Plaats hier een bericht als je artikelen zoekt
Plaats een reactie

Re: Motor Gezocht.

vr 06 jan 2012, 22:02

Dat hebben ze bij Top Gear ook al eens bewezen (helaas). Misschien je blok eens laten "keuren" door Cees op frisheid?

vr 06 jan 2012, 22:04

:oops: Thanx Cees, dat wist ik niet! Dat het zo'n verschil zou maken...
Nou... revisie eerst dan maar en tuning eroverheen! :D

vr 06 jan 2012, 22:14

zerotolerance schreef:Dat hebben ze bij Top Gear ook al eens bewezen (helaas). Misschien je blok eens laten "keuren" door Cees op frisheid?

Ja bij Top Gear was er van 1 van de auto's minder dan de helft over. Compressieverlies kan door heel veel dingen komen, slecht gestelde kleppen, versleten kleppen, koppakking op, te dikke koppakking, kleprubbers versleten, zuigerveren etc.
Sommige buitenlandse e23'ers hebben lage compressiezuigers, die liepen op een lager octaan gehalte maar presteren aanmerkelijk minder (zie verhaal m30 op de website)

vr 06 jan 2012, 22:19

Compressie meten = weten?

vr 06 jan 2012, 22:22

Eerst kleppen (goed) stellen en dan meten ja.

za 07 jan 2012, 11:42

CeesBMW schreef: die liepen op een lager octaan gehalte

Er is niet zoiets als octaangehalte... Wel octaangetal. Het octaangetal geeft de klopvastheid van benzine weer.
Het is niet iets wat in benzine zit....

za 07 jan 2012, 14:02

wie heeft er zo een m30 3.5 blok te koop ? en wie kan me uitleggen wat ik allemaal moet vervangen ?

Alvast bedankt !

za 07 jan 2012, 14:51

In Oldebroek ligt er genoeg.
Maar ik vraag me werkelijk af wat er het nut van is.
Je wint theoretisch een pk of 20..om daar zoveel energie in te stoppen kan je denk ik beter een goede koprevisie uitvoeren.
Dat scheelt veel meer.

Wij hadden een bruine (nu van Yoshi) 732i staan met een heel vers koppie, dat ging stukken sneller dan een slome 735 waarvan het onderhoud onbekend en achterstallig is..

za 07 jan 2012, 15:15

Mijn 733i heeft 222 000Km dus en had origineel 197pk, maar ik ben er zekervan dat hij ondertussen geen 140pk meer de auto is van 1977...
en ligt al sinds 1979 op Gas dus daarom was mijn vermoeden dat de motor niet meer terug naar zijn 190pk te krijgen is.
wat houdt een koprevisie is en merk je dit verschil zo zeer ?
een sport nokkenas en van die dingen maken ze niet meer voor een m30 blok ofwel ?

Mvg Jordi

za 07 jan 2012, 15:28

Zie het verhaal van Cees. Compressie is heel belangrijk.
Dat wordt voor veruit het grootste deel bepaald door de staat van de cilinderkop.
(immers lekkage via de zuigers zal niet heel ernstig zijn).
Vooral een zuiver klepinstelling, goede kleplichting door de nokas (je zal de eerste niet zijn met een versleten nokas) en vooral geen lekkage via de kleppen geeft dat je maximaal rendement kan verwachten. Ik zou mijn geld daar instoppen..

Een koprevisie houdt in: kop er af, alle tuimelaars en kleppen beoordelen op slijtage en evt vervangen.
Daarna de kleppen opnieuw inslijpen en alle rubbers van de klepstelen vervangen.
Het verschil zal enorm zijn.
Overigens kost LPG bakken vermogen, dus eerst zorgen dat hij goed op benzine loopt.

za 07 jan 2012, 16:33

`Dat is wel een optimistische voorstelling van een koprevisie. Ik heb er net

za 07 jan 2012, 17:24

oke, maar als het zio een verschil zal zijn, dan is het de 1500

za 07 jan 2012, 20:01

in Heerlen hebben we een 635i blok te koop dat is dichtbij dus kom maar eens kijken bij interesse

zo 08 jan 2012, 09:56

:mrgreen:

ma 16 jan 2012, 20:34

Hoi

Nou verwacht ik ook geen wonderen meer van een lpg installatie uit '79. DWZ als de motor op is door achterstallig onderhoud....

groeten

Marcel

ma 16 jan 2012, 23:48

PayDay schreef:
CeesBMW schreef: die liepen op een lager octaan gehalte

Er is niet zoiets als octaangehalte... Wel octaangetal. Het octaangetal geeft de klopvastheid van benzine weer.
Het is niet iets wat in benzine zit....

Sorry Payday, je hebt gelijk ;)

di 17 jan 2012, 01:08

CeesBMW schreef:Even relativeren;

De motoren van onze geliefde e23'ers zijn allemaal minimaal 25 jaar of ouder, vaak met de nodige km's achter de kiezen. Van de oorspronkelijke aantal PK's is niet veel meer over. Van de 197 pk lever je zo 70 pk of meer in bij de nodige slijtage.

Ik durf zelfs te beweren dat een nieuwe 2,8 liter beter zal presteren dan een versleten 3,5 :shock: .

Ik heb ooit een volledig gereviseerd blok (3,5 liter) in een 728i gelepelt (zie website, auto van John uit Den Haag). Dit blok was door een school volledig gereviseerd, gehoond, overmaat zuigers, nieuwe kleppen, klepzetels etc etc.
Doordat de auto de volledige compressie had icm het 2,8 dif trok ie de straatstenen uit de weg. Een kennis met een Maserati Biturbo kreeg hem niet weggereden(tot zijn irritatie) bij het stoplicht.

Goede compressie is dus veel belangrijker dan alle voorgestelde tuning attributen.

Afbeelding

toch nog steeds leuk om te lezen ...en hij rijd nog steeds als een kogel.. :notworthy:
en nee ik heb de auto niet terug gekocht van joost....maar ik zie de e23 wel iedere dag.. :mrgreen:

di 17 jan 2012, 01:23

Wat een mooie bak! :clap:
Plaats een reactie