Het is nu zo 20 jul 2025, 00:15

trekkracht bmw e23

Plaats hier een bericht als je artikelen zoekt
  • Auteur
  • Bericht

Levi728i

Die hard

trekkracht bmw e23

Berichtdo 26 jun 2014, 23:07

Hoi allen

Binnen een maand ongeveer moet mijn e23 als trekpaard dienen, om een andere e23 te trekken op een trailer.
Mijn buurman heeft een zwarte e23 gekocht, en hij heeft gevraagd of ik met mijn e23 zijn e23 wil trekken.

Nu heb ik de vraag of de trekhaak van mijn e23 wel stevig genoeg is om een aanhangwagen met een e23 erop te trekken.
Gaat dit lukken? Want ik heb geloof ik ooit eens foto's gezien op het forum waar iemand met zijn e23 en andere wagen heeft getrokken.

Hopelijk lukt dit :pray:

carina

Professional

Re: trekkracht bmw e23

Berichtdo 26 jun 2014, 23:17

dit lukt zelfs met e28 528i
zal dat met jou 735 zeker lukken
heb al paar x met mijn e23 735 een andere e23 gesleept met trailer

volgende week opnieuw 1tje

Afbeelding

Levi728i

Die hard

Berichtdo 26 jun 2014, 23:23

Thanx Carina, kan ik me een gerust hart de weg op. :whew:
Leek me eerst wel een beetke onveilig, me die afneembare trekhaak...

bigboy

Die hard

Berichtvr 27 jun 2014, 00:11

Image

gaat perfect 8-)
verslaafd aan bmw, mmmmm een klein beetje dan

baur323

Professional Zilver

Berichtvr 27 jun 2014, 06:54

Geen probleem, alleen zorgen voor voldoende kogeldruk.
Door de lange overhang Vd kont is het niet de fijnste trekauto.
Let op: je automaat gaat dit gebruik op langere termijn niet leuk vinden.

PayDay

Master

Berichtvr 27 jun 2014, 07:09

baur323 schreef:Door de lange overhang Vd kont is het niet de fijnste trekauto.

Ik moet zeggen dat ik met mij 745 met niveauregeling daar eigenlijk geen hinder van ondervind...

Levi728i schreef:Gaat dit lukken? Want ik heb geloof ik ooit eens foto's gezien op het forum waar iemand met zijn e23 en andere wagen heeft getrokken.

Waarom zou dit niet lukken? Trekgewicht van een e23 is 650 kg ongeremd (alhoewel er ook veel zijn met 750 kg ongeremd) en 1600 geremd (ook hier zijn er die soms meer op kenteken hebben staan...)
Ik zou me eerder druk maken of je wel met dit gewicht mag rijden. Heb je het juiste rijbewijs?
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!

graad

Professional Platina

Berichtvr 27 jun 2014, 08:19

Een e23 moet dat makkelijk kunnen trekken.en wbt de afneembare trekhaak,ik heb er ook 1 op mijn chevy van,en heeft al heel wat achtergehangen(heeft t natuurlijk we'll makkelijker dan een e23) een tabbert van 1200 kg leeg ong 3300km,heb al heel wat autos opgehaald met de autoambulance,en nee...ik heb niet de juiste papieren,maar als de combinatie fatsoenlijk is,en zoon eerlijk uiterlijk als mij hebt,houd meneer agent je niet aan! Ha ha
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

baur323

Professional Zilver

Berichtvr 27 jun 2014, 08:25

PayDay schreef:
baur323 schreef:Door de lange overhang Vd kont is het niet de fijnste trekauto.

Ik moet zeggen dat ik met mij 745 met niveauregeling daar eigenlijk geen hinder van ondervind...

Levi728i schreef:Gaat dit lukken? Want ik heb geloof ik ooit eens foto's gezien op het forum waar iemand met zijn e23 en andere wagen heeft getrokken.

Waarom zou dit niet lukken? Trekgewicht van een e23 is 650 kg ongeremd (alhoewel er ook veel zijn met 750 kg ongeremd) en 1600 geremd (ook hier zijn er die soms meer op kenteken hebben staan...)
Ik zou me eerder druk maken of je wel met dit gewicht mag rijden. Heb je het juiste rijbewijs?

Ha, met nivoregeling heb je wel een groot voordeel. De grote overhang maakt wel dat je wat meer 'onrust' in de kont hebt. de zijdelingse bewegingen zijn net iets te veel, zeker ook omdat je feitelijk veel te zwaar beladen bent.
Een beetje trailer weegt al snel 600kg, en een beetje e23 met wat benzine en rommel ook 1600. Totaal hangt er eerder 2200kg aan de haak dan minder..
BMW gaf voor handgeschakelde 735's 2000kg op, voor de automaten altijd max 1600.
Nu is het best te doen, ik heb zeer frequent deze dingen op de trailer, maar zorg er voor dat je schokbrekers achter en je remmen in goede staat zijn.
Met automaat rijden is erg fijn, maar zorg ervoor dat je eerder wat hogere toeren draait dan ultiem laag. Immers de oliepomp draait mee op toeren..hoe meer toeren hoe meer rondpompen (koeling!!)
Op de vlakke autobaan gaat het prima, maar vooral met wegtrekken en omhoog even terug in 2 of 3 handmatig!

Een rijbewijs met E toevoeging is natuurlijk een evidente zaak. Zonder ben je echt totaal onverzekerd..
Met E ben je alleen maar te zwaar, dat is een heel ander vergrijp.

carina

Professional

Berichtvr 27 jun 2014, 08:31

GRAAD ZEGT
ik heb niet de juiste papieren,maar als de combinatie fatsoenlijk is,en zoon eerlijk uiterlijk als mij hebt,houd meneer agent je niet aan! Ha ha]

zoals graad het zegt is het .. hahaa zo is het voor mij ook( rijd al 30 jaar met trailer, en dagelijk ) , vloeken mag toch ook niet , en ....

beetje voorzichtig zijn , heb ook 735i/a en gaat heel goed , doe het rustig en niet te snel en dan gaat dat echt goed gaan
:thumbsup:

baur323

Professional Zilver

Berichtvr 27 jun 2014, 09:27

Ik weet niet hoe het in Belgie geregeld is, maar ik zou in NL geen risico nemen.
Te zwaar is wat anders dan geen vergunning om met een dergelijke combinatie te rijden...

carina

Professional

Berichtvr 27 jun 2014, 12:42

wetten zijn er overal ,in nederl en belgie ,

nu heb ik missch geluk of is er weinig controle

maar is zoals graad zegt , als je niet overdrijft en niet opvalt
als je volgens sommige wetten de puntjes op de i zet , word soms moeilijk om ze na te leven

hoeveel mensen rijden met rode diesel , mag ook niet , staan zware straffen op , toch word t gedaan

te snel rijden ................... noem maar op

ite heb jij nog nooit risico genomen :mrgreen:

Levi728i

Die hard

Berichtvr 27 jun 2014, 12:56

Heb idd alleen maar een rijbewijs B, dus mag normaal gezien "volgens de wet" niet met een trailer rijden.
Maar zoals Graad en Carina enz.. zeggen, als je niet te hard opvalt, en een beetje normaal rijgedrag vertoont, mag dat totaal geen probleem zijn. :mrgreen:

Dit is misschien wel de eerste en de laatste keer dat i een auto ga helen op trailer, dus ga ik echt nie een ander rijbewijs halen hoor. dat risico neem ik er wel bij... ;)

baur323 schreef:Let op: je automaat gaat dit gebruik op langere termijn niet leuk vinden.

Ik heb een handgeschakelde 735 hoor ;)

PayDay

Master

Berichtvr 27 jun 2014, 13:40

Levi728i schreef:Heb idd alleen maar een rijbewijs B, dus mag normaal gezien "volgens de wet" niet met een trailer rijden.
Maar zoals Graad en Carina enz.. zeggen, als je niet te hard opvalt, en een beetje normaal rijgedrag vertoont, mag dat totaal geen probleem zijn. :mrgreen:

Al ben jij geweldig en gebeurt jou nooit wat ;) ; wat als er iemand tegen jou op rijdt? Ben jij toch wel mooi de pineut...

Maar goed, ik ga voor jou niet beslissen wat jij moet doen, dat moet iedereen lekker zelf weten :P
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!

carina

Professional

Berichtvr 27 jun 2014, 14:25

pay day
Al ben jij geweldig en gebeurt jou nooit wat ;) ; wat als er iemand tegen jou op rijdt? Ben jij toch wel mooi de pineut...

Maar goed, ik ga voor jou niet beslissen wat jij moet doen, dat moet iedereen lekker zelf weten :P

heb ooit ongeval gehad , voledig in mijn recht ,

dader had gestolen wagen bij en geen rijbewijs ;en geen werk en geen geld en nikske

wie was toen mooi de pineut ....... IKKE

zo zie je maar

baur323

Professional Zilver

Berichtvr 27 jun 2014, 17:41

Iedereen moet het lekker voor zich zelf weten.
Mijn stelregel: risico's die ik zelf kan overzien...EN zelf kan betalen neem ik.
Mijn lot in andermans handen leggen ga je bij mij niet meemaken.

Geloof me: ook al rij je nog zo voorzichtig. Met een combi waar je niet mee mag rijden en door toedoen van iemand anders is er een ongeval...ben jij de lul...voor de rest van je leven!

graad

Professional Platina

Berichtvr 27 jun 2014, 18:27

Heel t leven bestaat uit risico's nemen,en ik hou d'r van :geek: :mrgreen:
En mij hoor je niet miepen :D
Zit niet bezopen achter t stuur
Zit niet op mijn telefoon als ik rijd
Doe altijd mijn gordel om.
Zorg dat ik goed verzekerd ben,en ja,tis stom om met een caravan of aanhanger te rijden,terwijl dat niet mag,maar eigenwijs is ook wijs :mrgreen:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

carina

Professional

Berichtvr 27 jun 2014, 18:34

Mijn stelregel: risico's die ik zelf kan overzien...EN zelf kan betalen neem ik.
ite

lees net hierboven mijn reactie maar ,

en waar het hier over ging ... EEN WAGEN OP EEN AMBULANCE GAAN HALEN ..vind ik geen doodslag toch en breng je niemand mee in gevaar????

en leg je niemand zijn lot in handen toch ,
en is je boete makkelijk te overzien en betaalbaar ???????????????????
dit is in belgie een gewone overtreding en in nederland ook dacht ik toch...
en ja een ongeval kan overal , ook als je de regels volgt :smartass:

marcowildcat

Die hard

Berichtvr 27 jun 2014, 19:57

Levi728i schreef:Heb idd alleen maar een rijbewijs B, dus mag normaal gezien "volgens de wet" niet met een trailer rijden.

Dit is misschien wel de eerste en de laatste keer dat i een auto ga helen op trailer, dus ga ik echt nie een ander rijbewijs halen hoor. dat risico neem ik er wel bij... ;)

baur323 schreef:Let op: je automaat gaat dit gebruik op langere termijn niet leuk vinden.

Ik heb een handgeschakelde 735 hoor ;)

Het is niet te hopen dat dit inderdaad de eerste en de laatste keer word.
Denk goed na ,het zal best goed gaan ,maar ik heb dit vaker horen zeggen.

baur323

Professional Zilver

Berichtza 28 jun 2014, 09:07

carina schreef:
ite

lees net hierboven mijn reactie maar ,

en waar het hier over ging ... EEN WAGEN OP EEN AMBULANCE GAAN HALEN ..vind ik geen doodslag toch en breng je niemand mee in gevaar????

en leg je niemand zijn lot in handen toch ,
en is je boete makkelijk te overzien en betaalbaar ???????????????????
dit is in belgie een gewone overtreding en in nederland ook dacht ik toch...
en ja een ongeval kan overal , ook als je de regels volgt :smartass:

Ik denk dat je mijn reactie inhoudelijk niet begrepen hebt.
Verzekeringstechnisch ben je helemaal nergens als blijkt dat je vergunning niet op orde is.
De boete zal mij worst zijn, dat risico kan ik overzien en betalen, echter een randdebiel die mij aanrijdt en bij mij schade veroorzaakt staat uiteindelijk sterker dan ik als blijkt dat ik niet de juiste papieren heb. Ondanks je onschuld gaat geen verzekeringsmaatschappij jou helpen als blijkt dat er helemaal geen dekking is...
Geef een VM een stok om te slaan..ze zullen hem gebruiken.

Misschien lees je het als overdreven bezorgd..
Ik heb in mijn leven al 3x voor het hekje gestaan in een conflict met een dergelijke instantie (stand 2:1 voor mij overigens :mrgreen: )

RobertF

Professional Goud

Berichtza 28 jun 2014, 14:43

Zonder rijbewijs zou ik het niet doen.
1. je trekt met zo'n combinatie nogal wat aandacht.
2. je bent al gauw "overloaded" de meeste ambulances hebben max. 2000kg
3. je zal niet de eerste zijn die met een ambulance schaart, en dan kost het niet alleen een tweevoudige boete maar ook veel schadegeld en verzekeringsellende
Neem dit risico niet.
Ik dacht dat je binnen Nederland je auto voor 95 euro kan laten bezorgen http://www.logicx.nl

Michiel

Professional Goud

Berichtza 28 jun 2014, 15:56

Ik sluit me helemaal aan bij Ite.
Voordat u gaat rijden... kijk gerust even naar de onderstaande foto.
Dit was het voertuig wat op de trailer stond.
De E28 die trekkend voertuig was zag er niet veel beter uit evenals de trailer (paar weken oud en met een nieuwprijs van 6k euro) was ook total loss.
Stallen van de schade combinatie bij het bergbedrijf kost ongeveer

graad

Professional Platina

Berichtza 28 jun 2014, 16:10

Als je zorgd dat de combinatie netjes is,het befaamde kabeltje aan de trekhaak zit :mrgreen:
Aanhanger klopt met kenteken,niet harder dan 80 km / pu scheurt,is er niks aan de hand,maar das mijn eigenwijze mening
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

baur323

Professional Zilver

Berichtza 28 jun 2014, 16:34

Michiel schreef:Ik sluit me helemaal aan bij Ite.
Voordat u gaat rijden... kijk gerust even naar de onderstaande foto.
Dit was het voertuig wat op de trailer stond.
De E28 die trekkend voertuig was zag er niet veel beter uit evenals de trailer (paar weken oud en met een nieuwprijs van 6k euro) was ook total loss.
Stallen van de schade combinatie bij het bergbedrijf kost ongeveer

Levi728i

Die hard

Berichtza 28 jun 2014, 22:59

Ben vandaag naar de verzekeringsagent geweest en die wist mij te vertellen dat ik de wagen op chassis kan verzekeren :Peace:
Kost niks, en ik ben voor de hele dag volledig in orde met de papieren.
Maar.. dan moet de wagen die we in nederland gaan halen wel volledig in orde zijn naruurlijk.
Volgende week zaterdag gaan we naar de e23 kijken, en als ie mooi in orde is (motorisch en mechanisch) dan laat ik hem verzekeren op chassis, dan hoef ik het andere risico met rijden met trailer nie te nemen. :Peace:

graad

Professional Platina

Berichtzo 29 jun 2014, 06:47

Als je een goede verzekering hebt,kan dat uiteraard :Peace:
Ik zit bij interpolis,en heb al mijn auto's daar verzekerd( zoals mijn huis,inboedel,levensverzekering,garageboxen)
En ik hoef maar te bellen,en ze zetten 1 verzekering over op de aangekochte voor 1 dag :!:
Dus kan ernaar huis gereden worden
Daarna kijken ze wat de goedkoopste optie is
Mijn e23 alpina was als 1e auto verzekerd,maar na aankoop van een chevy Van camper,is die in de oldtimer verzekering gezet,omdat t bijna 18
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Volgende

Keer terug naar Gevraagd