden er wel veel langer door.
Een kortere overbrenging zou best kunnen is alleen een schaars onderdeel bijv een 3.61 diff
ma 05 dec 2011, 18:23
ik heb nog een hele goede liggen
is pas onder mijne vandaan gekomen voor klein prijsje is die wel over tenemen is 1 van een type 1 sharknose 728i
ma 05 dec 2011, 19:21
Daniel schreef:Je hebt nu een 3.46 overbrenging,
Niet aan te raden is om een langer overbrenging te nemen dus 3.25 of 3.07 Je versnellingen worden er wel veel langer door.
Een kortere overbrenging zou best kunnen is alleen een schaars onderdeel bijv een 3.61 diff
thanx... is een 3.35/3.07 juist langer en dus niet te doen??edit: thanx, laat maar,las er over heen...
en een nieuwere diff; gaat dat passen? zeg van een E32 oid? en waar zie ik de ratio aan, zit die op de diff?( plaatje/nummers?)mijne staat namelijk niets.
heb alleen maar ervaring met Land Rovers, en daar heb je uiteraard ook weer een tussenbak erbij, daar maakt een 1.6-1.4 of 1.2 niet zo heel veel uit, harder dan 110 gaat het toch niet, alleen wat meer toeren....
ma 05 dec 2011, 20:07
nou, bij mijn chevy maakt het wel degelijk uit, ben van 4.56 naar 3.75 gegaan, nu rij ik 20% harder met gelijke toeren, dus en zuiniger en je
kan dus veel harder rijden, zonder boven je max toeren te komen.
Je motor vermogen moet dat wel aan kunnen natuurlijk, anders kom je niet meer weg....
heb hier nog een e23 diff van een 732i liggen, zou betekenen dat je optrekkracht minder wordt, maar minder toeren bij zelfde snelheid... toch?
30
ma 05 dec 2011, 20:22
Verhouding van de 728i uit 1983 (zowel 5-bak schakel als 4 traps automaat) is 1:3,64. Je hebt met jouw model het 188 model nodig (eerdere types waren 210).
Als je een langere overbrenging wordt de optreksnelheid minder (en die is toch als niet groot bij een 2,8

) Mijn advies, neem weer een 1:3,64 ! Een kortere overbrenging werd er voor de e23 niet gemaakt.
ma 05 dec 2011, 20:37
thanx Cees, maar zie je dat ook op de diff? ingeslagen nummer oid?
en Patrick, heb je deze liggen? ik heb eerste model tweede serie: '2/'83, en neem aan dat 3.46 typefoutje was van Dani
ma 05 dec 2011, 20:41
Er zit een identificatieplaatje achterop, alleen zijn die meestal zo vergaan dat er nog weinig uit op te maken is. Dan wordt het tandjes tellen in het dif, neem maar van mij aan dat het een 3,64 is. Type 2 is altijd een 188, type 1 kan zowel 210 als 188 zijn.
Mocht je niet slagen, ik heb 3 stuks type 188 in die overbrenging liggen.
di 06 dec 2011, 17:03
pp! schreef: dat 3.46 typefoutje was van Dani
di 06 dec 2011, 17:27
Sorry Daniel,
Dit zijn de verhouding (bron: handleiding onderhoudboekje e23 1985)
728i - 3,64
732i - 3,46
735i - 3,25
745i - 2,93
Dit staat ook in de folder 728i 732i 735i 745i uit 1984
di 06 dec 2011, 18:55
Helaas geen handleiding hier,
Weer wat geleerd
di 06 dec 2011, 22:49
Zit je nog in Kunduz ?
di 20 dec 2011, 17:33
yesssszzzz, alles doet het weer naar behoren, Hardy was ook wijlen... ( Thanx Cees!) nu weer prettig en zonder straaljagergeluiden langzaam opstijgen, al irriteerd een kleine rammel rechtsachter me nu ineens... nooit eerder opgemerkt, waarschijnlijk door de achterdiff.
en is alleen vanuit stilstand

maar da's later zorg
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.