Het is nu wo 10 sep 2025, 17:56

Automatische airco - relais vraag

Alle onderwerpen en vragen over de technische werking van interieuronderdelen (b.v. kachel, deurvergrendeling etc)
  • Auteur
  • Bericht

baur323

Professional Zilver

Automatische airco - relais vraag

Berichtma 11 feb 2013, 22:12

Heren kenners,

Ik heb een auto staan met een automatische airco die een beetje raar doet.
De ventilator doet het soms alleen maar op de hoogste stand.
Nu heb ik eens de hele handel los gehaald onder de paravan.
Als je de motor demonteert zit er onderaan een soort relais met een ijzeren draad er aan vast gesoldeerd.
Deze zit gewoon los, en ik heb werkelijk geen idee hoe dit hoort te zitten, laat staan wat de functie is.
Bij een van de slopers die we hebben staan zit dit ook zo, kennelijk hoort dit dus zo.
Het ontbreekt me nu even aan een foto mogelijkheid maar er is vast (hopelijk :)) wel iemand die weet wat ik bedoel en die me kan vertellen hoe dit hoort te zitten.

RobertF

Professional Goud

Re: Automatische airco - relais vraag

Berichtma 11 feb 2013, 22:43

Dat zit bij mij ook zo, dat hoort zo. Vlgs mij is het en temperatuursensor.

CeesBMW

Site Admin

Berichtma 11 feb 2013, 23:33

Is een thermostaat. Zelfde types als in een koelkast, de draad is de voeler.

Onder de blower zit de boosdoener. Daar zit een rechthoekig blokje met 4 pennen vast. Vervang die en je probleem is opgelost.
Freude am Fahren

Nyts2005

Pro

Berichtma 11 feb 2013, 23:34

Volgens mij bedoel je het thermo-relais. Deze schakelt de airco-compressor af als de verdamper dreigt te bevriezen (<3gr Celsius?). Het "stuk ijzerdraad" is de voeler en hoort in de verdamper te steken. Bij mij was dit relais stuk en sloeg de compressor alleen aan als ik de twee draden doorverbonden had. Zo'n verdamper bevriest dan best wel snel... :lol: :roll:

Dat je blower het alleen op de hoogste stand doet (en op de defrost stand?) komt door een defecte microschakelaar: http://www.bimmerboard.com/forums/posts/12793

Dat je blower het soms doet betekent dat de koolstofborstels van je blowermotor waarschijnlijk bijna op zijn...

Voor de blowermotor kan dit een economische oplossing zijn: http://bimmerboard.com/forums/posts/227101/
ex-1982 - Burguntrot 199/3 - 728i

baur323

Professional Zilver

Berichtdi 12 feb 2013, 10:22

Dank allemaal! Ik zal eens kijken hoe we dit weer origineel in elkaar kunnen krijgen.

marc735i

Die hard

Berichtdi 12 feb 2013, 19:53

He top jongens ik heb gisteren toevallig ook mijn kachelmotor vervangen steeds uitgesteld bij mij zat die draad vast ben er ook voorzichtig mee omgedaan
maar wat een bende met draden en relais zeg daar onder maar met een uurtje zat het er netjes in maar volgende probleem is dat hij het allen op defrost doet en de lampje van de rest van de drukschakelaars die gaan van zwak naar uit en er gebeurt niks dus ik moet nu het paneel los halen en de draaiknoppen unit vervangen dat blijkt uit het verhaal wat ik bij NYTS2005 lees ik hoop dat dat de oplossing is ik had er nooit problemen mee het is eigenlijk begonnen dat de motor niet meer lekker werkte gr marc735i :clap: :clap: :clap:

marc735i

Die hard

Berichtdi 12 feb 2013, 22:06

Als er iemand nog advies heb voor dat ik die hele auto sloop hoor ik het graagp gr Marc
:D

Keer terug naar Interieur